מתווה עמונה: המסמך המלא נחשף

מחכים למנדלבליט: המתוווה שיאפשר פינוי הנכסים מחד, והישארות בשטח מאידך נחשף היום. המעבר יהיה ל-3 שנים שיוארכו בכל פעם. אם יגיע בעל הנכס ויוכיח בעלות יפונו המתיישבים

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 02/08/16 11:17 כז בתמוז התשעו

מתווה עמונה: המסמך המלא נחשף
הלל מאיר - סוכנות תצפית, צילום: הלל מאיר - סוכנות תצפית

סוגיית עמונה נתונה בימים אלה לשיפוטו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שצריך לפסוק האם השימוש באדמות נכסי נפקדים לשם העברת חלק ממבני היישוב לקרקע סמוכה הוא בעל היתכנות חוקית. הבוקר פורסם בגלי צה"ל מתווה התוכנית לפינוי עמונה כפי שהוגש ליועץ המשפטי.

על פי התכנית פסק הדין של בג"ץ לפינוי עמונה יקויים כלשונו ו-41 מבנים קיימים, בתי משפחות ביישוב, ייהרסו ויפונו. המתיישבים יפונו לקרקעות נכסי נפקדים שנמצאות סמוך לעמונה. גוף שנקרא "הממונה על רכוש נטוש באיו"ש" ישכיר לתושבים את הקרקעות, שבעליהן ככל הנראה עזבו את האזור לאחר מלחמת ששת הימים. השכירות תהיה לתקופה קצובה של שלוש שנים בלבד, שאותה ניתן להאריך - בכל פעם בשלוש שנים נוספות. בחוזה יהיה סעיף קריטי שאומר שאם בעל הנכס ישוב לאיו"ש, חוזה השכירות יבוטל והנכס יוחזר לו.

הבתים שיוקמו על קרקעות אלו יהיו מבנים "פריקים", הניתנים להזזה במידת הצורך בתוך זמן קצר, ולא בתי קבע. דמי השכירות שישולמו על הקרקעות בעמונה החדשה יישמרו ב"קופה צדדית" לטובת בעל הנכס שנטש אותו, ויוחזרו לו אם יישוב ויוכיח בעלות על הקרקע.

"השכרה" של נכסי נפקדים באופן כזה לא נעשתה בעשורים האחרונים, בחוות הדעת למתווה הפינוי, שאורכה 30 עמודים הוקדש פרק נרחב לדין הבינלאומי, ולפי ההסבר שמובא שם אין פגיעה בחוק הבינלאומי מכיוון שהנכס הנטוש לא מועבר לידי תושבים אלא רק מושכר להם, תוך שהזכויות נשמרות לכאורה לבעל הנכס אם יחזור ויוכיח בעלות, וכמו כן דמי השכירות על הנכס נשמרים לו.

מתווה התכנית הנ"ל מקובל על הדרג המדיני וממתין לאישורו הסופי של מנדלבליט. פתרון כזה ידחה, לפחות זמנית את ההעתקה של עמונה לשטחים סמוך ליישוב שילה, פתרון נוסף שמקודם בימים אלה.

ממטה המאבק של תושבי עמונה נמסר בתגובה לפרסומים: "אנחנו בעד חוק ההסדרה.זה דרך המלך להסדיר את עמונה במקומה ולפתור את הבעייה של עוד אלפי בתים בהתיישבות. האחריות על הסדרת היישוב מוטלת על רוהמ,שרת המשפטים ושר הבטחון. אם יוצע פתרון מעשי אחר נשמע אותו ונגבש את עמדתנו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן