משפטנים: פעילי יחד יראו כסף רק אם יפעלו לפירוק המפלגה

"מדבריו של ח"כ אלי ישי עולה, כי פעילי מפלגת 'יחד' יראו כסף רק אם יפעלו לפירוק המפלגה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/03/15 11:14 ה בניסן התשעה

משפטנים: פעילי יחד יראו כסף רק אם יפעלו לפירוק המפלגה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

חבר הכנסת היוצאת אלי ישי הודיע לפני מספר ימים לפעילי מפלגתו,שאין לו כסף לשלם להם את שכרם. עורכי הדין אסף מסדה וערן כהן, העוסקים בדיני עבודה, טוענים שלאור דבריו של אלי ישי, אם הפעילים לא ימהרו להגיש בקשת פירוק למפלגה - ספק אם יוכלו לקבל את כספם.

לדברי עוה"ד מסדה וכהן, החוק מתייחס לפעילי מפלגה כאל עובדים לכל דבר ועניין, ועל כן, במקרה בהם קשיים כלכליים מונעים מהמעסיק, במקרה זה מפלגת יחד- לשלםלעובדים - פתוחה בפניהפעילים הדרך לפנות לבית המשפט המחוזי - ולבקש לפרק את המפלגה, באופן דומה בו ניתן לבקש פירוק של חברה.

לדברי עוה"ד מסדה וכהן, העובדים יכולים לפנות גם לבית הדין לעבודה ולדרוש את שכרם וזכויותיהם, אך הליך זה ממושך בהרבה, וברוב המקרים עד שההליכים בבית הדין לעבודה מתנהלים ומגיעים לפסקי דין- נכנסים המעסיקים להליכי פירוק, וכך משלם העובד פעמיים שכר טרחה לעוה"ד, פעם בגין ההליך בבית הדין לעבודה ובפעם השנייה בגין הליך הפירוק. על הדרך לפירוק מפלגה על ידי פעיליה - בכתבה הבאה.

בסטטוס שפרסם בפייסבוק, ואשר חלקים נכבדים ממנו צוטטו בתקשורת - פונה חה"כ אלי ישי אל פעילי מפלגת 'יחד' במלים אלו: "חברים יקרים, ההשתתפות שלנו בבחירות הייתה מתוך הערכה בדוקה ומפוכחת ש׳יחד׳ תיכנס לכנסת. בשם הערכה זו לקחנו על עצמנו הלוואות כולל ערבויות אישיות בכדי לאפשר למערכת כולה לפעול. ההנחה הייתה שנכסה את ההוצאות מתקציבים אשר יגיעו למפלגה לאחר הבחירות. לצערנו ב-48שעות האחרונות לבחירות ארעה תפנית שאפילו גדולי המומחים לא צפו, כולל מעשי תרמית חמורים שפגעו בנו קשות".

ישי ממשיך וכותב כי "התוצאה השאירה אותנו עם חוב גדול מאוד אשר מקשה עלינו לעת עתה לשלם מיידית את המשכורות. אנו ממשיכים לפעול בכל הכוח לכסות את הגרעון על מנת שנוכל לעמוד בהתחייבות כלפיכם. אנו מתנצלים על העיכוב ועושים כל אשר לאל ידינו לעמוד בהתחייבות. כמובן שנעדכן אתכם בהתפתחויות".

בתחילת דבריו התייחס ישי לתוצאות הבחירות האחרונות. "הרגשתי שאינני לבדי במערכה הקשה, אלא אתם לצידי, בכל רגע בכל שעה, אלפי הפעילים והמתנדבים. אכן, אני מכיר את התחושה, לאחר עבודה כה מאומצת וקשה, לילות ללא שינה... ואז לגלות שגנבו לנו את הבחירות".

בעוד לישי יש טענות על כך "שגנבו" לו את הבחירות, נשארו אלפי פעילים, כך על פי דבריו, ללא שכר.

עורכי הדין אסף מסדה וערן כהן ממשרד מורה -טובים & מסדה - כהן, טוענים כי דינה של מפלגה כדינו של כל מעסיק העומד מול חדלות פירעון - וכי טוב יעשו הפעילים אם יגישו במשותף בקשה לפירוק המפלגה.

מה על פעילים של המפלגה לעשות כדי לקבל כספם?

עוה"ד מסדה וכהן: "ראשית, על העובדים להתאגד כמה שיותר עובדים, שכן העלויות העקיפות (אגרות וכדומה), זהות בין אם תוגש התביעה על ידי עובד אחד ובין אם תוגש התביעה על ידי עשרה עובדים. שנית, לפנות במרוכז לעורכי דין העוסקים בתחום העבודה ומתמחים בפירוקים, על מנת שיגישו בשמם את הבקשה". לדברי עוה"ד מסדה וכהן, בהתאם להוראות הדין, לפני הגשת בקשה יש לשלוח מכתב התראה, כאשר בענייננו, סביר שהמפלגה תענה, ותבקש פריסת חובות. ככל שלא תעשה כן המפלגה, הרי שניתן יהיה לבקש את פירוק המפלגה, ולקבל את הכסף מהמוסד לביטוח הלאומי.

מאיזה גובה חוב שווה לעובד לנקוט בהליך של פנייה לפירוק המעסיק?

עוה"ד מסדה וכהן: "בדרך כלל, כאשר לא שולמה משכורת אחת או יותר או זכויות נוספות (למשל פנסיה) כבר כדאי לפנות להליך זה. עלות בקשה לפירוק חברה היא אלפים בודדים של שקלים (אגרות, שליחויות וכו'), ולכן כדאי לכל הפעילים להתאגד ולפנות יחדיו למשרד עורכי דין העוסק בתחום על מנת שיטפל בנושא, כך שהסכום יתחלק ביניהם, וכן כדי שניתן יהיה לחשב את החוב האמיתי של המעסיק לעובדים".

לדברי עוה"ד מסדה וכהן, פניה של עובד לפירוק המעסיק תשתלם אך ורק במקרים בהם ברור לעובד, כי המעסיק "קצר בכסף", ולא יוכל לשלם את המשכורת- בעיקר במקרים דומים למקרה שבכותרת, שם המעסיק אמר במפורש ש"אין כסף לשלם".

באיזה מקרים עדיף לפנות לביה״ד לעבודה?

עוה"ד מסדה וכהן: "אם לא נראה שיש בעיות כספיות אצל המעביד, עדיף לפנות לבית הדין לעבודה. צריך לומר, שאם מוגשת בקשה לפירוק חברה חסרת בסיס, ובסוף מוכח שיש למעסיק יכולת לשלם, העובד עלול להיות מחויב בתשלום הוצאות, לכן כדאי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום לפני שפונים להליך זה".

לדברי עוה"ד מסדה וכהן, בכל מקרה, תמיד אפשר להגיש תביעה לבית הדין לעבודה ולקבל פסק דין, ואם המעסיק אינו משלם את מה שנקבע בפסק הדין, אפשר להגיש בקשה לפירוק החברה.

מהם הצעדים המומלצים, שעל העובד לעשות כדי להגיש בקשת פירוק

עוה"ד מסדה וכהן: "צעד ראשון- לאגד מספר עובדים (על מנת לחלוק בעלויות הפירוק) ולפנות לעורך דין.

צעד שני - יש לאסוף כמה שיותר מסמכים שיוכלו לסייע: תלושי שכר, חוזה עבודה, דוחות מחברת הביטוח, וכו', על מנת שעורך הדין יוכל להעריך את גובה חוב המעסיק ביתר קלות, ולהמליץ האם לפנות לבית הדין או לבקש את פירוק החברה. צעד שלישי, אם אפשר, לנסות לשכור חוקר פרטי, על מנת לבדוק אם ישנם נכסים נוספים של המעסיק, על מנת שניתן יהיה להוכיח את גובה החובות של המעסיק אל מול כמות נכסיו.

מה המשמעות של בקשה כזו למעסיק?

עוה"ד מסדה וכהן: בקשה לפירוק (כמו פשיטת רגל אצל אדם פרטי), היא למעשה בקשה מבית המשפט לקבוע שהמעסיק אינו מסוגל לפרוע את חובותיו, ומאותו רגע הוא עלול לאבד את זכויותיו וחובותיו המשפטיות בניהול החברה.

במקרה כזה, בית המשפט יכול למנות למעסיק מנהל שיקבל את כל סמכויות הניהול - ירכז את כל הנכסים והכספים השייכים לחברה, וימליץ על הדרך בה המעסיק יכול להחזיר את חובותיו (לעובדים, לספקים ונושים אחרים).

מה קורה אם אין למעסיק כסף לשלם את חובו לעובד?

עוה"ד מסדה וכהן: אם אחרי הגשת הבקשה לפירוק, קובע בית המשפט שאין למעסיק כסף לשלם לעובדים, נכנס ביטוח לאומי לתמונה. במקרה כזה, מגיש עורך הדין מטעם העובדים תביעות חוב לביטוח הלאומי באמצעות המנהל שמינה בית המשפט. לאחר בדיקה ואישור, משלם ביטוח לאומי ישירות לחשבון הבנק של עובדים.

מה הסכום המרבי שאפשר לקבל מביטוח לאומי ועל אילו רכיבי שכר?

עובד שנגד מעבידו ניתן צו פירוק/פשיטת רגל יהיה זכאי לתשלומים עד תקרה של 112,424 ₪. הביטוח הלאומי יפצה את העובד ששכרו לא שולם ב-3מישורים עיקריים:

שכר עבודה - שכר עבודה שלא שולם עד ל-12חודשים אחרונים (כולל שעות נוספות, פרמיות, עמלות, מענקים תוספות מאמץ, הוצאות נסיעה וכו'). בנוסף, תשלום שכר כולל גם את הרכיבים הבאים: חופשה, הבראה, ביגוד, משכורת 13.

פיצויי פיטורים - השלמת פיצויי פיטורים.

תשלום לקופת הגמל - הפרשות שלא בוצעו בצירוף הפרשי הצמדה.