מנסים להציל את החטופים: עשרות בכירי חמאס נעצרו ביהודה ושומרון

שלושה ימים לאחר חטיפתם של שלושת הנערים בגוש עציון, מנהלים כוחות צה"ל מצוד אחר החוטפים. במהלך הלילה בוצעו 80 מעצרים, ביניהם בכירי חמאס

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 15/06/14 09:18 יז בסיון התשעד

מנסים להציל את החטופים: עשרות בכירי חמאס נעצרו ביהודה ושומרון
קובי גדעון לעמ, צילום: קובי גדעון לעמ

שלושה ימים לאחר חטיפתם של אייל יפרח (19) תלמיד ישיבת שבי חברון מאלעד, נפתלי פרנקל (16) מנוף איילון וגיל-עד שער (16 מטלמון, שני האחרונים תלמידי הישיבה התיכונית מקור חיים בכפר עציון, עדיין לא נראה שחרורם באופק.

במהלך השעות הקטנות של הלילה (א') ביצעו כוחות צה"ל בשיתוף כוחות מיוחדים, גל מעצרים נרחב ביהודה ושומרון, הן בניסיון למצוא את החטופים והן להפעיל לחץ על הרשות הפלסטינית והחמאס לשחררם.

80 פלסטינים נעצרו במהלך הלילה, רובם אנשי חמאס ובהם בכירים בארגון ואנשי המועצה המחוקקת. בין העצורים השייח חסן יוסוף, לשעבר דובר חמאס ואחד ממנהיגי הארגון ביהודה ושומרון, ואת חברי הפרלמנט פתחי אל-ערקאווי מרמאללה, חסן בוריני ועבד א-רחמן זידאן משכם. נעצרו גם השרים לשעבר וספי כבהא וחאלד ערפה.

חברון כעת מכותרת, כשסגר מלא הוטל על כל האזור בניסיון למנוע את הובלתם של החטופים לעזה. המעצרים בוצעו בכל יהודה ושומרון, כשבכללם חברון, רמאללה וטובאס. נעצרו בין היתר בכירים בג'יהאד האיסלאמי ופעילים באגודת הסטודנטים של אוניברסיטת א-נג'אח, המזוהים עם המפלגות האיסלאמיות הפלסטיניות. בחברון נעצר גם מנהל מכון מחקר למען האסירים הפלסטינים.

במהלך השבת ומוצאי שבת התקיימו תפילות רבות להצלת שלושת החטופים. בין היתר התפללו אלפים בעצרת תפילה ברחבת הכותל המערבי, בנוכחות הרב הראשי הראשון לציון הרב יצחק יוסף, הרב שמואל אליהו, הרב חיים דרוקמן, השר אורי אריאל, סגן השר הרב אלי בן דהן וחבר הכנסת יוני שטבון. עצרות תפילה מאולתרות התקיימו גם בצומת נוקדים, בצמתים באזור קרית ארבע וחברון ובאלעד, סמוך לבית המשפחה.

(צילום: באדיבות המשפחות)

בטלמון מסרו כי משפחת שער אמרו בצאת השבת כי הם חשים רוממות רוח מהחיבוק החם שקיבלו מכל עם ישראל וכי הם בוטחים בראש הממשלה ובמערכת הביטחון שיצליחו להביא את בניהם הביתה.

במהלך השבת פרצו כוחות מיוחדים לבתים בחברון בניסיון למצוא את הנערים. בנוסף כוחות גדולים מבצעים סריקות בעיר ומבצעים מעצרים. הערב (ש') התכנסה הצמרת הבטחונית לדיון הערכת מצב מיוחד בקרית בתל אביב. גוברת ההערכה כי מדובר בפיגוע מיקוח. שר הביטחון בוגי יעלון התייחס לנושא ואמר כי הערכת העבודה היא שהם בחיים. "לא נשקוט עד שנשחרר את 3 הנערים הנעדרים ועד שנשים את ידנו על המחבלים האחראים לפעולה הזאת", אמר.

הדיון בקריה נערך בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, ראש השב"כ יורם כהן, ראש המוסד תמיר פרדו, ראש אמ"ן האלוף אביב כוכבי ומתאם הפעולות בשטחים יואב (פולי) מרדכי.

כזכור, מאז יום חמישי בשעה 22:00 נעדרים שני תלמידי הישיבה התיכונית מקור חיים בכפר עציון לאחר שעלו על טרמפ בו נהגו מחבלים, חברי אירגון הג'יאד האיסלמי, בנוסף לצעיר בישיבה אחרת באזור.

משעות הבוקר של יום שישי נערכים על ידי כוחות הביטחון סריקות בישובים בסביבה המתרכזים בעיקר באזור חברון במטרה לגלות מידע נוסף בפרשה. הרמטכ"ל, בני גנץ, הנחה את יחידות צה"ל להעלות את רמת הכוננות ולהיערך לכלל התרחישים לרבות אפשרות מצב של בני ערובה.

הקשר אחרון עם הנערים היה באזור חברון. מאז ניסו לאתר אותם בעזרת פעילות מודיעינית ופעילות משותפת של צה"ל, שב"כ ומשטרה באזור הזה. במקום פועלים גם יחידות מיוחדות שהוקפצו לאזור על ידי הרמטכ"ל.

אביו של אחד הנעדרים דיווח על היעדרותו בשעות הלילה המאוחרות ואמר כי שני תלמידי הישיבה התיכונית נוסעים בדרך כלל מאלון שבות לצומת גוש עציון ומשם לירושלים.