משרד המשפטים: שר הביטחון לחץ לפינוי מגרון, נגד צו בג"ץ

בדיון מיוחד שקיימה ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, התברר לראשונה כי שר הביטחון, אהוד ברק, הפעיל לחץ אישי וישיר כדי להביא להרס מבני הקבע במגרון

חדשות כיפה אורי פולק 12/09/11 19:11 יג באלול התשעא

משרד המשפטים: שר הביטחון לחץ לפינוי מגרון, נגד צו בג"ץ
באדיבות ועד מתיישבי בנימין, צילום: באדיבות ועד מתיישבי בנימין

וועדת המשנה של וועדת החוץ והביטחון של הכנסת קיימה היום (ב') דיון מיוחד בנוגע לאכיפת הבנייה ביהודה ושומרון, זאת בעקבות הריסת הבתים במגרון בשבוע שעבר וחשיפת המכתב של ראש המנהל האזרחי, שטען כי בתקופה הקרובה אין לאכוף בנייה בלתי חוקית בקרב הפלסטינים אלא רק בקרב המתיישבים.

בדיון השתתפו יו"ר הוועדה ח"כ זאב אלקין, מתאם הפעולות בשטחים האלוף איתן דנגוט, ראש המנהל האזרחי תא"ל מוטי הלמוז, נציג מחלקת הבגצי"ם בפרקליטות, ח"כ מיכאל בן ארי, ח"כ ציםי חוטובלי וח"כ יעקב כץ, ראש מועצת יש"ע דני דיין, יו"ר מועצת שומרון גרשון מסיקה יו"ר מועצת הבקעה דוד אלחיאני.

במהלך הדיון חשפה לראשונה נציגת משרד המשפטים, עו"ד אסנת מנדל, כי במהלך ליל הפינוי היא קיבלה פנייה משר הביטחון לבטל את הצו שהוצא נגד הפינוי, משום שכוחות הצבא כבר היו בשטח.

יו"ר הוועדה, ח"כ זאב אלקין, כי הוא הופתע מאוד ממכתבו של ראש המנהל האזרחי. "המכתב סותר את כל הדו"חות הרשמיים של היחידה לפיקוח במנהל האזרחי. אותם דוח"ות מלמדים אותנו, כביכול, כי מתקיימת בשטח אכיפה שוויונית פחות או יותר של הריסת מבנים לא חוקיים בשני המגזריים, הן היהודי והן הפלסטיני. אין דבר יותר מקומם מאשר אי אכיפה שוויונית של החוק".

אבי רואה, ראש מועצת מטה בנימין, התייחס ליחסי העבודה עם המנהל האזרחי ואמר כי הם מעידים על "תחושה קשה מאוד שיש פגיעה במרקם החיים של ההתיישבות היהודית בתחומים מסוימים לעומת זאת יש מאמץ לשיפור החיים של הערבים". לדבריו, "זה לא נכון שהצבא צה"ל ומי מטעמו ינהל את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון, זה לא נכון שמח"ט שהחשיבה שלו צריכה להיות נגד טרור יתעסק עם אילוצים וחשיבה אזרחית, חייבים לעשות בזה שינוי אנו מאמינים שאנחנו נשאר כאן לעולמי עד והיא תלך ותתרחב".

רואה מתח ביקורת על הריסת שלושת מבני הקבע ביישוב מגרון ואמר כי המהלך מעיד על "יותר אכיפה מרצון לעמוד אחרי החוק ולהביא את החוק לביטוי אחרי הבניה היהודית". הוא טוען כי מגרון הוקמה לפני 11 שנים, באישור כל גורמי הממשלה, כשהפינוי שנעשה שם נעשה "מבלי לתת את הדעת, כשבאמצע הלילה במהלך תקדימי מפנים משפחות".

גם יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, טען כי ההרס במגרון היה "התנדבות של ממשלת ישראל" ולא בצו של בג"ץ שחייב את הריסת הבתים. "ראש ממשלת ישראל הוא לא ראש ממשלת ישראל מינוס מנהל אזרחי, ככל שאני יודע גם פרקליטות המדינה וגם המנהל האזרחי הם זרועות שלו, אני אומר את הדברים כדי להפיק לקחים בעתיד. חייבים לחקור את הסוגיה של מי קבע את מועד ההריסה ומדוע קבע את מועד ההריסה הזה", אמר דיין.

דיין חשף כי מהמידע שנמצא ברשותו "כל צמרת המדינה, על זרועותיה השונות פרט לזרוע המחוקקת, התגייסה כדי לבטל את הצו הזה. בשעה שלוש וחצי לפנות בוקר לא היה צו של בג"צ להרוס את הבית, אבל מעטים השרים שהסכימו להתעורר כדי לבטל את ההריסה ורבים השרים שהתעוררו כדי לאשר אותה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן