מתווה הרב סתיו: שיתוף רבני הערים בפעילות הרבנות הראשית

הרב דוד סתיו, המתמודד לתפקיד הרב הראשי, חושף היום תוכנית לחיזוק מעמדם של רבני הערים והשכונות בישראל. עוד הוא מציע להקים מרכז ארצי ממלכתי לבירורי יהדות

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 11/07/13 16:34 ד באב התשעג

מתווה הרב סתיו: שיתוף רבני הערים בפעילות הרבנות הראשית
כיפה, צילום: כיפה

הרב דוד סתיו, רבה של שוהם המתמודד לתפקיד הרב הראשי לישראל, חושף היום (ה‘) תוכנית לשיתוף הרבנים המקומיים בפעילות הרבנות הראשית - וחיזוק מעמדם. במפגש עם קבוצה מתומכיו בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים לישראל, אמר הרב סתיו כי "עם היבחרי לתפקיד הרב הראשי לישראל יעמוד בראש מעייני הצורך לעשות הכל למען חיזוק מעמדה של הרבנות כרבנות של כלל ישראל".

תוכנית הרב סתיו מגיעה על רקע ההידרדרות במעמד הרבנים המקומיים בשנים האחרונות. ”אני רואה בשיתוף רבני הערים, השכונות, הישובים ובתי הכנסת בעבודתה השוטפת של הרבנות הראשית - דבר חיוני והכרחי שיתרום להאדרת הרבנות ולחיזוק מעמדם של הרבנים“, ציין הרב סתיו, שהדגיש כי הוא ישאף ”לשיתוף מירבי של הרבנים המכהנים בפועל בהחלטות הרבנות הראשית וצירופם לגופים מחליטים ומייעצים כדי שלרשות המערכת יעמדו המידע והנסיון הרב שצברו במגעם עם הציבור“.

תוכנית חדשה, הרב סתיו (צילום: יחצ)

”אין לי ספק, כי שיתופם של הרבנים המכהנים יביא לחיזוק הרבנות הראשית והרבנות המקומית כאחד. אין לי ספק, שהרבנים המכהנים בפועל יירתמו למשימה ויתרמו מכשרונם וניסיונם הרב לטובת המשימות הכלל-ישראליות העומדות בפני הרבנות“, ציין הרב סתיו.

במסגרת המגמה לחיזוק מעמדם של הרבנים המקומיים ייהפכו הרבנים לגורם משמעותי בכל הליך בירור והוכחת יהדותם של עולים חדשים. לשם כך יזום הרב סתיו הקמת מרכז ארצי ממלכתי לברור והוכחת יהדות, שיסייע להוכחת יהדות באמצעות מסמכים ועדויות מחו"ל הקבילות הלכתית ומשפטית. גוף זה שיהיה כפוף לרבנות הראשית לישראל, ויסייע לבתי הדין ולרבנים המקומיים בכל הנוגע לברורי יהדות.

"ההתמודדות עם אתגרי העליה ממדינות חבר העמים ומדינות אחרות בעולם זהו אחד הנושאים המרכזיים בהם הרבנות הראשית צריכה להתמודד“, הוא אומר, ”בישראל חיים כיום למעלה ממיליון ורבע אנשים שמעמדם טעון בירור כאשר יבואו להינשא. המרכז הממלכתי לברורי יהדות יעמיד לרשות בתי הדין הרבניים והרבנויות המקומיות את כל הדרוש לביצוע ברור אמין, מומחים מהשורה הראשונה, ציוד טכנולוגי מתקדם הנחוץ לאימות מסמכים וכל אמצעי אחר הדרוש לשם כך. כל זאת במטרה להקל על רבבות העולים הרוצים להינשא כדת משה וישראל ולהקים את ביתם בארץ. זהו צורך דחוף וחיוני, שיסייע במניעת נישואין אזרחיים".

עוד מתכנן רבה של שוהם הקמת צוותי עבודה שיטפלו במגוון רחב של נושאים העומדים על סדר יומה של הרבנות: חיזוק מעמד הרב בעירו בקהילתו, חיזוק הקשר עם המועצות הדתיות, חיזוק הקשר עם מוסדות התורה, מתן ייעוץ משפטי, סיוע לעגונות ומסורבות גט, סיוע לבירורי יהדות לתושבי ישראל והתפוצות, קשר עם התפוצות, הפצת תורה, הסברה דתית ועוד. כמו כן תבחן האפשרות להקמת בתי דין רבניים ליד הרבנות המקומית.