"מפחדים שהצעד הבא יהיה לאסור ברית מילה באירופה"

וועדת הקליטה של הכנסת דנה בגל החקיקה האירופי העלול לסכן את חוקיות השחיטה הכשרה. ח"כ דנון: הליך החקיקה מבוסס על מניעים אנטישמיים

חדשות כיפה אורי פולק 03/01/12 17:07 ח בטבת התשעב

"מפחדים שהצעד הבא יהיה לאסור ברית מילה באירופה"
peretzp-cc-by-sa, צילום: peretzp-cc-by-sa

וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות דנה היום (ג') בגל החקיקה האירופאי נגד השחיטה הכשרה. בדיון שקיימה הוועדה השתתפו הרבנים הראשיים של הולנד ורומא, שסיפרו על התמודדותם המורכבת מול החקיקה הבעייתית.

כבר בחודש מאי 2009 דחה הפרלמנט האירופי ברוב גדול את ההצעה לאסור שחיטה כשרה, גם מועצת השרים של הפרלמנט אישרה הדחייה, ובחודש דצמבר 2010 דחה האיחוד האירופי את ההצעה לסמן הבשר הכשר בתיוג שלילי. ואולם, יוזמות החקיקה שמבקשות לאסור את השחיטה הכשרה - נמשכות ומבקשות להצר את צעדי היהודים האירופים גם לגבי ברית המילה. המסר המרכזי באירופה הוא שהיהדות נתפסת כדת אכזרית, המתאכזרת לבעלי חיים ואף לבני אדם.

יו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון, אמר בפתח הדיון כי "ישראל לא תשלים עם הגבלת חופש הדת ליהודים. אנחנו נפנה לפרלמנטים באירופה בעניין ולאיחוד האירופי לעצור את התופעה. התירוצים הם של צער בעלי חיים או זכויות החיות - אך מעורבים בה לעיתים גם מניעים אנטישמיים, והמסר המוחבא הוא כי היהודים מתאכזרים לבעלי חיים".

רבה הראשי של הולנד הרב בנימין יעקובס סיפר כי 2,500 ראשי בקר נשחטים מדי שנה בהולנד עבור יהודים, ובשר כשר יקר בכ-200 אחוז מבשר טרף. בעוד שקילו בשר טרף עולה במדינות האיחוד האירופאי כ-9 יורו בלבד, הרי שמחיר הבשר הכשר מאמיר עד כדי 30 יורו לק"ג.

מנגד סיפר רבה הראשי של רומא, הרב פרופ' ריקרדו דיסייני, כי "המתנגדים העיקריים לשחיטה הכשרה באירופה הם מפלגות הירוקים וכן המתנגדות להגירה, בעיקר מוסלמית". הרב דיסייני הדגיש כי "הדרישה היא לבצע הימום לפני השחיטה, ובעוד שרוב המוסלמים דווקא מוכנים לכך, הרי שההלכה היהודית אוסרת זאת - וכך הופך החוק להיות דווקא נגד היהודים".

בתגובה לדברים אמר שמואל בן שמואל, ראש חטיבת תפוצות ודתות במשרד החוץ, כי המשרד עוסק בטיפול בנושאים אלו. בן שמואל חשף כי השגריר הישראלי בהולנד "פועל מול מחוקקים, ארגונים יהודיים ואנשי ציבור", זאת כדי למנוע את החקיקה האנטי-יהודית מהסוג הזה.