מנכ"ל צהר: גוף חכמי התורה לא מוקם כרבנות אלטרנטיבית

הרב משה בארי מגיב לראשונה על גוף חכמי התורה: "הארגון יורכב מרבני ישיבות גבוהות ורבני יישובים, גם אם הרב סתיו היה נבחר כרב ראשי יכול להיות שהארגון היה קם"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 20/01/14 08:59 יט בשבט התשעד

מנכ"ל צהר: גוף חכמי התורה לא מוקם כרבנות אלטרנטיבית
יחצ צהר, צילום: יחצ צהר

מנכ"ל ארגון רבני צהר, הרב ד"ר משה בארי, הגיב לראשונה הבוקר, בשיחה עם קלמן ליבסקינד ברדיו גלי ישראל, בנושא גוף חכמי התורה שפורסם לראשונה ב'כיפה' אמש (א') ושהוקם בירושלים בפורום סגור. לדבריו "לא מדובר ברבנות אלטרנטיבית. מדובר בקבוצת תלמידי חכמים שמאוד מוטרדים מהדמות של מדינת ישראל ורוצים לראות מדינת ישראל אחרת".

כזכור, אמש פורסם ב'כיפה' כי ראשי ארגון רבני צהר נפגשו על מנת להודיע על הקמת מועצת גדולי תורה. על המהלך, מוסרים גורמים בכירים בארגון, אמון רב היישוב רבבה הרב אוריאל גנזל. בחודשים האחרונים התקיימו מגעים חשאיים בתוך הארגון להקמת גוף הרבנים החדש, שצפוי להוות מעין חלופה לרבנות הראשית. עדיין אין פרטים לגבי זהות הרבנים אשר יהיו חברים בפורום המצומצם אך יש להעריך כי מדובר בבכירי הארגון ובראשם הרב דוד סתיו. בדבריו התייחס הרב משה בארי להרכב הגוף החדש והסביר:

"מדובר בקבוצת תלמידי חכמים שהיו בקשר במהלך השנים עם רבני צהר. מחצית מהרכב הגוף יהיה רבני ישיבות גבוהות והמחצית השנייה יהיה רבני ישובים".

"החלטות רבות לא עלו על שולחן הדיונים ויכול להיות שאם ההחלטות הללו היו עולות היינו נראים כיום אחרת", אמר הרב בארי כשנשאל על הנושאים אשר ידונו בהם הרבנים של הגוף החדש. "אי אפשר לעמוד מנגד ולראות כיצד המדינה שלנו קורסת. עוד מעט מספר היהודים שיבקשו להתחתן כדת משה וישראל יהיה מועט מאוד ואנחנו חייבים להתמודד עם הבעיות שעומדות על הפרק באופן מידי.

"ההחלטה הראשונה היא הסכם קדם נישואים", הסביר הרב בארי. "הרבה זוגות במדינת ישראל מוטרדים לגבי מה יקרה אם יצטרכו להתגרש וצריך פתרון. הסכם קדם נישואים מקובל על רבים במגזר וצריך לקדם את הנושא. הקבוצה החדשה תבחר נושאים שונים ותדון בהם לגופו של עניין. המועצה תיבחן לפי החלטותיה".

הרב בארי ניסה להתחמק מהשאלה האם במקרה בו הרב סתיו היה נבחר כרב ראשי הגוף היה קם ולבסוף אמר כי "כל דרך שתוכל לקדם נושאים אלו היא חשובה והדרך שלנו היא הטובה ביותר כרגע. לא משנה מה היה קורה אם לא היינו רואים פתרון ברקע הגוף היה מוקם".

בדרך למועצת גדולי תורה: ראשי ארגון רבני צהר ייפגשו היום (א') ויודיעו על הקמת מועצת גדולי תורה. על המהלך, מוסרים גורמים בכירים בארגון, אמון רב היישוב רבבה הרב אוריאל גנזל. הרבנים צפויים להכריז על הקמת הגוף אחרי פגישה שתתקיים בשעה חמש בירושלים בנוכחות בכירי רבני צהר.

ההערכה היא שבארגון צהר מבקשים בעזרת המהלך לחזק את כוחם בתוך הציונות הדתית לאחר שבחודשים האחרונים מעמדם התערער. לפני כחודשים חידשו רבנים את ארגון 'דרך אמונה' שנחשב כגוף השייך לצד התורני-דתי (חרד"ל) של המגזר הדתי לאומי והעמידו בראשו את הרב ברוך אפרתי. הקמת גוף הרבנים החדש צפוייה להזרים כוח לצד הליברלי של הציונות הדתית.