משהו חדש מתחיל? – מכתב גלוי לנפתלי בנט

אינך מתבקש "לכבוש" את משלטי משרד הדתות מידי החרדים, אלא לשנות את השיח. המטרה איננה להשתחרר מהשליטה החרדית אלא ליצור מעגל שותפים רחב, יחד איתם ועם אחינו החילונים

חדשות כיפה הרב אילעאי עופרן 18/02/13 11:44 ח באדר התשעג

משהו חדש מתחיל? – מכתב גלוי לנפתלי בנט
יחצ, צילום: יחצ

לנפתלי בנט שלום,

אין ספק שסיסמת הבחירות בה בחרת מבריקה. כמה תקווה וכמה חזון הצלחת לקפל אל תוך 3 המילים "משהו חדש מתחיל". בתחומים רבים הבטחת כי ייפתח דף חדש, ואני מבקש, ברשותך, לפנות אליך בנוגע לאחת מן ההבטחות הללו - מערך שירותי הדת בישראל.

לא נכביר במילים על תחלואיו של מערך שירותי הדת בישראל. כבר פרטת בנאומיך את הבעייתיות הקיימת במערך הנוכחי בכל הקשור לגיור, לנישואין, לכשרות ולבתי הדין. הבטחת כאמור, ש"משהו חדש יתחיל", ונשמעו רעיונות שונים בנוגע לתוכנו של אותו "משהו חדש". קולות רבים במחננו, דורשים "להעביר את השליטה לידינו". הללו דורשים כי ייבחר רב ראשי מן הציונות הדתית והללו מבקשים דיינים ציונים. אלו דורשים כי אנ"ש ישלטו במערך הגיור ואלו ממתינים לרגע שנציגי הבית היהודי ישתלטו על משרד הדתות.

מכובדי, כולי תקווה כי לא זה הדבר החדש שתכננת. בעיקר משום שאין בכך שום חידוש. הבעיה הגדולה במערך שירותי הדת בישראל, איננה שהוא מוחזק בידי המגזר החרדי, אלא עצם העובדה שהוא מוחזק בידי פלח אוכלוסיה מצומצם וחד גוני. העברת השליטה לידי הציונות הדתית לא תפתור את הבעיות אלא רק תשנה מעט את אופיין. חלילה לנו מלתבוע את השליטה מן הידיים החרדיות על מנת שנוכל לעולל להם "בחזרה" את מה שהם עוללו לנו במשך שנים. מקובלנו מהלל הזקן כי "דסני עלך לחברך לא תעביד". חלילה לנו, לא העמדה החרדית השחיתה את מערך שירותי הדת, אלא עצם המונופול והשלטון החד גוני המתעלם מאלו השונים ממנו. השחתה זו צפויה גם אם יימסרו המפתחות לידי הציונות הדתית. חייבים לבטל את הריכוזיות, המונופול ושלטון היחיד ולא להחליף עריץ בכיפה שחורה בעריץ בכיפה סרוגה.

אם רוצים אנו באמת כי הישן יתחדש והחדש יתקדש, שומה עלינו לשנות את צורת החשיבה מן השורש. לא עוד שליטה מגזרית ומינוי אנשי שלומנו. לא עוד זרם אחד השולט בכיפה. לא עוד מאבקי שליטה וכוחנות. אם נבזבז את העוצמה שזכתה לה הציונות הדתית בבחירות האחרונות על העברת השליטה לידינו, הרי שהכל ירד לטמיון בעוד כמה שנים, כאשר תיווצר סיטואציה פוליטית חדשה עם יחסי כוחות אחרים במפה הפוליטית (כפי שכבר אירע בעבר).

החידוש הראוי, שהוא גם הפתרון היחיד למצבם העגום של שירותי הדת בישראל, פתרון שלא מקפח איש ולא חוזר למשחקי הכוח אליהם הורגלנו, הוא הרחבת מעגל השותפים בניהול שירותי הדת. לא עוד חשיבה מגזרית מצמצמת אלא גיוון והכלה. את השלטון הריכוזי יחליף ניהול קהילתי. לא עוד מאבקי שליטה, אלא מתן "אוטונומיה" לקהילות השונות להתנהל ע"פ אמונתן.

אנא אדוני, אל תיגרר אחר עצת אחיתופל, המבקשת לחדש חידוש שאינו אלא הפטרה כאשתקד. אינך מתבקש "לכבוש" את משלטי משרד הדתות מידי החרדים, אלא לשנות את השיח. משליטה לשותפות, מכוחנות להכלה. המטרה איננה להשתחרר מהשליטה החרדית אלא ליצור מעגל שותפים רחב, יחד עם אחינו החרדים, אחינו החילונים ולמעשה עם כל אחינו בית ישראל.

אני מאחל לך הצלחה רבה במשימה זו, וברוח הימים הללו אין אלא להזהירך באזהרתו של מרדכי היהודי, כי אם החרש תחריש בעת הזו, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואתה ומפלגתך תאבדו ומי יודע אם לעת כזאת הגעתם למלכות.

הכותב הינו רב קבוצת יבנה, רכז פרויקט שירותי הדת של תנועת ”נאמני תורה ועבודה“.