מנכ"ל האיחוד הלאומי לכיפה: "הפקנו לקחים בעקבות המרוץ לרבנות הראשית"

רגע לפני הבחירות המקומיות מדבר נחי אייל, מנכ"ל "האיחוד הלאומי", על האיחוד המתמהמה בבית היהודי, על חילוקי הדעות בין הח"כים השונים במפלגה ועל החשיבות שהוא מוצא בבחירות המקומיות. ראיון

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 21/10/13 14:33 יז בחשון התשעד

מנכ"ל האיחוד הלאומי לכיפה: "הפקנו לקחים בעקבות המרוץ לרבנות הראשית"
יחצ, צילום: יחצ

”הבית היהודי“ שברה השנה שיא חדש בהרצת מפלגות בבחירות המקומיות, כשנציגות של המפלגה יתמודדו מחר (ג‘) ב-88 ערים ומועצות מקומיות ברחבי הארץ, זאת במטרה למקסם את הישגם בבחירות האחרונות לכנסת.

בבית היהודי יודעים כי מי שהולך בגדול, עלול גם ליפול בגדול אך מוכנים לקחת את הסיכון. מספר ערים ברחבי הארץ בה התפצלה הנציגות המפלגתית הזכירו למפלגה את ההבטחה הגדולה שטרם קיימה- מיזוג בין תקומה לבית היהודי. רגע לפני הבחירות המוניציפאליות מסביר נחי אייל, מנכ"ל האיחוד הלאומי, מדוע רצו לכל כך הרבה רשויות והאם אורי אריאל ונפתלי בנט באמת מסוגלים לאחד את הרשימות.

"בתחושת הבטן אני מניח שיהיו מספר מקומות שנכשל בהם אבל יהיו הרבה מקומות שאנחנו נצליח לשמר כוח ויהיו כאלה שנצליח גם להעלות אותו", אומר לכיפה נחי אייל מנכ"ל תקומה, שמעריך בזהירות רבה את מידת הצלחת המפלגה בבחירות המוניציפאליות מחר: "ההצלחה תלויה במידה רבה בנציגים המקומיים אבל עצם העובדה שיש מפלגה שמביאה להם גג, כפי שעשינו בכנסים וחוגי בית, זה מעלה את היכולת שלהם להיות נציגים יותר טובים ברשות המקומית והציבור מבין את זה. חיבור בין אנשים טובים ועוצמה מפלגתית בכנסת עם משרדי ממשלה ושרים מדרבן להצביע“.

יש מפלגה אחת, אייל (צילום: יחצ)

עם מהפכת 12 המנדטים של בנט, החלו בבית היהודי לבסס את כוחם ברשויות. "חשוב מאוד שהאנשים שלנו יהיו בעמדות מפתח ברשויות המקומיות כדי שהמפלגה תנצל את הכלים שהיא קבלה במערכת הבחירות לפעול לטובת העם", מסביר אייל, "רשות או משרד ממשלתי לא יכול לפעול שלא דרך הרשות המקומית. גם אם אני רוצה להקים בתל אביב עוד גנים, בלי שיתוף פעולה מקומי זה לא יהיה, מועמדים שלנו בתפקידים בכירים יעזרו לפעילות המשרדים שברשות המפלגה".

נחי, מדוע ישנן רשויות מקומיות שמפלגת תקומה רצה נגד הבית היהודי?

"גם במפד"ל הישנה היו רשימות מפוצלות. הפיצול נובע בעיקר מהרמה המקומית, מיכולת של אנשים להסתדר ביניהם. ישנן מפלגות ברשויות שמכנות עצמן תקומה אך אינן מחוברות אלינו וכך גם כאלה שמכנות עצמן הבית היהודי. עשיתי מאמצים רבים יחד עם ניר אורבך לאורך כל הבחירות לאחד את כל הרשימות ורוב מוחלט של הרשויות רצות ברשימות מאוחדות. זו תעודת כבוד לבית היהודי שהפגין אחדות ברשויות המקומיות. זה לא נכון לצייר שתקומה נגד הבית היהודי כי ברגע שתקומה יוצאת נגד הבית היהודי היא יוצאת נגד עצמה, נגד תקומה. אין מפלגת תקומה ומפלגת הבית היהודי, יש מפלגה אחת".

אם כך, מדוע לא קיימתם את הבטחתכם למזג את המפלגות?

"איחוד סופי הוא תהליך ארוך ומייגע, יש נקודות עקרוניות שצריך להחליט בהם כי למשל יש שבעד שיטת בחירה כזאת או אחרת, יש כאלה בעד ציות לרבנים ויש נגד. אנחנו שוברים את הראש איך מתמודדים עם זה. הרצון של שני המפלגות הוא להגיע לאחדות, כך הוצהר לפני מערכת הבחירות ולכך אנו נפעל.

”נפתלי הכריז על שיחות חדשות בנושא והשיחות יחלו אחרי הבחירות המוניציפאליות כי כיום אנו עסוקים להביא ניצחונות במוניציפאליות. המגמה היא להגיע לעמק השווה, אם הסוגיות לא היו כבדות משקל הסיפור היה נגמר כבר מזמן. יש לסוגיות השלכות מעשיות וערכיות וצריך לשבת על המדוכה ולהגיע לעמק השווה. לפני הבחירות היו בנינו הבדלים והצלחנו לגשר על הפערים והיה איחוד שמנף את המפלגה. ישנה מוטיבציה של שני הגופים לאיחוד וכפי שאמרתי זו תהיה המשימה הבאה שלנו לאחר הבחירות".

אחת הסוגיות בהן התגלתה מחלוקת בין ראש הבית היהודי נפתלי בנט וראש תקומה אורי אריאל היא סוגיית הרב הראשי לישראל. בעוד שבנט הכריז כי המפלגה תתמוך ברב דוד סתיו, פעל אורי אריאל בניגוד להחלטת המפלגה ותמך ברב שפירא. לאחר הפסד המפלגה במערכה התנצל אריאל בפני חברי המפלגה. תופעה דומה חזרה על עצמה כאשר בנט תמך בניר ברקת לראשות העיר ירושלים ואילו אורי אריאל תמך ביריבו משה ליאון.

"אני לא מטאטא מתחת לשטיח, יש בהחלט הבדלי השקפות ומחלוקות בסוגיית הרב הראשי ובסוגיית ירושלים", מודה אייל, ”אני אפתיע אותך שגם בתוך הליכוד יש לפעמים חילוקי דעות ולא כל חבר כנסת מסכים עם האחר. אני מאמין שאפשר להתנהג בהתאם לחילוקי דעות ואחרי סוגיית הרב הראשי הופקו לקחים בנושא הזה. הלקח העיקרי הוא להכניס את נושא המהלך של האיחוד להילוך גבוה. ישנם עוד לקחים פנימיים שלנו של התנהלות במערכת ואיך מקבלים החלטות ומה המשמעות של רוב. כללים פשוטים שנועדו להתנהל במצב של חילוקי דעות“.

לדבריו, "האווירה בסיעה היא של שיתוף פעולה מלא, לא פעם ולא פעמיים שמעתי חברי כנסת שלא זוכרים מי בא מאיזו מפלגה".

נחי מבין כי מיזוגה של תקומה אל הבית היהודי יביא עליה יריב חדש-ישן, מי שעד לאחרונה היה חברו הטוב של נחי, כיום מנצל הזדמנויות שונות כדי לנגח את המפלגה. מדובר כמובן ביו“ר ”האיחוד הלאומי“ לשעבר, יעקב (כצל‘ה) כץ. ”היה טוב אם הוא היה ממתן את הביקורת והופך אותה לביקורת בונה", אומר אייל, ”בחיבור עם לפיד יש לנו לא מעט קשיים ואנחנו רואים מה קורה בתקציבים וקיצוצים מול מערכת החינוך ועולם התורה. הקשיים הללו גורמים לסימני שאלה האם הליכה משותפת עם יש עתיד לא צריכה בחינה מחודשת. אין לי צל שספק שזה היה נכון לשעתו כי זו הייתה הליכה מחוסר ברירה שהחרדים עצמם הובילו אותנו אליה. היום מן הראוי לבחון מחדש ואין שום קדושה בחיבור הזה. חברים צריכים לתת כתף אבל ברגע שצד מסוים דורס צד אחר החברות נתונה לבחינה מחודשת בשאלה עד כמה היא מצדיקה את עצמה והאם היא יותר פוגעת או יותר מועילה. אני לא מתחבר לצורת הביטוי של כצלה אבל בחיבור עם יש עתיד יש גם פגיעה גדולה".

ברגע שתחברו באופן סופי אל הבית היהודי כצל'ה יקים מפלגה מימין לכם ויגנוב קולות. זה תסריט שעולה אצלכם?

"בהחלט, זה חלק מהניתוח שלנו ואנחנו מעריכים שכצל'ה יפתח מפלגה עם בן ארי. אני מסכים שברגע שיהיה חיבור, זה רק שאלה של זמן מתי תקום מפלגה נוספת שתנסה להיכנס לנעלי האיחוד הלאומי. מבחינתה של מפלגת "נץ" לא חשוב השלטון, היא רוצה להיות בכנסת כדי לצעוק את האמת שלה ומי שבא רק לומר אמת בלי יכולת השפעה אין לו מה לעשות. אנו באיחוד הלאומי גם דבקים באמת אבל את האמת שלנו אנחנו מובילים למקום של השפעה ולא של אופוזיציה צעקנית. דווקא כצל‘ה אמר 'גמרנו להיות ממשפחתה זוחלים והגיע הזמן היות עם הטורפים'. נמאס לנו להיות בעמדת הצדקן שצועק. העמדה שלנו קיבלה תנופה משמעותית בבחירות וצריך ללמוד איך להשתמש בכוח בצורה מיטבית“.

”הבעיה שלנו שהמפלגה שהם יקימו תבזבז קולות“, מוסיף אייל, ”גם בירושלים יש מפלגה כזאת שרוצה לצעוק ובגללה ילכו פתקים לפח. אני חשוב שכל עוד האיחוד הלאומי שומר על ערכיו לא תקום מפלגה ציונות דתית נוספת. זה לא יקרה כי אנחנו מייצגים נאמנה את הציונות הדתית הלאומית החזקה ואני לא רואה מקום לעוד מפלגה. אתה צודק שזה עולה אצלנו כשיקול שאולי באמת לא כדאי להתאחד לגמרי אלא להישאר כשתי מפלגות שפועלות יחד אבל הנושא הזה ייבדק לעומק בשיחות שאחרי הבחירות וזה בהחלט נושא ראוי לדיון".

מיד אחרי הבחירות המוניציפאליות יתניעו בבית היהודי מהלך לחיבור בין המפלגות. אם יהיה זה הפריימריז, הציות לרבנים או אולי בכלל כצל'ה שיחריב את הניסיון המיוחל, אין לדעת. חילוקי הדעות שיעלו בשיחות האיחוד יתפסו לא מעט כותרות אך הלקח שהפיקו בבית היהודי ממרוץ הרבנות הראשית יבטיח כי אלה יעשו הרבה מאוד כדי להתאחד ולתאם עמדות עתידיות. לבוחרי המפלגה נותר רק לקוות.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן