משפט פולארד – עכשיו ההצגה

תיאטרון הקאמרי העלה הצגת יחיד המגוללת את סיפורו האישי של המרגל הישראלי יונתן פולארד. בוועד למען השבתו מקווים כי היא תסייע בהעלאת המודעות למצבו

חדשות כיפה אורי פולק 11/05/11 00:00 ז באייר התשעא

משפט פולארד – עכשיו ההצגה
תיאטרונטו, צילום: תיאטרונטו

תיאטרון הקאמרי העלה בשבוע שעבר את המחזה "משפט פולארד", הצגת יחיד המציגה את דמותו של המרגל היהודי הכלוא זה למעלה מ-25 שנה בכלא האמריקאי. ההצגה נושאת דיאלוג פיקטיבי, שאמר כביכול פולארד באוזני שופטיו האמריקאיים.

את פולארד מגלם השחקן רמי ברוך, היושב על הבמה כשהוא מאופר בדמותו של יונתן ומגולל את סיפורו האישי מנקודת מבטו. שלב אחר שלב הוא מציג את הגרסה שלו לאירועים שבגינם הוא מרצה מאסר עולם בבית הסוהר. את המחזה כתב ויקטור גורדון, יהודי מדרום אפריקה, שכתב את המחזה במשך כשלוש שנים לאחר שלמד את הנושא היטב.

במאי ההצגה, רועי הורוביץ, מנסה להעביר לקהל הצופים את החוויה הקשה שעוברת על פולארד במשך השנים הארוכות. הסדרנים באולם הקולנוע לבושים בבגדי סוהרים וברקע נשמעים ברמקולים צלילים מתוך בית הכלא, שקשוק צרורות מפתחות והוראות באנגלית. "פולארד" מגיע אל הבמה כשהוא שרוע על יצועו בבית הכלא - ואז הוא קם ופוצח במונולוג, בן למעלה משעה.

"זהו, תם ונשלם. אין עוד מה לומר. אני אמרתי את דברי. הנה סוף סוף גם הגרסה שלי זכתה להישמע. אני עושה מה שאמרו לי, אני עומד, אני מישיר מבט אל השופט, עיניו נעוצות בעיני", אומר "פולארד" בתום ההצגה, רגע לפני שיורד המסך, עד שקולו הולך ונחלש ומשתתק כליל. כשיורד המסך הוא חוזר לשכב על יצועו, חוזר אל אותה אווירה יומיומית המלווה אותו במהלך אותם שנים ארוכות בבית הסוהר.

הוועד למען השבתו של פולארד הביתה, מבהיר בשיחה עם כיפה כי אין לו קשר תוכני או מסחרי אל ההצגה. "אנו רואים חשיבות בפרסום דבר קיומה של ההצגה משום שיש לה לדעתנו פוטנציאל גדול להעלאת המודעות הציבורית בישראל כלפי מצבו של יהונתן וכלפי העוול החמור שנגרם לו. ההצגה מצליחה להעביר בצורה מרשימה ומרתקת את העוול המשפטי, חוסר הפרופורציה של העונש, אשמות השווא, ועוד עובדות רבות שאנו רואים חשיבות רבה בהבאתן לידיעת הציבור הרחב".

"ואולם", מדגישים בוועד, "ברצוננו להדגיש כי מדובר כמובן בהצגה מסחרית של תיאטרון הקאמרי ואנו כמובן איננו שותפים בה בשום אופן לא מבחינה מסחרית ולא מבחינת גיבוש התוכן".