מסורת של שנים: שריפת עגל הזהב של אומני עין הוד

זו כבר מסורת בת יותר מ-20 שנה: בכל שביעי של פסח מתקבצים תושבי כפר האומנים ושאר סקרנים לטקס מיוחד של שחרור מעבדות לחירות ששיאו בשריפת 'עגל הזהב'

חדשות כיפה משה ויסטוך 19/04/17 09:36 כג בניסן התשעז

מסורת של שנים: שריפת עגל הזהב של אומני עין הוד
shutterstock, צילום: shutterstock

מה משה רבינו היה אומר על טקס שריפת עגל הזהב בכפר האומנים עין הוד? בשביעי של פסח האחרון, מאות אנשים שרו ורקדו סביב 'עגל זהב' שיצר אחד מתושבי הכפר. לבסוף, בשחזור שאינו מתיימר להיות מדוייק, הם שרפו אותו בטקס מיוחד המסמל עבורם שחרור מעבדות.

"כבר יותר מעשרים שנה שבעין הוד מתקיים 'טקס עגל הזהב' ביום האחרון של חג הפסח", כך נכתב באתר האינטרנט של כפר האומנים- עין הוד השוכן למרגלות הכרמל. טקס שלדבריהם "מושך אליו חוגגים סקרנים מרחבי הארץ. זהו אירוע מקומי, המשחזר בצורה אמנותית וגרוטסקית, את ניתוץ עגל הזהב על ידי בני ישראל עם קבלת התורה מידי משה".

(צילום: צילום מסך)

בכל שנה יוצר אחד מאומני הכפר פסל אומנותי ומוזהב המדמה את עגל הזהב. תחילה רוקדים המשתתפים סביב 'העגל' במחאה על כך שמשה רבינו עדיין לא חזר עם התורה כפי שהבטיח להם. אז מגיח שחקן המגלם את רועה ישראל ובהוראתו כולם מנתצים ושורפים את המיצג האומנותי ובכך חוגגים את השחרור מעבדות לחירות.

אחת המשתתפות בטקס אמרה בראיון לגלי צה"ל כי הם מודעים לכך שלא מדובר בטקס הנאמן בצורה מלאה למקורות, "לא כל דבר צריך לשייך לדת. יש לנו טקסים מיוחדים שלא חייבים להיות קשורים לדת". לדבריה, "כששורפים את עגל הזהב, זה אולי מסמל את השחרור מהתלות בעגל, בשעבוד". משתתפת נוספת ציינה שהיא "חושבת שזה טקס שמראה דרך קבלה מסוימת של הדת, של הסיפור - שאנשים פה חווים את הסיפור למרות שהם לא בהכרח מאמינים".