מרכז ליב"ה לש"ס על 'חוק הכותל': הצעה טובה אך פותחת פתח לרפורמים

לא רק לצד הליבראלי והארגונים הרפורמים יש טענות כלפי החוק החדש של ש"ס שמקבעת את ההלכה האורתודכסית בכותל המערבי. גם במרכז ליב"ה מנסים לסתום פרצה: "נוגד את פסיקת הרבנות הראשית לדורותיה"

חדשות כיפה משה מאירסדורף 12/12/16 19:33 יב בכסלו התשעז

מרכז ליב"ה לש"ס על 'חוק הכותל': הצעה טובה אך פותחת פתח לרפורמים
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במרכז ליב"ה פנו לחברי הכנסת של ש"ס בבקשה להבהיר ולתקן את הצעת החוק להסדרת הכותל המערבי שהונחה אתמול.

"הצעת חוק זו היא יוזמה חיובית וחשובה על מנת לשמור על קדושתו של הכותל המערבי" אומרים במרכז ליב"ה, "אך נקודה משמעותית העוסקת בהגדרת הכותל לוקה שם בחסר".

במרכז ליב"ה הסבירו ואמרו כי החלוקה בגוף הצעת החוק -בין הרחבה הנוכחית לבין הרחבה הדרומית המוצגת רק כנספח במפה יוצרת חוסר בהירות. "חשוב להגדיר שהכותל המערבי המדובר הוא לכל אורכו ולא רק הרחבה הנוכחית, מסבירים בליב"ה, ומוסיפים, "זהו פתח חמור לפשרות שונות כדוגמת מתווה הכותל הרפורמי וכן נוגד את פסיקת הרבנות הראשית לדורותיה".

במכתב לח"כ מלכיאלי ויואב צור מש"ס, יוזמי ההצעה מפרטים במרכז ליב"ה את הלאקונה שהחשש הוא שתאפשר תפילת רפורמים בכותל הדרומי: "לצערנו הרב קיימת אי בהירות גדולה לגבי כוונתכם במילים: "הכותל המערבי הינו הכותל המערבי ורחבתו לרבות כל מבנה וכל מעבר עילי או תת קרקעי שהכניסה אליהם היא מתוך הרחבה" וניתן לפרש את לשון הצעת החוק כי יש כאן ח"ו ויתור על החלק הצפוני והחלק הדרומי של הכותל המערבי.

בליב"ה הזכירו לח"כים מש"ס את פסיקות גדולי ישראל בנושא קדושת הכותל, שאיננו מסתכם רק בנוגע לרחבת הכותל המערבי ואף הציעו כיצד יש לנסח מחדש את החוק כדי לסתום את 'הפירצה':

"לאור פסיקתם של גדולי ישראל בוועדת ההלכה מטעם הרבנות הראשית ובהם מרן הגרש"ז אויערבך זצ"ל ומרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל לפיה "קדושת הכותל אחת היא לכל אורכו מפינתו הדרומית עד הצפונית".

לאור פסיקת מועצת הרה"ר משנת תשל"ז בראשות מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל לפיה "כל רחבת הכותל המערבי עד הפינה הדרומית וכן רחבת הכותל הדרומי עד לחומת העיר כדין המקומות הקדושים"

לאור פסיקת מועצת הרבנות הראשית מחודש אדר א' תשע"ו בנוגע לתכניות כאלו ואחרות לפעול בדרום הכותל המערבי שלא על פי תורת ישראל "על הכנסת דברים זרים למקום הקודש נזדעזעה ארץ ישראל" אנו מציעים כי תבהירו את עמדתכם בדבר קדושת הכותל ותוסיפו את התיקון המתבקש כל כך: אנו מציעים כי תבהירו את עמדתכם בדבר קדושת הכותל ותוסיפו את התיקון המתבקש כל כך: "מקומות קדושים" = הכותל המערבי: לכל אורכו, מפינתו הצפונית ועד לפינתו הדרומית ובמרחק של 50 מטרים לכל אורכו הנ"ל, וכן רחבתו, לרבות כל מבנה וכל מעבר עילי או תת קרקעי שהכניסה אליהם היא מתוך הרחבה ו/או מתוך כל נקודה על פני השטח האמור".

כזכור, על פי ההצעה רב הכותל ימונה על ידי שר הדתות ובהסכמת הרבנים הראשיים, רחבת הכותל תפעל בהתאם לדין תורה ועל פי חוק שיפוט בתי הדין הרבניים והרבנות הראשית. הצעת החוק אוסרת תפילה מעורבת של נשים וגברים וטקסי הוצאת ספרי תורה וקריאה בתורה בעזרת הנשים. כמו כן נאסרת תקיעה בשופר ולבישת טלית ותפילין בעזרת הנשים. הצעת החוק אוסרת צילום באיזור מתחם הכותל שלא ברשות רב הכותל.

ח"כ מוטי יוגב, בצלאל סמוטריץ' וניסן סלומינסקי מהבית היהודי חתומים שלושתם על הצעת החוק, בנוסף לחברי הכנסת מסיעות ש"ס ויהדות התורה וכן חברי הכנסת אורן חזן, דוד אמסלם ומיקי זוהר מהליכוד.

ההצעה אוסרת גם חילול שבת וחג ברחבת הכותל, עריכת טקסים דתיים שלא על פי מנהג הרבנות הראשית, לבוש לא צנוע, מתן שירותי דת שלא בראשות רב הכותל, ייאסרו גם נשיאת נאומים או נשיאת כרזות ושלטים, נגינה, השמעת מוזיקה ושירה שלא באישור רב הכותל. כניסה של גבר לעזרת הנשים או נשים לעזרת הגברים תהיה אסורה גם היא כמובן. העונשים לאכיפת האיסורים הכלולים בהצעה עומדים על קנס של עד 10 אלף שקלים ומאסר של עד חצי שנה.

במרכז ליב"ה מברכים על הוצאת הרפורמים, או במילותיהם "מיעוט צעקני" מהכותל המערבי וכותבים: "אנו מחזקים את ידי יוזמי הצעת החוק ומקווים שלאחר התיקון הנדרש חוק זה יאחד את עם ישראל סביב הכותל המערבי וימנע כל פרובוקציות של מיעוט צעקני שמטרתו לחלק ולהפריד את עם ישראל".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן