מפיקים לקחים: צומת גוש עציון רושת במצלמות

בעוד החיפושים אחר הנערים החטופים נמשכים, והפקת המסקנות בנוגע לפעילות המשטרה בעת החטיפה החלה, הציבו חיילי חיל התקשוב מצלמות רבות בצומת גוש עציון למניעת חטיפות בעתיד

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 19/06/14 18:36 כא בסיון התשעד

מפיקים לקחים: צומת גוש עציון רושת במצלמות
חנן גרינווד, צילום: חנן גרינווד

מוטב מאוחר? הבוקר (ה') החלו קבלני ביצוע של צה"ל להציב מצלמות רבות בצומת גוש עציון, אותו צומת בו עבר רכב המחבלים לאחר חטיפת שלושת הנערים בדיוק לפני שבוע.

צומת גוש עציון הוא צומת משמעותי ביותר באזור יהודה, המחבר בין הבאים מאזור המרכז ובית שמש, הנוסעים מירושלים לקרית ארבע והר חברון, והנוסעים בדרך ההפוכה, לכיוון ירושלים.

בשל כך טרמפיסטים רבים רואים במקום מעין תחנת מעבר, והחל מהשעות המוקדמות של הבוקר עד השעות המאוחרות של הלילה עומדים שם טרמפיסטים רבים. מדובר בעורק תחבורה ראשי באזור, שאף סובל מפקקים בשעות מסוימות, ואלפי רכבים ובני אדם נוסעים דרכו ביום.

בעקבות התרעות לחטיפות ולפיגועים במקום הומה האדם, הוצבו בצומת חיילים כבר לפני מספר שנים, אך מתברר כי יחד עם הניסיונות למצוא את החטופים, מפיק הצבא לקחים במהירות והחל מציב במקום עשרות מצלמות ומערכות כריזה, שיופעלו כך שהצומת תהיה מאובטחת יותר.

בעוד שהדבר לא יועיל במקרה של חטיפה באופן מידי, המצב שנוצר בחטיפה של שלושת הנערים, כשהצבא לא יודע על החטיפה בידי המשטרה וכך קיבל את האינפורמציה באיחור רב, לא יישנה. מוקדנים של הצבא יוכלו לראות באופן מידי במידה ותתקיים חטיפה המתבצעת בצומת ותפעל לסגור את האזור ללא מעורבות כוחות אחרים שיפריעו.

סביר להניח כי במקרה של חטיפת גיל-עד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח מצלמות כאלו, אם היו במקום, לא היו מועילות בטווח הזמן המידי, אך יחד עם זאת, יכלו הכוחות בשטח לנתח את הסרטונים, להבין באיזה כלי רכב מדובר ולאן נסע, וכך לייעל את החיפושים אחר החטופים.