משפטנים ליועמ"ש: התערבותך בוטה, נטולת סמכות ולא-ראויה

קבוצת משפטנים שיגרה ליועץ המשפטי לממשלה מכתב ביקורת חריף, בו הם מבקרים את התנהלותו ביחס להתמודדותו של הרב שמואל אליהו לתפקיד הרב הראשי הספרדי

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 23/07/13 09:58 טז באב התשעג

משפטנים ליועמ"ש: התערבותך בוטה, נטולת סמכות ולא-ראויה
ברוך גפן, צילום: ברוך גפן

תנועת ”ציונות משפטית“ פנתה היום (ג‘) במכתב ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, בו הם מותחים ביקורת על התנהלותו ביחס להתמודדותו של הרב שמואל אליהו לתפקיד הרב הראשי הספרדי.

כפי שדווח בכיפה, ערב תשעה באב, הודיע היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, באמצעות עו"ד ארז קמיניץ, ראש תחום יעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים, לרבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו, כי מועמדותו הינה "בלתי ראויה ומעוררת קשיים משפטיים" בשל פסקי הלכה שנתן ודעות שהשמיע בעבר. הודעתו של היועץ המשפטי לממשלה באה למרות הבהרותיו והסבריו של הרב אליהו שניתנו במסגרת שימוע בכתב שערך לו היועמ"ש וההחלטה שלא יוגש כנגדו כתב-אישום בשל התבטאויותיו.

במכתב ששיגרו היום יו"ר תנועת "ציונות משפטית", אייל כהן, והיועץ המשפטי שלה, עו"ד אברהם חדידה, אל היועץ המשפטי לממשלה באמצעות עו"ד קמיניץ, הם מטילים ספק בסמכותו של היועץ המשפטי לממשלה להתערב בהליך מינוי הרבנים הראשיים בעריכת שימוע למועמדים ולקבוע מי מהם ראוי או אינו-ראוי.

"התקשינו למצוא בדין או בהוראות החוק, הסמכה מפורשת או משתמעת להבעת דעתו של היועץ המשפטי לממשלה אודות המועמדים למשרת הרב הראשי, דרישה לקבלת חוות דעתו, הנחיה לאסיפה הבוחרת לקחת בחשבון התבטאויות-עבר שנאמרו על ידי מועמד, או הכפפת רב עיר לשיפוט היועץ המשפטי לממשלה", כתבו, והוסיפו ביקורת חריפה על הצעד בו נקט היועמ"ש: "אנו סבורים כי יש לראות בהליך השימוע שקיימתם, כמו גם בהודעתכם שהופצה לתקשורת והכתירה את מועמדותו של הרב אליהו כ'בלתי-ראויה', כהתערבות בוטה ונטולת-סמכות בהליך מינוי הרבנים הראשיים, באופן שאינו ראוי ויש בו כדי להשפיע על דעתם של חברי האסיפה הבוחרת".

חברי תנועת "ציונות משפטית" לא הסתפקו בהבעת תמיהתם על הודעתו של היועץ המשפטי לממשלה בפרט נוכח הימנעותו מקביעות דומות ונקיטת צעדים כנגד אישים המתבטאים ופועלים נגד צביונה היהודי של המדינה, אלא קראו לו להותיר את ההחלטות הציבוריות בידיהם של נבחרי הציבור והביעו את אמונם כי חברי האסיפה הבוחרת ידעו להתעלם מדבריו.

"יהיה זה יום עצוב לדמוקרטיה הישראלית אם דווקא היועץ המשפטי לממשלה ייתן ידו להחלטה הפוגעת באנשי דת יהודים בשל חוות דעתם והתבטאויותיהם ההלכתיות“, נכתב, ”ככלל, אנו סבורים, כי כל אימת שהדבר אינו נמצא במתחם הפלילי, נכון כי את קביעת אמות המידה הציבוריות אודות מה ומי ראוי יותיר היועץ המשפטי לממשלה לציבור ולנבחריו ולא יתיימר להיכנס בנעליהם, שהרי בדיוק לשם כך בחר בהם הציבור. אנו סמוכים ובטוחים כי חברי האסיפה הבוחרת יכללו בשיקוליהם לגבי כל מועמד, לרבות הרב אליהו, את השיקולים הרלוונטיים לתפקיד, כמו ידיעותיו התורניות, מידותיו ואורחות חייו והתמיכה הציבורית המובעת בו, כדי שבתפקיד הרבנים הראשיים יכהנו רבנים משכמם ומעלה, וימנעו מהטיית דעתם בשל דברים שאינם ממין העניין ושיקולים זרים" וחתמו את מכתבם בהצעה ליועץ המשפטי לממשלה לשקול שנית את דעתו ולחזור בו מהעמדה שהשמיע“.