משרד האוצר: "נגיש הצעות לצמצום מונופול הכשרות"

מנכ"ל משרד האוצר הציג תמונה עגומה של הוצאות גבוהות על מונופול הכשרות. ח"כ עזריה "זה לא מאבק דתי, אלא מאבק צרכני"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 02/02/16 16:27 כג בשבט התשעו

משרד האוצר: "נגיש הצעות לצמצום מונופול הכשרות"
shutterstock, צילום: shutterstock

"הערכות האוצר אומרות שיש חצי מיליארד שקל עלויות עודפות כתוצאה ממונופול הכשרות שמתגלגל לצרכן" אמר מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד במהלך דיון בשדולה לקידום כשרות בעסקים שהתקיימה היום (ג') בכנסת. "70% מהציבור בישראל כן רוצה כשרות, ולכן כל כך חשוב לטפל בזה. זה משית עלויות גבוהות על יבואנים, מלונות, תעשייה, מסעדות, רשתות מזון. יש כאן השלכות כלכליות וזה מושלך על הצרכן הישראלי".

באב"ד הוסיף כי במשרדו עובדים על תכנית הצפויה לצמצם את המונופול הקיים היום בתחום הכשרות. לדבריו יש היום מצב לא תקין שהרבנות מפקחת על עצמה, והמטרה שלהם היא להקים רגולטור חיצוני על מערכת הכשרות. "יש מספר הצעות שמשרד האוצר רוצה לקדם בנושא התחרות ומוכן לשים על השולחן שהכנסת תדון בהם. כל זאת על מנת לפתוח ולייעל את השרשרת הזאת".

ח"כ רחל עזריה אמר כי לכשרות בישראל יש עלויות גבוהות שנובעות משליטת הרבנות על התעשייה "בשנים האחרונות הרבנות אף החמירה את הכללים, והעלות הגבוהה מגולגלת על הצרכן. כמו כל מונופול - השירות לא טוב והמוצר יקר. ההערכות השמרניות מדברות על עלויות עודפות של לפחות חצי מיליארד ש"ח בשנה בשל המונופול, שמתורגמות למאות ש"ח בשנה לצרכן. אין פה מאבק דתי אלא מאבק צרכני."

הרב אהרון ליבוביץ, ראש מיזם "השגחה פרטית", אמר כי אין לו אמון במוסד הרבנות: " אמון אי אפשר לקנות או לקחת בכוח אלא בונים. השגחה פרטית בנויה על חוזה חברתי שבו העסק מחויב ללקוח. המחויבות של בתי העסק הוא לא לחוק אלא לצרכן. צריך לבטל את חוק ההונאה בכשרות. אין לי אמון ברבנות הראשית. העולם היהודי מסתדר בלי החוק הזה ואין סיבה שפה לא נסתדר בלי".

"לצערי, אנשים קושרים קו בין הרבנות ליהדות וכשהם מואסים בדרך שבה הרבנות מתנהלת בנושא הכשרות, בגלל הגורמים העוינים שחדרו לתחום, הם מואסים ביהדות," אמר ח"כ אלעזר שטרן, אשר לדבריו, התנהלות הרבנות הראשית בנושא הכשרות חייבת לעבור שינוי, "אני לא יודע אם יתאפשר שינוי בקואליציה הזו, אבל ח"כ עזריה עושה מאמצים למנוע התדרדרות".

כזכור, בשבוע שעבר, ניסה להעביר ח"כ שטרן תיקון לחוק הכשרות, באמצעותו, יוכלו עסקים כשרים שפתוחים בשבת, לקבל תעודת כשרות. התיקון לא עבר בטרומית בשל התנגדות של ח"כים חרדים ודתיים, למרות שבכנסת הקודמת, כאשר ישב שטרן בקואליציה, היה נדמה כי ההצעה זוכה לתמיכה.