מתכננים להתחתן? בצהר תשלמו יותר

רבני צהר החלו לפתוח שלוחות בערים הגדולות בהן יתאפשר לזוגות להירשם לנישואין. במועצות הדתיות משיבים מלחמה. מבדיקת כיפה עולה: בצהר תשלמו כמעט מאתים שקלים יותר מאשר במועצות הדתיות. צהר בתגובה: "מאות אלפי זוגות לא טועים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/11/14 10:49 ב בכסלו התשעה

מתכננים להתחתן? בצהר תשלמו יותר
Shutterstock, צילום: Shutterstock

להתחתן דרך צהר או בעזרת המועצה דתית? בשנים האחרונות צברו אנשי ארגון רבני צהר יוקרה לא קטנה בנוגע לרישום לנישואין. בעזרת רבנים צעירים והנגשה של הנושא לקהל הרחב, הם הצליחו לבנות מותג לא קטן, ומאות אלפים מתחתנים דרך הארגון.

לפני כשבועיים התבשרו תושבי ירושלים כי התחרות על ליבם של הזוגות הנישאים עולה מדרגה, כשצהר פתח שלוחה בהר הצופים, בו הציעו חברי ארגון הרבנים לצעירים להתחתן דרכם. מנגד, פורסם באותו היום כי המועצה הדתית בירושלים החלה בחלוקת מתנות לזוגות הנרשמים לנישואין דרכם על מנת למשוך את הזוגות אליהם.

בצהר בישרו כי השאיפה של הארגון היא לפתוח שלוחות בכל הארץ. “בחרנו לפתוח את השלוחה בירושלים בגלל הביקוש הגדול של זוגות צעירים ירושלמים שביקשו בשנים האחרונות להתחתן ברוח צהר, אנחנו מקבלים כל אחד בסבר פנים יפות, במאור פנים. ירושלים היא השלוחה הגדולה הראשונה של הארגון מחוץ לגבולות המשרדים בלוד, אנחנו נמשיך ונפתח שלוחות בעוד מקומות רבים בארץ", אמר הרב רפי פוירשטיין, יו"ר עמית של הארגון.

בעקבות התחרות על ליבם של הזוגות בירושלים בדק כתב 'כיפה' מה יקבלו הזוגות במשרדים לרישום נישואין, בצהר ובמועצות הדתיות, ומכמה כסף יאלצו להיפרד. האם באמת כדאי להתחתן דרך צהר? בכלל לא בטוח.

מבדיקה פשוטה באתר צהר עולה כי רישום לנישואין במסגרת הארגון יבטיח לנרשמים "שירות אדיב, הדרכת כלות ורב מקדש לחופה". בדיקת התעריף מגלה כי עבור השירות יאלצו הזוגות להיפרד מ-715 שקלים כדמי אגרה ומ-180 שקלים נוספים תמורת "אחד או יותר משירותי צהר".

מנגד, מבדיקה במועצות הדתיות הגדולות בישראל - בתל אביב ובירושלים, עולה כי זוג המגיע להתחתן בהם ישלם רק את האגרה - 715 שקלים, ויקבל את אותו השירות בדיוק.

כך, במסגרת רישום הנישואין בירושלים יזכו הזוגות להדרכות כלות, רב מקדש מקרב רבני השכונות בירושלים ובנוסף הדרכת חתן וכלה לזוגות שיחפצו בכך. בנוסף לכך, מציעים במועצה הדתית בירושלים גם מתנות לזוגות, כשהחתן יקבל מטען נייד לטלפון הסלולרי והכלה תקבל ערכת טיפוח, מתנות השוות לכ-150 שקלים.

לדברי יו"ר המועצה, יהושע ישי ״מאז סיום הטיפול בהבראת המועצה הדתית מהגירעונות של למעלה מחמישים מיליון שקלים שהיו עם כניסתי לתפקיד התחלנו לטפל בהענקת שירות ויחס מסביר פנים לנרשמים לנישואין במטרה להעניק להם חווית שירות בממשק שלהם עם שירותי הדת ברגע היפה בחייהם. לכן במסגרת סל השירותים חשבנו לנכון להביא לזוגות הנישאים מתנות סמליות להמתיק להם את החוויה ולהאיר להם פנים בקשר עם שירותי הדת”

בתל אביב, מספרים במועצה דתית, ייהנו מרישום מקוון, משירות מהיר ונוח, ואת הדרכת החתן והכלה יוכלו לעשות עוד באותו היום, כך שבפועל יצטרכו החתן והכלה להגיע למשרדי המועצה הדתית פעם אחת בלבד. עוד הם מספרים כי על מנת להקל על הזוג, הדרכות החתן והכלה נעשים בטיילת תל אביב, בנמל ובמגדלי עזריאלי, כך שמדובר בהחלט בסידור נוח במיוחד.

לדברי גורמים באיגוד המועצות הדתיות בישראל, בלשכותיהם יזכו הזוגות הנרשמים לנישואין לשירותים נוספים הכוללים בדיקות לאישורי יהדות עבור תושבי חו"ל עם בתי הדין הרבניים ולשכת הראשון לציון. ״כשאנשים באים להירשם בצהר הם שוכחים שיש המון שירותים שצהר לא יודע לתת בכל מה שקשור לבדיקות מול מערכות בתי הדין והרבנות כי צהר הוא גוף פרטי ולא של המדינה כמו המועצות הדתיות״.

גורם בכיר במועצות הדתיות מאשים את צהר בכך שלאחר שהצליחו לערער את הרבנות הראשית הם התחילו להיכנס בנעליה ולגבות יותר כסף ממנה. ״אם הם כאלה צדיקים למה הם גובים יותר כסף מהרבנות?״ שואל הגורם. ״בסוף מאוד קל לתקוף את המערכת ואחרי זה בעזרת חברות לובינג ויחסי ציבור לפעול להעניק שירותים של הרבנות ביותר כסף״.

אלדד מזרחי, יו"ר המועצה הדתית בתל אביב, מספר כי בניגוד לעבר אין שום סיבה לבצע את רישום הנישואין בצהר. “אין שום יתרון בהליך שצהר עושה. המועצות הדתיות עשו מהפכה בתודעת השירות ויש לנו היום רישום באינטרנט וחתימה גרפית. תוך שעה אתה בחוץ. למה לשלום 180 ש"ח מיותרים? אין שום סיבה התחרות במועצות הדתיות”.

מזרחי מודה כי בעבר צהר אכן הרימו את הדגל של רישום הנישואין ועוררו את המועצות הדתיות בכל הקשור לתודעת השירות אך כיום הם צריכים לסגת אחורה ולתת למועצות הדתיות לקדם את הנושא. “אין שום סיבה בפרקטיקה, בתפיסה או באידיאל, שצהר יעשו את הדבר הטבעי ביותר שהמועצות הדתיות נועדו לו. למרות שמטרתם ראויה הם לא יכולים להחליף את הרבנות והמועצות הדתיות. זה נוגד את התפיסה הממלכתית של הרב קוק".

"האם רבני צהר מחתנים בחינם?”, הוא שואל. "אנחנו נותנים את השירות הטוב ביותר שאפשר לבקש ואין שום סיבה לעשות את הדברים דרך גוף חיצוני", אומר מזרחי.

מארגון רבני צהר נמסר בתגובה: “מאז נפתח מיזם צהר לנישואין בחרו כמאה אלף צעירים להתחתן דרך הארגון. הם עשו זאת מבחירה שלהם. זוגות אלו, ואלפים אחרים שמתווספים בכל חודש למעגל מתחתני צהר מוכיחים כי רוח צהר והדרך שאנחנו מתווים היא הנכונה והאמיתית".