מערך השירות הלאומי מבזבז מיליונים

בדיקה של צוות ממשלתי חושפת הוצאות מופרזות לשירות הלאומי הכוללות שכר מנופח למנכ"לים, כפל מימון וכספים שלא עוברים ליעדם. בממשלה ידרשו מהעמותות להפחית הוצאותיהם באופן משמעותי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 30/09/14 17:06 ו בתשרי התשעה

מערך השירות הלאומי מבזבז מיליונים
מיטל פומברג, צילום: מיטל פומברג

הוצאות מופרזות, שכר מנופח למנכ"לים, כפל מימון וכספים שלא עוברים ליעדם. אלו תוצאות בדיקה של צוות ממשלתי בראשון סגן שר האוצר מיקי לוי בנוגע לחמשת העמותות המרכיבות את השירות הלאומי, המתפרסם היום (ג') בynet.

בשבוע הבא תדון הממשלה בהצעה להפחתה של 7% בתעריף שמשלמים משרדי הממשלה, בתי חולים ועמותות שונות לגופים המפעילים מתנדבים לשירות הלאומי. במקביל, תחליט הממשלה להוסיף 1000 תקנים של שירות לאומי לבעלי מוגבליות. למעשה, המשרדים ישלמו פחות על כל מתנדב אל ישלמו עבור יותר מתנדבים. בנוסף, צפוייה הממשלה להפחית משמעותית את מספר המתנדבות המתגוררות בדירות שכורות.

בבדיקת הצוות הממשלתי, שהוקם לבקשת חמשת העמותות המרכיבות את השירות הלאומי, שטענו שהתעריף שמשלמים להם מוסדות המדינה נמוך מדי, נמצא כי התעריף דווקא גבוה מדי. הצוות הממשלתי גילה כי בעוד רוב המתנדבים החרדים והערבים חיים בבית, למעלה מ-50% מבנות השירות הלאומי מהמגזר הדתי לאומי חיות בדירות שכורות בעלות גבוהה וללא הצדקה לעיתים. קיים למשל מספר גדול של מתנדבות המתגוררות בירושלים שהעמותה שוכרת עבורן דירה בתל אביב ובמקביל מתגוררות מתנדבות רבות בדירות של השירות הלאומי בירושלים כשמשפחותיהן מתגוררות בתל אביב. עבור כל מתנדב שחי בדירה שכורה של העמותה ניתנן תקציב של כ-25-30 אלף ש"ח בשנה, זאת לעומת 15-19 אלף ש"ח למתנדב המתגורר בבית.

כפי הנראה הצוות ימליץ לממשלה כי רק כ-10% מהמתנדבים בכל עמותה יוכלו לחיות מחוץ לבית, כך שבשנים הקרובות תשתנה משמעותית מפת ההתנדבות של השירות הלאומי. בעוד שעד היום המקומות המבוקשים לשירות היו רחוקים מבתי המתנדבות, בעתיד המתנדבות יאלצו להתנדב קרוב לבית.

הצוות מצא כי בראש אחת העמותות עומד מנכ"ל המשתכר למעלה מ-700 אלף ש"ח בשנה ובעמותה אחרת נוהג מנכ"ל ברכב מיבוא אישי מחו"ל שנרכש על ידי העמותה. עוד נמצא כי עמותות גבו כספים מבתי חולים ומשרדי ממשלה עבור דמי הביטוח של המתנדבות, זאת למרות שחלק מהנערות היו מתחת לגיל 18 וכלל לא שילמו ביטוח לאומי. כמו כן, נמצא כי חלק מהוצאות הנסיעה מומנו כן על ידי משרד התחבורה והן על ידי העמותות כמימון כפול. במקרים מסוימים לא קיבלו מתנדבות את כל כספי הרווחה שהיו אמורות לקבל למרות שהכספים נגבו על ידי העמותה מהמוסדות בהן התנדבו.

הממשלה צפויה לדרוש מהעמותות לתקן את הליקויים, באופן שצפוי להפחית את הוצאותיהן בכ-65 מיליון שקלים, שיוסתו למטרות אחרות במשרדים הללו.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן