משרד המשפטים קובע: מתמודד לרבנות לא יהיה חבר בגוף הבוחר

על פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, שנמסרה בהוראה של משרד המשפטים, תשלל חברותם של רבנים המתמודדים לתפקיד הרב הראשי ובמקביל חברים בגוף הבוחר - זאת בשל "ניגוד עניינים"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 01/07/13 15:11 כג בתמוז התשעג

משרד המשפטים קובע: מתמודד לרבנות לא יהיה חבר בגוף הבוחר
wini, צילום: wini

משרד המשפטים קובע היום (ב‘) כי רב המתמודד לתפקיד הרב הראשי לישראל, לא יוכל להיות חבר בגוף הבוחר. ההחלטה נוגעת לחלק גדול מהמתמודדים לתפקיד - ביניהם הרב דוד סתיו החבר בגוף הבוחר מתוקף תפקידו כרבה של שוהם והרב דוד לאו, החבר בגוף הבוחר היות והוא רבה של מודיעין.

בתשובה ששיגר היום עו“ד ארז קמניץ ממשרד המשפטים, בעקבות פנייה בנושא שהגיש הרב לאו, הוא קובע כי בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה, מי שהינו מועמד לרב הראשי או לחבר מועצת הרבנות הראשית, או קרובו של אדם כזה, אינם יכולים להיות חברים באסיפה הבוחרת ועל ועדת הבחירות למנות תחתם חברים אחרים.

במכתב הוא מציין כי ”באיזון שבין זכותו של חבר אסיפה בוחרת להשתתף בהליך הבחירה לבין חשיבות החלת האיסור העקרוני בדבר הימצאות בניגוד עניינים, תוך הרצון לקדם את אמון הציבור בהליך בחירת הרבנים הראשיים, אנו סבורים כי יש להכריע בדבר עדיפות האיסור על הימצאות בניגוד עניינים... העיקרון האוסר על הימצאות בניגוד עניינים מהווה עקרון יסוד בשיטתנו המשפטית ועל פי פסיקת בתי המשפט אין צורך בהוראה ספציפית בחוק על מנת לאסור על הימצאות בניגוד עניינים“.

”לשיטתנו, גם חבר אסיפה בוחרת ממלא תפקיד על פי דין בעצם השתתפותו בהליך הבחירה, ומשכך נאסר עליו מכוח הדין להימצא בניגוד עניינים“, קובע משרד המשפטים.

מעבר לרב סתיו ולרב לאו, ההחלטה משפיעה גם על חברותו של הרב ישראל מאיר לאו, רבה של תל אביב ואביו של הרב דוד לאו, על הרב ציון בוארון שחבר אף הוא בגוף הבוחר מתוקף היותו דיין בכיר ועל הרב אברהם יוסף, רבה של חולון שכנראה יתמודד אף הוא לתפקיד.