מתחברים לחסידות: הטיש הציוני במירון

מאות מבני הציונות הדתית מתאספים בליל ל"ג בעומר במירון ל"טיש" חסידי מיוחד עם הרב דודי דודקביץ': "זהו אירוע שנועד לבני ישיבות או ציבור רחב שחשוב לו להיות בחבורת קודש שמנסה להפנים את האור של רבי שמעון לתוך החיים שלהם"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 23/05/16 18:14 טו באייר התשעו

מתחברים לחסידות: הטיש הציוני במירון
Yaakov Naumi/Flash90, צילום: Yaakov Naumi/Flash90

"לפני כמה שנים אמרתי לרב דודי דודקביץ' שאנחנו צריכים לייצר חסידות ארץ ישראלית, הוא השיב לי נחרצות שזה לא יכול לקרות כי הציוני הדתי שמחונך מעיקרו לביקורתיות לא יסתדר עם רעיון האדמו"ר ויש פה התנגשות בין שני עולמות. היום אני רואה אותו מצליח בכישרון רב לחבר את העולמות האלו יחד בצורה מופלאה", מספר ל'כיפה' מיכאל דוכן ממייסדי ה"טיש" החסידי של הציונות הדתית במירון בל"ג בעומר.

מידי שנה מתאספים מאות דתיים לאומיים לאירוע מיוחד של הציונות הדתית בהובלתו של הרב דודי דודקביץ' שמשלב חסידות עם תורתו של הרב קוק, "זה אירוע שאנחנו מארגנים בחמש השנים האחרונות. התחלנו איזו התוועדות קטנה ובשנה שעברה הגיעו כבר 500 איש", אומר דוכן ומוסיף "אם בעבר הציבור הדתי לאומי היו נספחים לאירועי החסידויות במירון עכשיו יש אירוע שכל כולו של חבר'ה כיפות סרוגות".

השנה יתקיים האירוע בחדר האוכל של הישיבה התיכונית במירון בליווי תזמורת שמנגנת בין דברי התורה של הרב דודקביץ' והרב שמואל אליהו ובהשתתפות אישי ציבור נוספים מתוך הציונות הדתית. דוכן מסביר כי דתיים לאומיים רבים יש להם נטייה ורצון השתייכות לתורת החסידות, אך הם מתקשים למצוא את עצמם בחסידות כפי שהיא מיוצגת כיום בצורה שמתעלמת לחלוטין מנושא הציוניות ודור הגאולה והאירוע הזה עונה להם על הצורך.

"35 שנה אני נוסע למירון בל"ג בעומר ומאד נקשרתי למקום. כל השנים הייתי עם כל החסידויות וההדלקות למיניהן, עם השנים הרגשתי צורך לחשוף לציבור החשוב הזה את דרכו של רבי שמעון ואת דרכם של תלמידי רבי עקיבא", מספר ל'כיפה' הרב דודקביץ' שמסביר כי עם השנים נוצר צורך לציין את זה בחלק מהזמן בו נמצאים במירון באופן שהוא מתאים למעגלים הרוחניים האלה. "יש מעגלים רוחניים שרוצים מלבד השירים והריקודים גם לשמוע תורות שקשורות ליום הזה, להרגיש מעגל רוחני שמעבד וחי את אותה תורה באופן רחב יותר".

הרב דודקביץ' מתייחס למושג ה"טיש", ואומר "יש כאלה שקוראים לזה טיש אני מעדיף לקרוא לזה 'שבת אחים יחד'. זהו אירוע שנועד לבני ישיבות או ציבור רחב שחשוב לו להיות בחבורת קודש שמנסה להפנים את האור של רבי שמעון לתוך החיים שלהם".

לשאלה האם הוא האדמו"ר בטיש הציוני-חסידי הזה והאם הוא חושב שאולי יש בסופו של דבר חסידות ציונית דתית, הרב דודקביץ' מצטחק קלות ואומר "אני לא העניין כלל, אנחנו רוצים שתיווצר חבורה שמרגישים את עצמם כקשורים מאד לעולם החסידות ושיראו את עצמם חסידים ארצישראליים עם השפעה מהרב קוק הרב חרל"פ והרב הנזיר שראו את דור הישועה ויונקים מדרכי העבודה שלהם והחיבור שלהם לעבודת השם, ואורחות חייהם קשורים לעולם החסידי. יש הרבה צמאים לדרך הזו והם באופן טבעי מתקבצים לחבורות".

הרב דודקביץ' מסביר כי נושא האדמו"ר אינו חייב להיות בצורה מוסדרת, "אני מניח שלכל אחד יש דמויות שמאירות לו את הדרך, בעולם החסידי אומרים שצריך רב'ה חי ורב'ה מעולם האמת. אני מניח שלכל אחד יש דמות רוחנית מעולם האמת ודמות שיודעת לנווט אותו ולחבר אותו גם בתוך המציאות שלנו היום. זה יכול להיות ראש הישיבה או רב מהאזור או סתם דמות רוחנית שלא נמצאת במסגרת כל שהיא".

האירוע מתקיים בשעה אחת בלילה כדי לאפשר לחוגגים לטעום גם מההדלקות והאירועים הנוספים של חסידויות אחרות שנמצאות במירון בליל ההילולה "אנחנו עושים את זה בקשר נפלא עם חסידויות אחרות שנמצאות באזור. אנחנו עושים את זה גם באופן שמותאם מבחינת הזמן עם קהילויות, אנחנו רוצים שזה יהיה רב אפשרויות ויצור קשר בין יראי השם השונים. חלק גדול מהעולם המשמעותי שלנו זה עולם של מעגלים של חבורות שהתאספו סביב קדושה וזה שובר את החומות המיותרות בין קהל עובדי השם", אומר הרב דודקביץ'.

לדבריו, ל"ג בעומר הוא הזדמנות רוחנית מיוחדת לציונות הדתית, "רבי עקיבא ורבי שמעון מסמלים דרך של אכפתיות מגאולת ישראל, שניהם מאירים באור התורה שבעל פה שמלאה גם בגלוי וגם בנסתר בתורה שלהם שעיצבה דור שלם שעסק בגאולת ישראל לאחר החורבן. זה משמעותי מאד בדור שלנו לאחוז את הרוח הזו של תורה וקדושה שהיא זו שמניעה ומפעילה את גלגלי הגאולה. זאת בשורה שלקבל אותה במירון בל"ג בעומר עם כל האש תרתי משמע, זה מוסיף לכל השנה כולה אור גדול".