מתנחל קנה טלוויזיה לפני שנה וחצי. הוא עדיין מחכה לה שתגיע

תושבים סוג ב': כל מי שגר ביהודה ושומרון חווה את ה'חוויה' הזו. מזמינים מוצר או תיקון על פי האחריות ואז מסתבר: ה'הקו הירוק' הוא מחסום בלתי עביר. והבעיה מסתבר, לא מדלגת גם על חברה שמיועדת לציבור הדתי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/04/16 13:57 ה בניסן התשעו

מתנחל קנה טלוויזיה לפני שנה וחצי. הוא עדיין מחכה לה שתגיע
shutterstock, צילום: shutterstock

ג' תושב אלון מורה, בסך הכל רצה לקנות טלוויזיה 32 אינץ' במחיר טוב. הוא מצא את העסקה הרצויה באתר הקניות 'גרופי' שפונה לציבור הדתי ורכש את הטלוויזיה המבוקשת אך כאן רק החל מסע התלאות שלו שנמשך כבר שנה וחצי.

"מעבר לתשלום על הטלוויזיה הוספתי גם תשלום על המשלוח כדי שהמכשיר יגיע אליי לבית. באתר הופיע הכיתוב כי המשלוח הוא לכל חלקי הארץ ללא יוצא מהכלל ואני רק המתנתי להגעת המוצר" מספר ג' ל'כיפה'. "לאחר כמה שבועות נוכחתי לדעת שהמשלוח מתעכב, התקשרתי כמה פעמים לשירות הלקוחות ולאחר שנטען בפניי שהדגם הספציפי שהזמנתי תקוע במכס הם הודיעו לי כי ישדרגו לי את הדגם למכשיר טוב יותר ללא עלות. אך שוב המשלוח לא הגיע. לאחר כשנה כשזעמתי מול שירות הלקוחות נאמרה לי האמת, "אנחנו לא מגיעים לשומרון, בוא וקח את המוצר מהחנות". זמני אינו פנוי והמוצר וכספי נותרו בידי החנות שמסרבת להכיר בשומרון כחלק ממדינת ישראל", מלין ג' ומספר כי כבר למעלה מחצי שנה אף אחד לא טרח ליצור איתו קשר ולנסות לפתור את הבעיה. ג' השמיע ל'כיפה' כ-15 שיחות מוקלטות עם מוקד הלקוחות בו נדחה שוב ושוב ולא קיבל בסופו של דבר את המגיע לו.

מדובר בתופעה רחבה, כל מי שגר ביהודה ושומרון חווה לא אחת מצב בו הופלה ביחס ללקוחות שגרים בתוך תחומי הקו הירוק. לאחר קניית מוצרי חשמל או ריהוט מתברר לא אחת שהעסק יבצע משלוח לכל מקום בארץ, מלבד לישובים שמעבר לקו הירוק. ההובלה תבוצע בסופו של דבר על ידי גורמים פרטיים והמחיר כמובן בהתאם. ישנם גורמים שאינם מספקים שירות תיקונים למוצרים בהתנחלויות, כשלטענתם הם לא מגיעים למקומות האלו.

כמו כן, ישנה מציאות של הפלייה המאחדת את תושבי הפריפריה עם תושבי יהודה ושומרון והיא הדרישה לשלם 'מחיר מיוחד' עבור שירות. אין הכוונה במצב בו מדובר על יישוב מרוחק ומבודד, אלא על יישובים הסמוכים לערים גדולות או הממוקמים בסמוך לכבישים ראשיים. כך למשל עבור משלוח לאלקנה שבשומרון, הסמוכה לראש העין או ליישובי עוטף עזה הסמוכים לשדרות או אשקלון, תשלמו יותר עבור הובלת מוצרים ממרכז הארץ.

יוצאים למאבק צרכני

המציאות המקוממת הביאה את ועד מתיישבי שומרון להתגייס ולטפל בנושא הכאוב, עו"ד דורון ניר צבי, יועמ"ש ועד מתיישבי השומרון מסר ל'כיפה': "בהתאם לתנאי הרכישה המוצר מסופק לבית הלקוח תוך 14 יום. דא עקא, חרף פניות חוזרות ונשנות וחרף חלוף למעלה משנה מעת הרכישה שהמוצר לא סופק אנחנו נתבע את החברה שקיבלה את התשלום מהלקוח עבור המוצר."

עו"ד ניר צבי הוסיף: "בתנאי הרכישה אין כל הבדלה בין תושבי יו"ש לאחרים ואנחנו מופתעים מאוד מהיחס ומהגישה", זאת למרות שכאמור לא מדובר בהפתעה חדשה כלל אם כי היה מצופה מאתר שפונה לציבור הדתי שחלק גדול ממנו מתגורר מעבר לקו הירוק שיפעל למשלוח לכל מקום או לכל הפחות לכיתוב ברור בנושא.

למאבק בתופעה התגייסה יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, תושבת גוש עציון, שהודיעה כי היא מבקשת לשים קץ לתופעה כשהעלתה הצעת חוק 'איסור הפלייה מחמת מגורים."

על פי הצעת החוק, ייאסר על ספקי שירות להפלות לרעה לקוחות בשל מקום מגוריהם. ההצעה מחייבת בתי עסק המונים מאה עובדים לפחות, המצהירים כי נותנים שירות לכל רחבי הארץ. למעשה החוק לא יחול על עסקים קטנים אלא על רשתות וחברות גדולות. בעל עסק שייפר את החוק, עשוי להסתכן בתביעה מצד הלקוח בסך 50,000 ש"ח גם ללא הוכחת נזק.

"אתר מסחרי שפונה לכלל אזרחי ישראל ומצהיר שיספק את המוצר עד לבית הלקוח, חייב לעמוד בדבריו", אומרת מועלם ל'כיפה'. "גרופי איננו הגורם המסחרי היחיד שמפלה את לקוחותיו. ישנם בתי עסק רבים שמפלים לקוחות המתגוררים ביהודה ושומרון או בפריפריה, בכך שדורשים מהם 'מחיר מיוחד' או שאינם מקבלים שירות כלל. הצעת החוק 'איסור הפלייה מחמת מקום מגורים' שאני מקדמת בכנסת, תשים קץ לתופעה", היא מצהירה.

מ'גרופי' נמסר ל'כיפה' בתגובה כי באופן כללי המדיניות היא והסיכום מול כל הספקים שהם שולחים לכל הארץ לרבות יו״ש. מנכ"ל גרופי מתן רבי, אליו פנינו אמר כי לא שמע על פרטי המקרה עד היום והוא פנה באופן מיידי ללקוח ולספק במטרה לפתור את המקרה כשללקוח ניתנה אופציה לקבל את הטלוויזיה לביתו באלון מורה או להזדכות על כספו.