מרמור במרכז תקומה: מדוע קוברים את אריאל במשרד החקלאות?

מרמור בקרב חברי מרכז תקומה על כך שמסתמן שאורי אריאל יקבל את תיק החקלאות. "מישהו צריך להתעורר. קודם צריך לחזק את הערכים ורק אחר כך לשאוף לתיקים נוספים"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/04/15 12:44 ה באייר התשעה

מרמור במרכז תקומה: מדוע קוברים את אריאל במשרד החקלאות?
פלאש 90, צילום: פלאש 90

בעוד 12 ימים בלבד יצטרך ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיש לנשיא המדינה רשימה של חברות קואליציה, ובימים האחרונים מנסים בליכוד להאיץ המגעים להקמתה של הקואליציה החדשה.

היום (ו') נפגש יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט עם ראש הממשלה, כשעל הפרק עומדים מספר נושאים מהותיים שעל סדר היום. בין היתר, עוסקים בבית היהודי בניסיונות לקבל לידם את תיק הדתות, ואם מאיימים בהליכה לאופוזיציה אם הדבר לא יתרחש.

על פי מפת התיקים המסתמנת, יקבל בנט את תיק הכלכלה ואת תיק האסטרטגיה, כשהבית היהודי תקבל שתי תיקים נוספים - חקלאות לאורי אריאל ותיק נוסף לאיילת שקד.

בקרב חברי מרכז תקומה ישנו מרמור בימים האחרונים על כך שאריאל, יו"ר המפלגה, מקבל רק את תיק החקלאות, תיק אשר נחשב מינורי יחסית, כשבתור פיצוי הוא כפי הנראה יקבל את החטיבה להתיישבות. לדברי גורמים בקרב חברי המרכז שביקשו שלא להזדהות בשמם, ישנה תחושה כאילו בנט מנסה לקבור את אורי אריאל, ומוטב היה אילו לפחות היה דורש את תיק הנגב והגליל על מנת לחזק את התפקיד. "ראוי היה שבנט ידרוש את תיק החינוך, ולא את תיק החקלאות כלל, אך גם אם הוא נותן לאריאל את תיק החקלאות, שלפחות יחזק אותו באמצעות תיק נוסף. לא יכול להיות ששר הבינוי יורד לדרגת שר זוטר בזמן שבנט מקבל תיק נוסף", אומרים הגורמים.

חברי מרכז נוספים בתקומה אף הם הביעו מורת רוח מהדברים, אך מנגד הבהירו כי הם כן מבינים את הנסיבות. "תיק החקלאות הוא תיק חשוב, אבל תיק החינוך חשוב הרבה יותר", אומר ל'כיפה' ישראל זעירא. "מישהו צריך להתעורר. לא צריך לבקש את תיק החוץ אלא לחזק את הזהות שלנו עם תיק החינוך והדתות".

"בנט צריך לשאול את עצמו מדוע קיימת הבית היהודי. היא קיימת כדי להפוך את המדינה ליהודית יותר, ולכן קודם כל מתעסקים עם ערכים ואחר כך עם יש כוח פוליטי אפשר לדרוש דברים נוספים. כשחוטפים מכה ויורדים במנדטים צריך לחזור ליסודות", אומר זעירא.

"אנחנו הולכים להיות שותפים בכירים למרות הקשיים והמכשולים", אומר באופטימיות חבר מרכז תקומה דורון כהן צמח. "היינו שמחים שאורי אריאל ימשיך להיות בשיכון, אבל יש מה לעשות גם במשרד החקלאות".

"תיק הדתות הוא תיק מאוד חשוב, ועשינו דרכו מהפכה מאוד גדולה, חשוב לנו לחזק אותה לצד נושאים נוספים", הוא אומר. "במידה וצריך לשלם מחיר יכול להיות שהוא שווה את זה".

גם בקרב חברי מרכז הבית היהודי נרשמה מורת רוח בימים האחרונים מכך שבנט מתעקש על תיקים בכירים ומוותר על תיק החינוך. "אם בנט ימשיך להתעלם מהציבור דרכו לא סלולה בבית היהודי", אומרים חברי המרכז ל'כיפה'. "היועצים שלו עושים כל מאמץ לא לכנס את וועדת לוי ולא להבין שנעשו טעויות קשות בדרך שאותן צריך לתקן".

אברהם צימרינג, אחד מחברי המרכז שהסכים להיחשף בשמו, אמר כי דרוש ניעור משמעותי לבית היהודי. "אני קורא לחברי המרכז להתאחד ולא להצביע בעד קבלת תיקים שאינם קשורים למגזר. לא ניתן לבנט לקחת משרדים שכל מה שהוא עושה בהם זה לצייץ בטוויטר".

חברי מרכז נוספים מבהירים כי יש לשנות בצורה מידית את חוקת הבית היהודי על מנת להוריד מהכוח שניתן לבנט. "נעשו טעויות קשות וצריך לתקן אותם. הצעד הראשון הוא כינוס ועדת לוי על מנת לשנות את החוקה".

הדברים מצטרפים לציטוטים שיצאו מתוך פגישת ראשי הסניפים של הבית היהודי בערב יום השואה, בהם נרשמה התמרמרות מהותית מיועציו של בנט ומניר אורבך. ההערכה היא כי אם בנט לא יספק תיקים אשר ירצו את חברי המרכז, הרי שאלו ינסו לטרפד מהלכים שלו בהמשך.