מפחד החרד"לים: בנות דתיות לא לומדות תלמוד בחמ"ד

מנכ"לית משרד החינוך מודה במכתב פנימי שהגיע לידי כיפה כי תלמידות דתיות לא לומדות גמרא כחלק מתוכנית הלימודים, זאת מחשש "לניכור בעיני קבוצות המוצאות בעיה בלימוד גמרא לבנות". חשיפה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 23/05/13 10:08 יד בסיון התשעג

מפחד החרד"לים: בנות דתיות לא לומדות תלמוד בחמ"ד
דבי קופר, מתן, צילום: דבי קופר, מתן

בעוד שלימוד תורה לנשים נמצא במגמת פריחה בדמות מדרשות חדשות וכנסי לימוד תורה לנשים העוסקים בין השאר בתלמוד, בחינוך הממלכתי דתי המצב הפוך - רוב מוחלט של תלמידות החמ"ד אינן לומדות גמרא. מכתב פנייה של עו"ד אביעד הכהן, בעקבות יוזמת נשים פרטית, חושף גם מדוע "משרד החינוך חושש כי הטלת חובה על כלל התלמידות ללמוד גמרא בכל מוסדות החינוך עלולה לנכר קבוצות הרואות בעיה בלימוד גמרא לבנות". כך מודה מנכ“לית המשרד, דלית שטראובר.

ב-2.9.12 נשלחה פנייה פרטית אל שר החינוך דאז, גדעון סער, בטענה לחוסר שיוויון בחינוך הממלכתי דתי: "לצערנו, בתכנית הלמודים הקיימת כיום, קיימת אפליה על בסיס מגדר, לפיה הבנים לומדים מסלול המעמיק בתלמוד, ובנות לומדות מסלול שונה המעמיק במשנה בלבד". עוד נכתב כי ניתן להבין ולקבל שיקולים פדגוגיים אולם נראה כי האפליה, כלשון המכתב, מתקיימת דווקא במקצוע התושב"ע, מה שנראה כשיקוליים אידאולוגיים. חוסר השיוויון, נכתב, "גורם ליצירת פערי השכלה עתידיים. לפיכך, לתוכן הלימודים השונה יש השלכה מרחיקת לכת על מיצוי הזכות הבסיסית להשכלה שווה".

מכתב הפנייה נשען למעשה על חוק שיווי זכויות האשה תשי"א 1951, במסגרתו נקבע בסעיף 6 כי "לכל אישה ואיש זכות שווה לקיום בכבוד אנושי, ובכלל זה לשוויון בתחומי העבודה, החינוך, ההשכלה, הבריאות, הדיור, איכות הסביבה והרווחה החברתית". משגרי המכתב טענו בפני משרד החינוך כי ה"אפליה" כשלונם סותרת את הוראת החוק לשיוויון בחינוך והשכלה.

לאחר חודשים רבים בהם לא זכתה הפנייה למענה, בעקבות התערבותו של עו"ד אביעד הכהן ששיגר אף מכתב מצדו, זכתה הפנייה בתגובה של מנכ"לית משרד החינוך דלית שטראובר, שהועברה ב-6 למאי.

תלמוד, לגברים בלבד? (צילום: Rippeym3 ויקיפדיה)

שטראובר טענה כי משרד החינוך מאפשר יד חופשית למנהלים לקבל את ההחלטה האם ללמד גמרא את תלמידי בית הספר. "זאת מתוך תפיסה כי ההתאמה נובעת ממאפייני התלמידים בבית הספר ומהקהילה ממנה הם מגיעים ואין זה נכון לכפות מדיניות אחידה", לדבריה של שטראובר, "יש טווח רחב של דעות ביחס ללימוד גמרא על ידי נשים. עמדתו של המנהל לחינות דתי כי לא נכון לחייב לימודי גמרא ביחס לכל תלמידי החינוך הממלכתי, בנים ובנות כאחד".

עוד מציינת המנכ"לית כי רבע מהבנים הלומדים בבתח הספר הדתיים לא לומדים זאת בשל רקע דתי שונה אשר אינו מאפשר להם השתלבות בלימוד גמרא ברמה גבוה. בנוסף לכך היא מציינת כי החל משנת תשע"ד ניתנת לבנים הבחירה האם ללמוד גמרא במסגרת 3 יחידות לימוד, יחידת לימוד אחת או לימודי תושב"ע תוך שהיא מציינת כי ישנה קבוצת בנות מצומצמת שלומדת גמרא אך במסגרת של יחידת לימוד אחת בלבד.

בסעיף אחד לפני האחרון מנכ"לית משרד החינוך שופכת אור על מניע מרכזי לכך שתלמידות החמ"ד אינן לומדות גמרא. "ביחס לבנות נוסף גם נימוק המבוסס על עמדות השונות בציבור הדתי ביחס ללימוד גמרא לבנות", כותבת שטראובר תוך שהיא מודה כי אחת הסיבות לכך שאין לימוד גמרא בחמ"ד הוא החשש מבריחת תלמידות ממשפחות בעלות אופי שמרני אל עבר מוסדות לימוד אחרים: "משרד החינוך חושש כי הטלת החובה על תלמידות ללמוד גמרא בכל מוסדות החינוך, עלולה לנכר קבוצות הרואות בעיה בלימוד גמרא לבנות ולדחוף אותן אל מחוץ למסגרות החינוך הממלכתי דתי".

רק לאחרונה הכריז שר החינוך, הרב שי פירון, על הקמת אגף חינוך ממלכתי חרדי שיפעל במקביל לחינוך הממלכתי דתי. אגף חדש זה מגביר את החשש בחמ"ד כי הציבור החרד"לי, הנחשב לשמרן יותר בסוגיית לימוד תורה לנשים, יעתיק את בנותיו אל אגף החינוך הממלכתי חרדי החדש וינטוש את החמ"ד.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il