משרד התקשורת השמיט תחומי מורשת ישראל בהצעת חוק השידור הציבורי

משרד התקשורת השמיט את תחום המורשת היהודית מתוך תחומי האחריות של השידור הציבורי בהצעת החוק בנושא. צהר במכתב לשר ארדן: "השידור הציבורי חייב לעסוק גם בהעמקת המורשת היהודית"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/06/14 16:52 יט בסיון התשעד

משרד התקשורת השמיט תחומי מורשת ישראל בהצעת חוק השידור הציבורי
Cc-by-sa Itayba, צילום: Cc-by-sa Itayba

חינוך למורשת ישראל הוא חלק אינטרגרלי מתפקידי רשות השידור? כנראה שלא. בהצעת החוק החדשה והמהפכנית של משרד התקשורת, שבפועל סוגרת את השידור הציבורי הקיים ופותחת רשות שידור חדשה, הושמטו נושאים הקשורים למורשת ישראל וזהות יהודית.

הרב אוריאל גנזל, מנהל צהר לחקיקה, שיגר מכתב לשר התקשורת, גלעד ארדן, במחאה על שהנושאים הושמטו מהחוק, זאת בניגוד למצב בחוק הנוכחי. “בימים אלו מתקיים בכנסת דיון בהצעת חוק השידור הציבורי אותה מקדם משרדך. ברצוננו לברך אותך על היוזמה החשובה שתאפשר את קיומו של שידור ציבורי בעל תוכן איכותי ורלוונטי לחברה הישראלית בכללותה", כתב הרב גנזל.

"ואולם, לפי הצעת החוק החדשה: חינוך למורשת ישראל ולזהות יהודית אינם חלק מתפקידי השידור הציבורי, וזאת בניגוד למצב בחוק הנוכחי (חוק רשות השידור, תשכ"ה- 1965). לדעתנו במדינת העם היהודי, הנאבקת על הגדרתה כמדינה יהודית, השידור הציבורי חייב לעסוק גם בהעמקת המורשת היהודית".

הרב גנזל פורס מספר דוגמאות להשמטת נושאי היהדות בחוק המוצע. כך בהגדרת תפקיד רשות השידור הושמט בהצעת החוק שתפקיד הרשות "לחזק את הקשר עם היהדות ועם המורשת היהודית וערכיה ולהעמיק את הידיעות בתחומים אלה" (תפקיד המופיע בחוק הנוכחי). כמו כן, הושמטה בהצעת החוק הקביעה כי מורשת ישראל וציונות הנן חלק מהנושאים שהרשות תקיים בהם שידורים.

בהגדרת תפקיד רשות השידור הושמט בהצעת החוק שתפקיד הרשות "לחזק את הקשר עם היהדות ועם המורשת היהודית וערכיה ולהעמיק את הידיעות בתחומים אלה" (תפקיד המופיע בחוק הנוכחי). כמו כן, הושמטה בהצעת החוק הקביעה כי מורשת ישראל וציונות הנן חלק מהנושאים שהרשות תקיים בהם שידורים.

בסוגיית הרכב מועצת השידור הציבורי: בהרכב מועצת השידור הציבורי אין בהצעת החוק דרישה לחבר מועצה שיש לו רקע בנושא יהדות וציונות. לעומת החוק הנוכחי בו נכללו: "שלושה נציגי ציבור בעלי מעמד בתחום התרבות, החינוך, היהדות, הציונות, מדעי הרוח או מדעי החברה, כל נציג מתחום שונה...". גם אם מספר חברי המועצה קטן לפי החוק החדש ישנה ציפייה כי אחד החברים יהיה מי שהרקע שלו הוא יהדות וציונות. בהרכב ועדת האיתור: הושמט נציג בעל מעמד בתחומי מורשת ישראל.

"כמדינת העם היהודי אנו מציעים לאגן בחוק את שימור הקשר עם העם היהודי בתפוצות”, כותב הרב גנזל בשם ארגון רבני צהר. "אנו פונים אליך כמי שאמון על ערכי מורשת ישראל והציונות, ובטוחים כי תורה לאנשי משרדך לתקן את הדרוש כדי שהצעת החוק תכלול נושאים חשובים אלה כחלק מתפקיד רשות השידור”.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן