מקופחים? אשכנזים רוצים היום להיות ספרדים

פולמוס הישיבות התיכוניות והספרדים נמשך. דוכי כהן, תלמיד שיעור ד' בישיבת עותניאל אומר "הטענה שאומרת שמישהו קיפח מנסה להשכיח את התרבות הספרדית היא הכאה על חטא מיותרת והתלוננות לשם התלוננות"

חדשות כיפה דוד (דוכי) כהן 09/01/14 08:30 ח בשבט התשעד

מקופחים? אשכנזים רוצים היום להיות ספרדים
צילום אילוסטרציה, צילום: צילום אילוסטרציה

ושוב, כמו בכל כמה חודשים, הציונות הדתית נזכרת להכות על חטא. "הנה אנחנו מקפחים את הספרדים, משכיחים את התורה שלהם ומונעים מהם להתפלל בנוסח אבותיהם". גם הפעם, כמו בגלגולים הקודמים של הדיון הזה, יש כמה טענות נכונות מלוות בתלונות מטופשות וסילופים רבים.

רק שתדעו, תחושת הקיפוח העדתית עובדת גם בכיוון ההפוך. אני גדלתי והתחנכתי בבית ספר ממ"ד בעיירת פיתוח בצפון, בחלק מהשנים ילד אשכנזי יחיד בכיתה. החוויה שלי בתור אשכנזי הייתה קשה לפחות כמו חוויית התלמיד הספרדי בישיבה תיכונית אשכנזית. עד היום אני זוכר בבירור את ההתרגשות שאחזה בי, ילד בכיתה ג', כשגילתי במקרה שרש"י היה אשכנזי. פתאום לא הייתי לבד בעולם.

בדרך העולם אנשים מחנכים בצורה אותה הם מכירים, כשהוקמה המדינה מי שהלך לחינוך והקים את הישיבות היו בעיקר רבנים אשכנזים. יכול להיות שהם לא עבדו מספיק חזק על מקום למנהגים אחרים בתוך הישיבות שלהם, יכול להיות שהיה מקום למשוך רבנים ספרדים לישיבות ולעודד את התלמידים בני עדות המזרח לקחת חלק משמעותי יותר בהנהגת הישיבות. אבל ברור שהמגמה לא הייתה למחוק את הזהות של מישהו.

הרב מאיר אביטן פותח בסיפור עצוב, מהישיבה התיכונית בה למד, בו הוא ממחיש את התנגשות התרבויות בין עדות המזרח לאשכנזים, ה"שולטים בישיבה". הוא מספר שהוא התפלל מול ארון הקודש בסיום התפילות והרב שלו, שתמה לפשר מעשיו הסביר לו על דרך השכל שזה מיותר. כראיה לכך שרבו לא היה קשוב לדרכו "הספרדית" הוא מביא ציטוט מרבי נחמן מברסלב שבאוקרינה. בעולם מתוקן הציטוט הזה, שמראה שהסיפור הוא לא אשכנזים מול ספרדים היה אמור להיות במאמר התגובה לרב אביטן, אבל מסתבר שכשרוצים להתלונן אין צורך לחשוב על מי היה רבי נחמן. אולי אותו רב לא היה מספיק קשוב לתפילה אישית ולרגש בעבודת ה', אבל להפוך את זה לדוגמה לקיפוח ספרדים זה עיוות המציאות. לא צריך להפוך כל ויכוח בין גישות ואנשים להתנשאות עדתית.

המציאות היום הפוכה לחלוטין, גם ברוב המוסדות הבאים שלמדתי בימי חיי- האשכנזים, הן התלמידים והן הרבנים, ניסו להפוך לספרדים עד כמה שניתן או לפחות להציג את עצמם בתור אשכנזים "אחרים". מנייני הסליחות הספרדים במקומות רבים מלאים בבחורים אשכנזים שלפעמים מהווים את רוב המניין. תעשו משאל רחוב ותראו כמה אשכנזים צעירים מתביישים להגיד שהם אוהבים לאכול גפילטע פיש ותראו עד כמה להיות "אשכנזי" זה פדיחות.

אבל מה, ברור לכולם שהציונות הדתית מקפחת את הספרדים. לא משנה כמה האשכנזים יתאמצו הם עדיין ייחשבו מקפחים. אחד הטוקבקים למאמרו של הרב אביטן דיבר על חוויות דומות שהוא עבר- "בעתניאל, רוב ספרדי, אך הרב רא"ם אמר למען האחדות לא לפתוח מנין ספרדי, אך בשם אותה אחדות מתפללים תפילה אשכנזית, ומידי פעם נותנים לספרדי לעלות, ומדוע לא הפוך." אז למען ההגינות בואו ונבהיר מה קורה באמת בישיבת עתניאל: בישיבת עתניאל אין רוב ספרדי- אפילו לא קרוב לזה. אבל הרב רא"ם הכהן הוא אחד הרבנים שמנסים ליצור באמת אחדות. האחדות באה לידי ביטוי בישיבה בין השאר בתפילות ספרדיות כחלק מתפילות הימים הנוראים בישיבה, בפיוטים ספרדים בתפילות האשכנזיות ובסליחות ספרדיות לכל הישיבה בשני וחמישי בחודש אלול. ביישוב עתניאל יש בית כנסת אחד מרכזי שבו באמת הנוסח נקבע לפי החזן (לא "לפעמים נותנים לחזן ספרדי לעלות") ובנוסף אליו בית כנסת ספרדי באותו מבנה. אם מישהו מקופח אלו דווקא האשכנזים שלהם אין בית כנסת משלהם.

להתלונן על קיפוח ספרדים אפשר תמיד, גם שהמציאות מוכיחה את ההיפך. הרב חיים אמסלם יכול להגיד בראיון לערוץ שבע שהציונות הדתית לא מעריכה את גדולי רבני הספרדים וכשהמראיין מעיר שהנה, כל הציבור העריך והוקיר את הרב מרדכי אליהו להגיד ש "מדובר בתפיסה של יהודי עיראק וירושלים ולא של יהודי צפון אפריקה". לא ידענו, מסתבר שיהודי עיראק עשו יד אחת עם האשכנזים כדי לקפח את יהודי צפון אפריקה.

בקיצור, יכול להיות שבאמת לא מספיק לימדו את תורת רבני עדות המזרח בישיבות תיכוניות והסדר. אולי יש מקום לשיפור בתחומים מסוימים. אבל הטענה שאומרת שמישהו קיפח ומקפח את בני עדות המזרח ומנסה להשכיח את התרבות הספרדית היא הכאה על חטא מיותרת והתלוננות לשם התלוננות.

הכותב הוא תלמיד שיעור ד' בישיבת עתניאל ומתגורר במעלות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן