מסיימים שנה של טרור: 459 פצועים בשרשרת הפיגועים במשך השנה

165 פיגועי דקירה, 107 פיגועי ירי, 47 פיגועי דריסה ומאות זריקות אבנים במהלך תשע"ו. ח"כ ניסן סלומינסקי: "חוק המאבק בטרור נותן למערכת הביטחון עוצמה אדירה ביכולת לייבש את ביצת הטרור"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 06/10/16 15:41 ד בתשרי התשעז

מסיימים שנה של טרור: 459 פצועים בשרשרת הפיגועים במשך השנה
Nati Shohat/FLASh90, צילום: Nati Shohat/FLASh90

בערב ראש השנה תשע"ו נרצח אלכסנדר לבלוביץ' הי"ד בפיגוע אבנים ליד שכונת ארנונה בירושלים, בתודעה הציבורית התקבע אירוע זה כתחילתו של גל הטרור הבלתי פוסק שנמשך לאורך השנה כולה.

על פי דיווחי מד"א מאז פיגוע האבנים בו נהרג לבלוביץ' ועד סוף תשע"ו הגיע מספר הנפגעים בשרשרת הפיגועים ל-499, בהם 40 הרוגים ו- 459 פצועים. מנתוני מד"א עולה כי בין הפצועים היו 42 פצועים באורח קשה, 12 באורח בינוני עד קשה, 75 באורח בינוני, 18 קל עד בינוני ו- 312 פצועים באורח קל, בנוסף טיפלו צוותי מד"א בלמעלה מ 143 נפגעי חרדה.

במהלך תשע"ו בוצעו 165 פיגוע דקירה, 107 פיגועי ירי, 47 פיגועי דריסה, ומאות פיגועי זריקות אבנים על רכבים יהודיים חולפים. כך מנתונים של ארגון OneFamily המסייע למשפחות שכולות ומשפחות נפגעות טרור.

"כוחות מד"א נמצאים בשנה האחרונה בכוננות גבוהה לנוכח גל פיגועי הטרור בכל רחבי הארץ" אמר מנכ"ל מד"א אלי בין. "אנו מוכנים וערוכים לכל תרחיש ואירוע בכל מקום ועושים לילות כימים למען משימת הצלת החיים. בשם כל עובדי ומתנדבי מד"א אני מבקש להשתתף בצערן של כלל המשפחות השכולות ולאחל החלמה מהירה לפצועים".

ביוני האחרון אושר סופית במליאת הכנסת חוק המאבק בטרור והוא אמור להיכנס לתוקף ב-1 לנובמבר 2016. בין סעיפי החוק, נקבעו עבירות פליליות חדשות העוסקות בטרור. קריאה ישירה לביצוע מעשה טרור, נקבעה כעבירה פלילית גם ללא צורך בהוכחות כי יש הסתברות כלשהי לביצוע המעשה עצמו. החוק מאפשר לשר הביטחון לחלט רכוש בחילוט מינהלי מחשודים בעבירות ביטחון ומחמיר את הענישה לפעילי טרור.

יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, ח"כ ניסן סלומינסקי, אומר כי ברגע שהחוק יכנס לתוקף ויתחיל להיות מיושם נראה ירידה במספר הפיגועים. "להערכתי העלייה הגדולה בפיגועי הטרור בתשע"ו נבעה, בין היתר, מאוזלת היד של גופי הביטחון שלנו, לא היו להם יכולת ואמצעים חוקיים להיאבק במצב. אנחנו מדינת חוק ולא פועלים בניגוד לחוק או מעגלים פינות. עבדנו על חוק המאבק בטרור במשך חצי שנה, עשינו המון שינויים, עברנו מילה מילה והעברנו אותו כמעט פה אחד פרט לערבים ומר"צ, יש היום לכוחות הביטחון אמצעים גדולים מאוד להיאבק בטרור, להשתלט עליו ולמגר אותו".

"האפשרות לחלט רכוש מחסלת עשרות תאי טרור שלא יקבלו כסף וחמצן לפעולתם. הכנסנו את כל גופי המעטפת לחוק, גופים שלכאורה עוסקים בצדקה והיו חסינים משפטית עד היום. הגופים הללו מעניקים כסף וכוח אדם לגופי טרור, בזכות החוק הם מוכרים כארגוני טרור. החוק נעשה עם איזונים עדינים מאוד. אני מקווה שברגע שכוחות הביטחון יחלו לפעול עם הסמכויות הרחבות שהענקנו להם בחוק הטרור יירד באופן משמעותי ביותר. לוקח זמן עד שלומדים את החוק ועד שישנו את כל מערך החשיבה והמנגנונים, אבל החוק נותן למערכת הביטחון עוצמה אדירה ביכולת לייבש את ביצת הטרור ולא רק לתפוס יתוש יתוש. הוא אמור להביא לשינוי דרמטי".

רבים מהפיגועים בשנה החולפת בוצעו בשטחי יהודה ושומרון, ביניהם הרצח של הרב איתם ונעמה הנקין, הרב יעקב ליטמן ובנו נתנאל, דפנה מאיר, שלומית קריגמן, הלל יפה אריאל והרב מיכאל מרק. "תאורה בכבישי יהודה ושומרון יכולה להציל חיי אדם רבים, לא רק מטרור אלא גם מתאונות דרכים" אומרת ח"כ שולי מועלם, חברת ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. מועלם אומרת כי תקדם את שיפור התאורה בכבישי יו"ש, דבר שיפחית את היכולת של מפגעים בודדים לפגוע ברכבים חולפים. "העלטה בצידי הדרך משמשת את טרור 'המפגע הבודד' כדי להסתתר לפני ביצוע ולאחריו. תאורה בצירים המובילים תקשה עליהם ותסייע לכוחות הביטחון לאתר ולנטרל אותם. מעבר לכך, תאורה בכביש תשפר את בטיחות הנסיעה בהם ותפחית את מספר תאונות הדרכים המתרחשות בכבישי יהודה ושומרון".

ח"כ אל"מ במיל' מוטי יוגב אמר כי בשנה האחרונה נפגש עם ראש הממשלה ושרי הביטחון, עם ראשי שב"כ וגורמים נוספים ויזם דיונים בנושא בועדת המשנה ליו"ש ובועדת החוץ והביטחון. "בירושלים קיימנו קבוצת עבודה קבועה על מפקדי המחוז, ראש העיר, נציגי התושבים במזרח העיר והשב"כ. היינו שותפים ביזמת חלקים מחוק הטרור, בתחום קנסות להורים של ילדים זורקי אבנים והחזרת ענישה למעסיקי ומליני שוהים בלתי חוקיים שעל ידם נעשו רוב הפיגועים במרכז הארץ".