מפלה לאפי איתם: לא יופקו פצלי שמן בעמק האלה

הועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים דחתה את התכנית להפקת נפט מפצלי שמן בעמק האלה. "אין כל מקום לקידוחי נפט בשפלת יהודה ומדובר בהחלטה אמיצה וראויה של הוועדה"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/09/14 17:16 ח באלול התשעד

מפלה לאפי איתם: לא יופקו פצלי שמן בעמק האלה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

מפלה לחברת IEI בראשות השר לשעבר אפי איתם. בהחלטה שהתקבלה לאחר שעות של דיונים אמש (ג') דחתה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה באזור ירושלים את התכנית להפקת נפט מפצלי שמן בשפלת יהודה.

מדובר במאבק ארוך של ארגונים ירוקים ותושבי האזור למניעת הפרויקט, שלטענתם סבל מהיעדר שקיפות והיה מנוגד למדיניות הממשלה בנושא האנרגיות המתחדשות. מדובר בניסוי שנעשה בעמק האלה, סמוך לבית שמש בניסיון להפיק נפט מפצלי שמן.

פצלי השמן הינם סלע משקע עשיר בחומר אורגני בשם קרוגן. מסלעים אלה ניתן להפיק אנרגיה על ידי שריפתם בתנורים, או להפיק דלק נוזלי באמצעות חימום או מיצוי כימי. דלק זה מקביל בתכונותיו לתזקיקי נפט גולמי. פוטנציאל ההנפקה של דלק מפצלי השמן בישראל עומד על כ-250 מיליארד חביות, כ-60% ממאגרי הנפט הגולמי בסעודיה.

כפי הנראה חברתו של אפי איתם תערער לבית המשפט העליון במידה וימצאו מדענים שיקבעו שאין צל של סכנה בהפקת נפט בשיטה איתה הם עובדים. בדיון אמש התאפשר לחברה להשיב על שורה של הסתייגויות ומחקרים שהציגו ארגוני הסביבה נגד בקשתם. לטענת החברה אין בהליך אותו הם מבקשים לעשות מסוכנות כלשהי. לטענתם פוטנציאל הנפט באזור עומד על כ-40 מיליארד חביות נפט, והם מבקשים אישור להפיק בפיילוט 500 חביות נפט ביום למשך שלוש שנים ולאחר מכן להגיש תכניות מחודשות להפקה מסחרית.