מתכוננים לפורים: לימוד מסכת מגילה אינטראקטיבי

איך קבלת האחר, סוגיית הדרת פני זקן, ויחסים קהילתיים בתוך בית הכנסת מתקשרים לפורים? מיזם חדש ומקוון ינסה להכין אתכם מבחינה רוחנית לחג השמח והמבדח ועל הדרך יעסוק בסוגיות חברתיות הרלוונטיות לימנו

חדשות כיפה משה ויסטוך 16/02/17 14:07 כ בשבט התשעז

פורים בפתח. קניתם תחפושות, רכשתם בקבוקי יין, מילאתם את המזווה בשקיות פרג לאזני המן, אך מה עם הכנה קצת יותר רוחנית. במדרשת תורה ועבודה מיסוד הקיבוץ הדתי, השיקו מיזם לימודי מקוון של סוגיות מרכזיות במסכת מגילה כהכנה לקראת פורים.

המיזם, שנקרא "מסכת", כולל אתר אינטרנט ובו חלוקה לכל אחד מפרקי מסכת מגילה כנגד כל שבוע שבין ט"ו בשבט לפורים. הסוגיות מתוך הפרקים, מעוצבות בדף מקוון המדמה דף גמרא. במרכז הדף מופיעה הסוגיה, משמאל לה פירוש מילולי של התוכן ומימין חיבור אקטואלי לנושאים שעל סדר היום הישראלי ציבורי, פרי ידם של המדריכים במדרשה. עוד בכל דף, קישורים לשירים, כתבות ומידע אקטואלי המתחברים לפרק הנלמד.

בין הנושאים, בהם נוגעים פרקי הלימוד, ניתן למצוא את יחס הקהילה לאנשים עם מוגבלויות, אחדות ואחידות בתפילה, סוגיות 'עניי עירך' ו-'הדרת פני זקן', שוויון בבית הכנסת כן או לא ועוד.

(צילום: צילום מסך)

מנהלת המדרשה שלומית קליין, מסבירה ש- "המטרה שראינו לנגד עינינו בכתיבת "מסכת" הייתה ליצור הכנה רוחנית לפורים ממקום בסיסי ופחות מונגש. השאיפה היא שכל מי שמעוניין יכיר את התוכן של מסכת מגילה גם אם אין לו את הפנאי היכולת או הרצון ללמוד לעומק את הגמרא". לדבריה, "השימוש באינטרנט מזמין, והעיצוב כממשק ללימוד גמרא ברמה הבסיסית, הוא הזדמנות נהדרת להבין ולהעמיק ברלוונטיות של המקורות הללו עבור כל אחד ואחת ועבור כל עם ישראל.

עוד מספרת קליין, כי בימים אלו שוקדים במדרשה על הפקת פרויקט נוסף של לימוד סוגיות מרכזיות בגמרא בצורה מקוונת. "האתר פתוח לכולם וניתן להיכנס אליו דרך דף הפייסבוק של מדרשת תורה ועבודה".