מסקנות ועדת לוי: יותר כוח למרכז המפלגה

פחות שריונים לבנט, רוב קטן יותר לקבלת החלטות ולשינוי התקנון. המלצות וועדות לוי יעלו לסדר היום בכינוס חברי המפלגה בשבוע הבא ומעבירות כוח מהיו"ר לחברי המרכז שלדבריהם הכוח הדיקטטורי של בנט נחלש. בנט:"חלק מהתחזקות הבית היהודי"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 27/03/16 15:20 יז באדר ב'

מסקנות ועדת לוי: יותר כוח למרכז המפלגה
דורון ביינהורן, צילום: דורון ביינהורן

"הדיקטטורה של בנט נחלשת" כך אומרים היום (א') פעילי מרכז בבית היהודי ל'כיפה' על רקע פרסום מסקנות ועדת לוי, שנועדו להשיב את כוחו של המרכז למפלגה. לאחר שנטען כי החוקה הקודמת נתנה ליו"ר המפלגה נפתלי בנט, שליטה גדולה מאוד על הנעשה בתוכה, עד לכדי מצב של ניתוק מוחלט מהפעילים.

אחת ההמלצות המשמעותיות שהתקבלה, היא צמצום מספר השריונים של היושב ראש. נפתלי בנט, שיוכל לשריין מועמד אחד בכל עשירייה, במקום מועמד בכל חמישייה כפי שקיים היום.

עיקרי שאר ההמלצות הן: תקוצר תקופת ההמתנה בין ההצטרפות למפלגה להצגת מועמדות למוסדותיה, מתקופת הכשרה בת 18 חודשים רצופים של חברות וזכות הבחירות אליהן לתקופת הכשרה בת 12 חודשים; המוסדות המפלגתיים רשאים להסיר מסדר היום את הצעת יו"ר המפלגה, ברוב של הנוכחים בישיבה ולא ברוב של 60%, כפי שהיה נהוג בעבר; כהונת מרכז המפלגה תימשך 5 שנים. חברי המרכז יוכלו לבקש כינוס שלא מן המניין על ידי 20% מחברי המרכז (במקום 25%) וההחלטה תתקבל ברוב של 60% (במקום 70%).

שינוי תקנון המפלגה יוכל להתבצע על ידי 65% מחברי המרכז הנוכחי בהצבעה (במקום 75% כיום). מספר חברי נשיאות מרכז המפלגה שייבחר על ידי המרכז שונה מ-4 ל-5 ומספר החברים שיבחרו על ידי יושב הראש שונה מ-3 ל- 2. חברי המרכז יוכלו לבקש כינוס שלא מן המניין על ידי 20% מחברי המרכז (במקום 25%) וההחלטה תתקבל ברוב של 60% (במקום 70%).

ועדה מוניציפאלית ארצית תמליץ, וועדה מוניציפאלית בכל סניף תכריע. הוועדה המוניצפאלית בסניף תתכנס לכל הפחות אחת לחודשיים. בראש הוועדה המוניציפלית בסניף יעמוד יושב ראש מועצת הסניף וחבריה יהיו נציגי המפלגה במועצת הרשות המקומית ושלושה מחברי מועצת הסניף שייבחרו על ידה. למרות האמור לעיל הרי בסניף שבו מועמד המפלגה נבחר לכהונה כראש הרשות המקומית, יהיה הוא יושב ראש הוועדה המוניציפלית בסניף. "

מנכ"ל מפלגת הבית היהודי, ניר אורבך, הפיץ בסוף השבוע שעבר את טיוטת מסקנות ועדת לוי לחברי מרכז מפלגת הבית היהודי. הטיוטה נמצאת על סדר יום כינוס חברי המרכז של מפלגת הבית היהודי שייערך ביום ג' בשבוע הבא.

יו"ר מפלגת הבית היהודי ושר החינוך ח"כ נפתלי בנט אמר כי המסקנות יחזקו את החוקה הקיימת: "אני מברך את הרב לוי ואת חברי הועדה כולה על עבודתם החשובה. אני מאמין שבעת הזאת השינויים של הועדה מוסיפים נדבך נוסף על החוקה הקיימת, כחלק מהתחזקות הבית היהודי שאנו רואים בימים אלה."

מנכ"ל המפלגה, ניר אורבך: "תיקוני החוקה מחזקים את האיזון בין השמירה על האופי הדמוקרטי של המפלגה ובין הצורך להכניס נציגים שמייצגים גוונים נוספים לשורותיה. אני מודה לרב לוי ולחברי הועדה כולה על עבודתם המקצועית והמסורה ומאמין שחברי המרכז יאשרו את מסקנות הועדה בכינוס המרכז בעוד שבועיים."

אברהם צימירנג, פעיל מרכז בבית היהודי וחבר בוועדת לוי , אמר ל'כיפה' כי ההמלצות תואמות את מסקנות הוועדה: "אני חושב שפחות או יותר התקבלו המלצות הוועדה כמו שביקשנו. הכוח של בנט התמעט ואפשר לראות את זה במספר השריונים. אני הייתי בעד שיו"ר המפלגה יצניח מישהו איכותי, למפלגה אבל אני לא מעוניין שבנט ישתמש בשריונים ככוח דיקטטורי".

צימרינג הוסיף ואמר כי לדעתו, הכינוס הנוכחי מתרחש אך ורק בגלל התביעה שהגיש נגד נפתלי בנט וניר אורבך, על כך שהם מושכים את הזמן מאז ההחלטה על הקמת הוועדה בספטמבר 2014. עוד הוסיף כי אין התלהבות גדולה בקרב החברים בכל הנוגע לבחירות שיתקיימו ביום הכינוס: "אני מאמין שאחת הסיבות לקיום הכינוס, היא באמצעות התביעה שהגשתי, כיוון שהיא נועדה לזרז אותם לקבל את מסקנות הוועדה. בכינוס הנוכחי, אני לא רואה הרבה קופצים לבחירות של המוסדות של הבית היהודי, אנשים כנראה מיואשים מהתנהלות המפלגה".

פעיל אחר טען, כי פרסום מסקנות ועדת לוי במהלך חג הפורים וביום שישי האחרון, נועדו למנוע התאגדות והתנגדות של הפעילים למסקנות או ערעור עליהן. זאת מכיוון שרוב האנשים היו עסוקים מאוד במהלך אותם ימים, ולא יכלו באופן מיידי להגיב על המסמך "ברור שכל זה היה מכוון, הם בכוונה בחרו ימים עמוסים כאלה, שלאנשים יקח זמן עד שיקראו את המסקנות, ולא יוכלו להתייחס לכך באותו הרגע. זה בשביל למעט עוד התנגחויות".

כרגע לא ידוע באיזה אופן יתקיימו הבחירות ביום הכינוס בתחילת חודש אפריל, באם גלויות או חשאיות, אך לדברי פעילים במפלגה נראה כי אם יאומצו מסקנות וועדת לוי באופן סופי, "הכוח הדיקטטורי" של בנט נחלש.