ממשיכה הסחבת במיגון מכוניות נגד אבנים

חודש וחצי לאחר שלכאורה הסתיימה הסאגה בין משרד האוצר ומשרד הביטחון ושוחררו תקציבים למיגון מכוניות נגד אבנים, חברת א.א גלס מבטלת תורים. מוטי יוגב: בתוך חודש תוחלף חברת המיגון בחברה חדשה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/06/14 18:11 ז בסיון התשעד

ממשיכה הסחבת במיגון מכוניות נגד אבנים
ועד מתיישבי השומרון, צילום: ועד מתיישבי השומרון

חודשיים לאחר שהסתיים ויכוח כספי בין משרד האוצר ומשרד הביטחון שתקע את מיגון הרכבים נגד אבנים, תושבי יו"ש עדיין לא מצליחים לקבל שירות מחברת א.א גלס המספקת את שירותי המיגון.

בשבועות האחרונים מבטלים בחברת המיגון, אשר הינה היחידה אשר ממגנת רכבים בסבסוד משרד הביטחון, תורים ללקוחות בתואנה כי נגמר התקציב, ואינם קובעים תורים מחדש. מדובר בסחבת נוספת לתושבים אשר נוסעים ביהודה ושומרון ולמעשה נשארים ללא מיגון כבר יותר משנה בעקבות סחבת זו.

ל'כיפה' נודע כי לאחר שנים בהם שלטה חברת א.א גלס באופן בלעדי בשוק וכפתה על התושבים תורים ארוכים שהתארכו לעיתים לחודשים, לאחרונה זכתה חברה חדשה בשם 'קאר-גלאס' במכרז של משרד הביטחון והיא תחליף את א.א גלס.

"אני מקווה שבתוך שלושה שבועות נוכל סוף סוף לחזור ולמגן רכבים ולשמור על חיי התושבים ביהודה ושומרון", אומר ל'כיפה' חבר הכנסת מוטי יוגב אשר מעורב בנושא מתוקף תפקידו כיו"ר וועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון, ושמדגיש כי בשונה מהבירוקרטיה הרגילה, במקרה זה מדובר בפעולה מהירה ביותר ככל שמדובר בניסיונות לחתור להסכם. יש לציין כי בחודשים האחרונים לוחץ ח"כ מוטי יוגב באופן משמעותי על הגורמים השונים ואף נזף בהם לאחר שעיכבו את התשלומים למיגון הרכבים.

במשך תקופה ארוכה שתושבי יו"ש נתקלים בבעיות בניסיונם למגן את רכביהם מפני אבנים, זאת מכיוון שהתקציב לא עבר במשך חודשים על גבי חודשים. עד לפני כחודשיים טלפונים של התושבים נענו בתשובה "כרגע לא ניתן למגן רכבים כי אין תקציב", אמרו בא.א גלס.

משיחות עם בכירים ביהודה ושומרון עלתה תמונה אבסורדית. תקציב מיגון האבנים ממומן משני מקורות - תקציב משותף למשרד הביטחון ומשרד האוצר. בכל שנה יש מחלוקות בין השניים לגבי חובות עברו ובפועל משרד הביטחון מתחיל למגן עד שמחצית התקציב שלו מסתיימת ואז המשרד סוגר את הברז. החלק השני של הכסף מגיע באיחור רב בעקבות תחנונים חוזרים ונשנים של בכירים במועצות בסיוע של ח"כים כדוגמת אורי אריאל ואחרים. השנה מתברר, הסיפור עלה מדרגה כשמשרד הביטחון הקפיא את כל הסכום עד שמשרד האוצר ישלם לו חוב מ - 2012.

"משרד הביטחון מחזיק אותנו כבני ערובה", זעם בזמנו שלמה ועקנין, קצין הביטחון של מועצת יש"ע על המצב העגמומי. "משרד הביטחון הקפיא את תקציב המיגון של 2013 גם לאחר שמשרד האוצר הסכים להעביר את שאר הסכום בעקבות חוב העבר. הכסף שוכב ללא שימוש בעוד המשרדים מתקוטטים על סכום מגוחך שלא מגיע לעשירית האחוז מהתקציב הכולל של המשרדים, על חשבון האזרחים שחוטפים אבנים, בלוקים ובקבוקי תבערה בצירים. האבסורד הגדול הוא ששניים שלושה מקרים כדוגמת אדל ביטון עולים למשרדי הממשלה יותר מהסכום הפעוט של מיגון הרכבים שאולי היה מונע את אותו אירוע. הבעיה היא שלכל משרד לא אכפת מהכיס של המשרד השני".

החודש, כאמור, חזרה הבעיה לאחר חודשיים של מיגון רכבים, כשהפעם לא מדובר בחוסר בתקציב אלא בעצירת התקציב באופן מלא, זאת לקראת המעבר לחברה החדשה שזכתה במכרז. חבר הכנסת מוטי יוגב ביקש ממשרד הביטחון, שניהל את המכרז, שחברה חדשה שתיכנס תהיה בעלת מספר סניפים. לא ברור האם משרד הביטחון נענה לבקשה אך מסתמן כי בעוד שלושה שבועות, בתחילת יולי 2014, תיכנס החברה החדשה לפעילות ותקבל את התקצוב הדרוש. אולי כך יתאפשר סוף סוף לתושבים הנמצאים בסכנת חיים יום יומית למגן עצמם מפני האבנים שכבר הוכחו עצמן כקטלניות.

"העדר תקציב למיגון הרכבים ביו"ש בעת הזו הוא זלזול בחיי אדם. אם המדינה לא יכולה למגר את טרור האבנים לפחות שתאפשר למתיישבים למגן את רכביהם", אמר בני קצובר, יו"ר ועד מתיישבי שומרון לפני מספר חודשים. "גם כך העובדה שיהודים צריכים למגן את רכביהם במדינת ישראל היא אבסורד. לפחות שהמדינה תקצר את ההליכים ולא תוסיף בירוקרטיה מיותרת לכך. אני מזמין את המעטים שעדיין לא הבינו שיידוי אבנים זהו טרור לבקר את הילדה אדל ביטון בבית החולים".