מנדלבליט: לא אגן על חוק ההסדרה בבג"ץ

היועמ"ש טוען כי למרות תיקוני החקיקה, חוק ההסדרה עדיין אינו חוקתי והוא חושש שהחוק יזרז את הבדיקה המקדימהבבית הדין הפלילי בהאג

חדשות כיפה משה ויסטוך 29/01/17 21:43 ב בשבט התשעז

מנדלבליט: לא אגן על חוק ההסדרה בבג"ץ
Emil Salman/POOL, צילום: Emil Salman/POOL

ארץ ישראל נקנית בייסורים גרסת המשפטנים: היעץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, הודיע הערב (א') כי במידה וחוק ההסדרה יאושר מחר בכנסת, הוא לא יגן עליו מול בג"ץ. כך פורסם ב-ynet.

לטענת היועמ"ש החוק אינו חוקתי, זאת למרות שעבר מספר תיקונים בתהליך החקיקה בכנסת. לדבריו הוא חושש שהחוק יזרז את הבדיקה המקדימה שמתנהלת כיום נגד יישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג ושהבדיקה בעניין ישראל עלולה להפוך לתביעה.

נוסחו העדכני של החוק להפקעת אדמות פרטיות של פלסטינים, שיובא מחר (שני) לאישור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, קובע כי כל הליכי האכיפה והצווים המינהליים בעניין 16 התנחלויות ומאחזים יוקפאו לתקופה של שנה מיום פרסום החוק. בתקופה זו יקבע המינהל האזרחי אם ניתן להפקיע את האדמות הפלסטיניות שהמתנחלים בנו בתחומן.

החוק המתוקן, מורה קפאת הליכים בהתנחלויות והמאחזים עפרה, עלי, נתיב האבות, כוכב השחר, מצפה כרמים, אלון מורה, מעלה מכמש, שבי שומרון, קדומים, פסגות, בית אל, יצהר, הר ברכה, מודיעין עלית, נוקדים וכוכב יעקב. מלבדם, שרת המשפטים איילת שקד תורשה להוסיף בצו התנחלויות ומאחזים נוספים לרשימה, באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. הסעיף המרכזי בנוסחו החדש של החוק קובע כי אם יתברר שבמאחזים או בהתנחלויות הללו נבנו בתים בתום לב או בהסכמת המדינה, יוקפאו כל הליכי האכיפה והצווים המינהליים בעניינם, עד להשלמת הליכי התכנון.

למרות שהחוק יחול רטרואקטיבי על יישובים ומאחזים שנבנו לפני חקיקת החוק החוק לא יחול לגבי המקומות עליהם יש פק דין חלוט של בג"ץ: עמונה, 9 הבתים בעפרה ו-16 מבנים בנתיב האבות.