מתווכחים מהשטח: וועדת הפנים של הכנסת הגיעה לסיור בכותל

רחבת המריבה: ועדת הפנים הגיעה לסיור שמטרתו לבחון את הסדרי התפילה ומתווה הכותל. אך לפני הכל הם התווכחו: סמוטריץ' וזנדברג, יהודה גליק עם מתי דן הרפורמים עם האורתודוכסים. צפו

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 08/11/16 12:06 ז בחשון התשעז

מתווכחים מהשטח: וועדת הפנים של הכנסת הגיעה לסיור בכותל
אביטל טרקיאלטאוב, צילום: אביטל טרקיאלטאוב

הבוקר נערך סיור בכותל על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. הסיור עבר דרך רחבת הכותל המרכזית, מנהרות הכותל ודרך 'הגן הארכיאולוגי ירושלים' שם הוקמה רחבת תפילה משותפת שמשרתת יהודים אורתודוכסים וקונסרבטיביים. מטרת הסיור הייתה לבחון את הסדרי התפילה במקום ואת מתווה הכותל.

בין חברי הכנסת שהשתתפו בסיור היו בצלאל סמוטריץ', אלעזר שטרן, מיכל רוזין, תמר זנדברג, אמיר אוחנה, יהודה גליק, יעל פארן ואורן חזן. בסיור השתתפו גם נציגות ארגון נשות הכותל, נציגי התנועה הרפורמית, התנועה המסורתית והתנועה הקונסרבטיבית, המרכז הרפורמי לדת ומדינה, נציגות ארגון קולך, המשרד לשירותי דת, הרבנות הראשית, הקרן למורשת הכותל, משרד המשפטים, משרד היועץ המשפטי לממשלה, המשרד לבטחון פנים, עיריית ירושלים, הארגונים החברתיים בכנסת, עטרת כהנים, המשרד לירושלים והמורשת ועוד.

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)

את הסיור פתח ח"כ דודי אמסלם, יו"ר ועדת הפנים, לאחר מכן התקיימה תפילה קצרה בכותל, כאשר חברות הכנסת מיכל רוזין מסיעת מרצ ויעל פארן מהמחנה הציוני הצטרפו לתפילה משותפת יחד עם נציגי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית ברחבת הכותל המרכזית. ח"כ רוזין הדגישה כי בעצם קיום תפילה בכותל במהלך סיור של הכנסת, חברות הכנסת מודרות ונדחקות לפינה מאחר והן אינן מורשות להשתתף יחד עם כל הגברים בתפילה ברחבת הגברים.

[embed]

]

לאחר מכן המשיך הסיור אל תוך מנהרות הכותל וחברי הכנסת צפו בהדמיית המקדש באמצעות משקפי מציאות רבודה. ח"כ אלעזר שטרן מסיעת "יש עתיד" ציין כי בהדמייה מופיעים נשים וגברים יחד ברחבת המקדש.

[embed]

]

בני סאסי, מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים, שהקימה את רחבת התפילה המשותפת לגברים ונשים בגן הארכיאולוגי, הסביר כי הרחבה נבנתה על פי החלטת הממשלה, בתוך חודש ימים ונפתחה לקהל הרחב בספטמבר 2013. ח"כ בצלאל סמוטריץ' שאל האם הרחבה קיבלה את האישורים הנדרשים להקמת והאם היא בנויה באופן חוקי, בתגובה אמר סאסי כי הוגשו אישורים להקמת רחבה שונה מהרחבה הקיימת כיום.

"אני מכבד כל יהודי, היכן שהוא רוצה להתפלל, כמובן שצריך לתת כבוד אחד לשני. למקום הזה מגיעים אלפי יהודים ולא יהודים מכל רחבי העולם, המקום הזה הוא מקום שלא מיועד להפגנות, מקום שהיה צריך להיות מקום מאחד. אני מצר על כל מי שמנצל את המקום הזה כדי לקדם אג'נדה לכאן ולכאן. אין אשמים יותר ואשמים פחות. יש בכל הצדדים אנשים שמנסים לנצל את המקום הזה ", אמר ח"כ יהודה גליק ברחבה המשותפת.

במהלך הסיור התעמת מתי דן, ראש עמותת "עטרת כהנים" הפועלת ליישוב העיר העתיקה, עם ח"כ גליק בנוגע לעלייה להר הבית. "אני שמח שאני גר במדינה דמוקרטית ומותר לך להגיד עלי דברים קשים" אמר גליק לאחר שדן מתח ביקורת קשה על פעילותו של גליק בנוגע להר הבית בניגוד לעמדת הרבנות הראשית, דן ענה כי "חילוקי הדעות שבינינו לא מפרידים את הלבבות אבל מי שעולה להר הבית בניגוד למעדת הרבנות הראשית ומי שמחלק את הכותל, מפורר את האומה".

[embed]

]

ח"כ תמר זנדברג תקפה את מתי דן ואמרה "למה את חושב שלך יש את הלגיטימאציה להגיד שיהודה גליק עשה מעשה חמור ושענת הופמן עושה מעשה חמור. מאיפה אתה שואב את הכוח הזה? אני לא מבינה".

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)

הרחבה המשותפת בגן הארכיאולוגי


עו"ד יעל רוקמן, מנכ"לית קולך אמרה כי היא מודאגת ממצבה של רחבת הנשים לאחר שמתווה הכותל ייושם. "זכויותיהן של נשים נרמסות יום יום ברחבת הכותל המערבי. חלקה של רחבת הנשים מהווה רק שליש מסך רחבת הכותל, וישנה התעקשות מתמדת מצדו של רב הכותל לא לאפשר את ההרחבה של עזרת הנשים. הרחבת סמכויותיו של רב הכותל הנכללות במסגרת המתווה הפשרה המוצע רק תחזק ותקבע מגמה זו אשר תהפוך את הכותל המערבי לבית כנסת חרדי".

ד"ר סוזן ווייס, מנכלית מרכז צדק לנשים מסכימה עם החששות ואומרת כי "המתווה הנוכחי קובע כי השליטה המוחלטת על רחבת הכותל תינתן לרב רבינוביץ שיפעל בהתאם להחלטות הרבנות הראשית לישראל" מסכימה ד"ר סוזן וייס, מנכ"לית מרכז צדק לנשים. "מדובר בהחלת חוק דתי על אתר מורשת לאומי, מצב שאין לו אח ורע במרחב הציבורי במדינת ישראל. מציאות זו תפגע בראש ובראשונה בנשים". לפני כשנה הגישה מרכז צדק לנשים עתירה לבג"ץ בשל קביעת רב הכותל כי אסור לקיים תפילה עם ספר תורה ברחבת הנשים.

"הקפאון בכותל מביא למשבר חמור עם יהדות התפוצות, דווקא במקום בו אמור עם ישראל להיות יחד" אמר ד"ר חנן מנדל, יו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה, בתגובה לדברים שנאמרו בסיור "הפתרון למצב הוא הפקעת הכותל מידי הידיים החרדיות המנהלות אותו עתה, והעברתו לידי מועצה רחבה. ראש הממשלה חייב לתת דעתו על המצב שנוצר ולהפסיק את הקפאון".