מנכ"ל השירות הלאומי: גוף בו הוטרדו נשים לא יקבל בנות שירות

בדיון הוועדה לקידום מעמד האישה התחייב שר שלום ג'רבי כי לראשונה כל בנות השירות הלאומי יעברו הכשרה בנושא הטרדה מינית. עוד התחייב: "מקום בו הטרידו מינית נשים לא יקבל מתנדבות"

חדשות כיפה חנן גרינווד כיפה 03/12/14 10:35 יא בכסלו התשעה

מנכ"ל השירות הלאומי: גוף בו הוטרדו נשים לא יקבל בנות שירות
יחצ, צילום: יחצ

"מקום התנדבות בו הטרידו מינית נשים לא יקבל מתנדבות של השירות הלאומי", כך התחייב מנכ"ל רשות השירות הלאומי שר שלום ג'רבי במסגרת דיון בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת. עוד הודיע ג'רבי כי לראשונה, במסגרת נוהל חדש ברשות, יחוייבו כל בנות השירות הלאומי לעבור הכשרה בנושא הטרדה מינית,

“על כל גוף מוכר להוציא נוהל בנוגע להטרדות מיניות וכן לדאוג שהמתנדבות יקבלו הכשרה עוד בטרם תחילת השירות או במהלך החודש הראשון לשירותה. אנו מחוייבים להכשיר את המתנדבות לנושא הטרדה מינית, לגבי הגורמים אליהם אפשר לפנות ולקבלת מידע בנושא", אמר.

בנוסף, התחייב ג'רבי למנות אחראית לנושא ההטרדות המיניות ברשות השירות הלאומי, וכן להכשיר את כל רכזות השירות הלאומי לטיפול בהטרדות המיניות. “צריך הכשרה מקצועית אחידה לכל הרכזות. אנחנו ניתן הכשרה במסגרת ימי עיון ומתחייבים לממן את הנושא. כל הרכזות יעברו הכשרה. הרכזת צריכה להיות כמו אימא. אחד מהיעדים שלנו הוא שהמתנדבים והמתנדבות ירגישו טוב עם הרכזות ושהן יעברו הכשרות".

הדיון שהתקיים היום בוועדה לקידום מעמד האישה הינו חלק מסדרת דיונים בנושא, שנערכו כתוצאה מראיון שערכה יו"ר הוועדה ח"כ עליזה לביא ב'כיפה' לפני כעשרה החודשים, בו היא תקפה את השירות הלאומי והאשימה כי הם לא מטפלים בנושא ההטרדה המינית כראוי. בעקבות כך, ולאחר מספר חשיפות של 'כיפה' בנוגע להטרדות מיניות באגודה להתנדבות, פתחה לביא בדיונים ובדרישה לגבש נוהל אחיד לגופים השונים בשירות הלאומי בנוגע להטרדות מיניות.

במהלך הדיון, סיפרה פ', נפגעת הטרדה מינית בשירות הלאומי, על רכזת שהתעלמה לחלוטין מפניות המתנדבת, וכן טענה שיש מקומות שלא צריך שיהיו בהם מקומות לשירות לאומי. “אתם שמים את הבנים והבנות שלכם בלוע הארי", אמרה.

"אם לא תגידו לא נדע", אמר בתגובה ג'רבי. “אם את חושבת שמקום כלשהו לא מתאים צריך לומר את זה. תמיד צריך להשתפר, אבל את לא תדברו לא נדע לבדוק. אני מבטיח שנבדוק כל דבר. אף אחד לא יכול לומר שהוא פנה לרשות ולא קיבל תגובה".

במהלך הדיון דרשה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ עליזה לביא מרשות השירות הלאומי להקים מרכז פנימי לטיפול בהטרדות המיניות, ולהפסיק את המצב הנתון, בו הבנות המוטרדות צריכות להגיע לשירות הפסיכולוגי ולקופות החולים. לדבריה, “התפקיד שלנו היא לדאוג להן. בצבא יש מערכת טיפולית פנים ארגונית וצריך לבנות מרכז לשירות שכזה בתוך השירות הלאומי.

יו"ר ארגון הנשים 'קולך' לשעבר חנה קהת מתחה ביקורת נגד השירות הלאומי וטענה כי "יש פניות שמגיעות למרכזי הסיוע ולארגוני נשים. צריך לגרום לכך שכשיש תלונה מוקפא המקום מלקבל בנות שירות. אני רוצה לקבל מכתב בו אם מגיעה תלונה אלי יהיה לי כתובת ושתיקחו אחריות".

לתלונה זו הגיב ג'רבי בצורה חד משמעית וקבע: "בכל מקום בו יהיו הטרדות מינית, או יפגעו בבנות, לא יישארו מתנדבות. גוף שהוצא מסיבה כזו יפסל כמקום שירות".