משרד התחבורה התיר לעשרות קווים לגלוש לתוך השבת

משרד התחבורה אפשר לעשרות אוטובוסים לנסוע בשבת בניגוד להנחיות, הקובעות כי רוב קווי השירות במדינה חייבים להגיע לתחנתם האחרונה עד חצי שעה לפני כניסת השבת

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/11/14 11:05 יב בחשון התשעה

משרד התחבורה התיר לעשרות קווים לגלוש לתוך השבת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

אסור לאוטובוסים לנסוע בשבת? בהסכמה שבשתיקה מצד משרד התחבורה מפעילות חברות התחבורה הציבורית עשרות קווים ה'גולשים' לתוך השבת, כך חושף עידן יוסף באתר news1.

הנחיות משרד התחבורה, הקיימות זה 21 שנה, מבהירות כי "המפעיל יקבע את מועד יציאת הנסיעה האחרונה כך שהנסיעה תגיע לתחנת היעד כחצי שעה לפני כניסת השבת המפורסמים על ידי הרבנות הראשית לישראל". על פי הנוהג מפעילי התחבורה הציבורית מגישים למשרד התחבורה את שעות הנסיעה של הקווים השונים ומסלולי הנסיעה ומשרד התחבורה מאשר אותם. כך, למעט מספר קווים שהופעלו בשבת לפני הראשון לינואר 1992, אמורים היו כל קווי האוטובוס לסיים את נסיעתם בשעה 16:00 בשבוע שעבר. עם זאת, אוטובוסים פעלו במשך שעות ארוכות לאחר שעה זו ברחבי הארץ ביום שישי האחרון.

בשבוע שעבר, בעקבות המעבר לשעון חורף, קיבלה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית התראה על כך שעשרות קווי שירות אמורים לגלוש לתוך השבת בעקבות השינוי בשעון. הרשות התחייבה לעדכן את מועדי הנסיעות, אך בפועל לא התבקשו למלא אחר ההנחיה. ביום רביעי טענו אנשי הרשות כי "בתוך כ-24 שעות יושלם התהליך" ומשרד התחבורה התחייב כי הקווים לא יסעו בשבת.

למרות התחייבות הרשות ומשרד התחבורה, ביום שישי האחרון עשרות קווי אוטובוסים ברחבי הארץ גלשו לתוך מסגרת הזמן של חצי השעה לפני שבת, ואחרים המשיכו לפעול גם לאחר כניסת השבת. בין השאר פעלו אוטובוסים בירושלים, נהריה, באר שבע, חולון, רמת השרון, רמת גן, נתניה, חדרה, טבריה, תל אביב, דימונה, חיפה, ערד, עכו, נתיבות, פתח תקווה, רעננה, קרית גת, עפולה ומקומות רבים נוספים. עיקר הנסיעות בוצעו בידי אגד ומטרופולין אך גם בקווים של חברות דן, אגד תעבורה, נתיב אקספרס, מטרודן, קווים וחברות נוספות. בין היתר חוללה השבת בקווים מרכזיים בארץ כדוגמת קווי האוטובוס בין ירושלים ותל אביב, וכן בקווים עירוניים בבאר שבע, חדרה, הוד השרון, נתניה ועוד.

מדובר בחציית קו אדום מבחינת הסטטוס קוו העדין בנושאי דת ומדינה, ואם חילולי השבת ימשיכו הדבר עלול להגיע לכדי הפגנות המוניות ברחבי הארץ. משרד התחבורה מסר תחילה כי אין הפרה או שינוי במדיניות משרד התחבורה בנושא תחבורה ציבורית בשבת ולא נמצאה חריגה בשעות הנסיעה המאושרות, אך לאחר שהנתונים שנחשפו בnews1 הועברו לידיהם הגיבו במשרד כי "משרד התחבורה מייחס חשיבות רבה לשמירת הסטטוס-קוו בכל הנוגע להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. עם המעבר לשעון חורף מתבצעת התאמה של לוחות הזמנים למתן שירות על-פי זמני כניסה ויציאה של השבת. כניסתו לתוקף המאוחרת של שעון החורף יצרה פער משמעותי בלוחות הזמנים וחלק מהקווים אכן לא עודכן כנדרש. לאור זאת, מפעילי התחבורה הציבורית הונחו לבצע לאלתר את השינוי ולהתאים את לוחות הזמנים לזמני היציאה והכניסה של השבת".

עם זאת, עד עתה טרם תוקנו זמני הקווים באתר משרד התחבורה ובאתרי החברות למעט בחברות קווים ומטרודן.