משרד החינוך יגביל תשלומי ההורים לתנועות הנוער

עד כה יכלו התנועות לדרוש כל סכום העולה על דעתן, ללא פיקוח ממשלתי. בועדת החינוך של הכנסת נטען כי תשלומים אלו הפכו לנטל כלכלי כבד על משפחות רבות בישראל

חדשות כיפה אורי פולק 01/11/11 09:49 ד בחשון התשעב

משרד החינוך יגביל תשלומי ההורים לתנועות הנוער
צביקה קליין - אילוסטרציה, צילום: צביקה קליין - אילוסטרציה

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, דנה אתמול (ב') בקריטריונים לתמיכת המדינה בתנועות הנוער הפועלות בישראל, ביניהן גם תנועות הנוער של הציבור הדתי: "בני עקיבא", "עזרא" ו"אריאל". יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס מילר, העלה במסגרת הדיון את נושא תשלומי ההורים לפעילויות השונות בתנועות וטען כי "מדובר בנטל כלכלי לא פשוט עבור משפחות המעוניינות במסגרת חינוך לא פורמלי לילדיהן".

כיום, למעשה, אין שום פיקוח על תשלומי ההורים לתנועות הנוער - המסוגלות לקבוע כל סכום העולה על רוחן ולחייב את החניכים לשלם אותו. התנועות השונות נוהגות לגבות דמי חברות שנתיים ותשלומים נוספים לפני מפעלי הקיץ והמסעות השונים. סכומים אלו מגיעים לכדי אלפי שקלים בשנה למשפחה ממוצעת.

יוסי לוי, אשר ייצג בדיון את מנהל החברה והנוער במשרד החינוך, אמר כי משרדו "אינו יכול להתערב בשיקולי הנהלת העמותות כל עוד הן עומדות בהוראות החשב הכללי". אולם, לוי בישר כי משרד החינוך פועל בימים אלה לתיקון תקנה שתגביל את הסכום אותו רשאיות העמותות לגבות מן ההורים, כפי שמגביל המשרד את תשלומי ההורים בבתי הספר השונים.

נציג משרד המשפטים בדיון, חנן ארליך, הודיע כי משרדו ינסח תקרת שכר לבכירי התנועות הנתמכות על ידי המדינה. תקציבן של העמותות לשנת 2011 עמד על 90 מיליון שקלים והוא חולק בין העמותות על פי מספר חניכים, פריסת סניפים והיקף פעילות. יו"ר הוועדה קרא בתום הדיון למשרד החינוך "להדק את הפיקוח על תנועות הנוער, החל בתכנים שאכן יהיו ברוח מגילת העצמאות וכלה בסכומי הכסף הנגבים מן ההורים".