מתחת לרדאר: הרב איגרא ימונה מחר לבית הדין הגדול בטקס בבית הנשיא

מה יעשו בציונות הדתית כדי להתהדר בתמונת ניצחון של מינויו של הרב איגרא ומה יעשה הרב יוסף כדי להימנע מכך? על סאגת טקס המינוי בבית הנשיא של הרב איגרא לבית הדין הגדול

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 06/06/16 19:00 כט באייר התשעו

מתחת לרדאר: הרב איגרא ימונה מחר לבית הדין הגדול בטקס בבית הנשיא
מירי אמיתי, צילום: מירי אמיתי

יותר מחודש עבר מאז אושר בוועדה למינוי דיינים מינויו של הרב אליעזר איגרא לבית הדין הגדול ורק מחר (ג') יתבצע סוף סוף טקס המינוי בפועל באירוע צנוע בבית הנשיא. מתברר כי הטקס נערך מחר ולא נדחה לתאריך רחוק יותר בשל לחץ של חברת הוועדה למינוי דיינים, עו"ד אפרת רוזנבלט שפנתה פעמיים לשר שטייניץ כדי לשאול מדוע הרב איגרא לא מונה כבר, כנהוג.

בתחילה נאמר לרוזנבלט כי הנשיא עדיין לא קיבל את ההודעה על בחירת הוועדה ברב איגרא ולאחר שהיא פנתה שוב ללשכתו של שטייניץ הועבר דבר המינוי ונקבע טקס מינוי.

הרב אליעזר איגרא נחשב כאיש של הציונות הדתית והוא אף חובש כיפה סרוגה, למרות שהוא זוכה להערכה רבה גם בקרב החרדים, שאחד מהם הצביע עבורו בוועדה והביא למינויו. זאת למרות שמלכתחילה לא היה אמור להתבצע שום מינוי בשל המחלוקת בין הגוש החרדי והגוש הדתי ציוני בוועדה.

לאחר טקס המינוי שיתקיים כאמור בבית הנשיא, הרב איגרא יהיה הדיין היחיד במינוי קבוע בבית הדין הגדול מלבד הרבנים הראשיים, וכרגע לא ברור אם מעמד זה יכניס אותו באופן אוטומטי לוועדה למינוי דיינים שם שמורים שני מקומות לדיינים מבית הדין הגדול. לטענת גורמים בוועדה הרב איגרא ימונה רק באופן זמני לוועדה עד למינוי שאר הדיינים או אז יערכו בחירות בבית הדין הגדול מי יהיו הדיינים שייצגו את בית הדין בוועדה.

"לא ברור למה לקח לשר שטייניץ כל כך הרבה זמן להודיע לנשיא על בחירת הוועדה ברב איגרא, אבל אני שמחה שסופסוף נקבע מועד לטקס הצהרת האמונים", אומרת ל'כיפה' חברת הוועדה למינוי דיינים, עורכת הדין אפרת רוזנבלט. "במקביל, פניתי אל השר שטייניץ פעם נוספת בדרישה לכינוס הוועדה בהקדם האפשרי, על מנת לבחור דיינים נוספים בדחיפות הנדרשת, נוכח עינוי הדין העלול להיגרם למתדיינים ונוכח מצוקת מצבת הדיינים".

טקס המינוי של הרב איגרא נערך כמעט מתחת לראדר, לא נמסרה הודעה לעיתונות ומדובר על פי התכנון בטקס קצר במיוחד עם מעט משתתפים מה שמחזק את ההערכה שנשיא בית הדין הגדול, הרב יצחק יוסף מעוניין לצמצם כמה שאפשר את "תמונת הניצחון" של מינויו של הרב אגרא איש הציונות הדתית.

בציונות הדתית יכולים אמנם לנופף בעובדה שהמינוי היחיד זה 9 שנים לבית הדין הגדול הוא של דיין מהציונות הדתית, אך בפועל מדובר בהישג דל למדי אל מול הישגי החרדים בשיתוק הוועדה למינוי דיינים באופן טוטאלי באמצעות שימוש בכלים פוליטיים, זאת למרות שלגוש הציוני דתי יש רוב זמני בוועדה בשל פרישת דייני בית הדין הגדול הרב בוארון והרב אלגרבלי.

הכישלון במינוי דיינים לבית הדין האזורי משמעותי הרבה יותר ממינויו של הרב איגרא, שככל הנראה לא ישמח במיוחד להיות "תמונת הניצחון" של הציונות הדתית, דבר שיכול להפריע לו בפעילותו בבית הדין וישים עליו "זכוכית מגדלת" על ידי גורמים חרדים שינסו להוכיח כי הוא "ציוני מידי".

גורמים בציונות הדתית אמרו ל'כיפה' כי הם שוקלים קיום טקס אלטרנטיבי עם בכירי הציונות הדתית כדי לחגוג את מינויו של הרב איגרא לבית הדין הגדול. הצורך בתמונת ניצחון כל כך חזק שהם אף מוכנים לערוך את הטקס אף בהיעדרו של הרב איגרא במידה והוא יעדיף שלא לעמוד באור הזרקורים.

כזכור, מחר (ג') אמור גם השר שטייניץ להשיב לבג"צ מדוע לא מונו דיינים נוספים לבית הדין הגדול ומדוע לא כונסה הוועדה למינוי דיינים במהלך החודש האחרון. שטייניץ צפוי לבקש ארכה נוספת כדי להיענות לדרישת החרדים למשוך את הזמן עד סיום כהונתה של רחל לבמור באוגוסט הקרוב אז יחזור האיזון בוועדה. שטייניץ מנופף בעובדה שעם מינויו של הרב איגרא יש כבר הרכב קבוע אחד לבית הדין הגדול, למרות שבשלב זה מדובר בהרכב אחד בלבד.

במידה ובג"צ לא יקבל את בקשתו של שטייניץ, יהיה זה מצב אבסורדי בו יבוטלו כל ההרכבים הזמניים בבית הדין הגדול ועבודתו כמעט ותשותק לחלוטין, כשמי שיסבלו מכך בעיקר יהיו ציבור המתדיינים שיאלצו להמתין זמן רב לכל דיון דבר שימשיך לפגוע בתדמיתם של בתי הדין בעיני הציבור.

מלשכתו של שטייניץ לא נמסרה תגובה נכון לעת כתיבת שורות אלו והיא תתפרסם לכשתגיע.