מלחמת הכשרות של חיפה: הרב הראשי נגד המועצה הדתית

בתי קפה ומסעדות בחיפה כשרות נאלצו לחדול פעילותם מאחר ולא קיבלו תעודות כשרות מהמועצה הדתית – זאת בשל מחלוקת בין הרב הראשי ליו"ר המועצה

חדשות כיפה אורי פולק 28/06/11 15:32 כו בסיון התשעא

בעלי עסקים בחיפה מלינים על קשיים בירוקרטיים באישורי הכשרות, זאת בעקבות מאבק פנימי שמתחולל במועצה הדתית בחיפה, בין לשכת הרב הראשי, הרב שלמה שלוש, לבין ראשי המועצה הדתית בעיר ובהם גם יו"ר המועצה הדתית אביב ויצמן והממונה על מחלקת הכשרות, הרב דוד אבוחצירא.

גורם במועצה הדתית בחיפה מתאר מלחמת גרסאות בין שני הצדדים, כשמחד טוען יו"ר המועצה הדתית כי מקורביו של הרב הראשי מאיימים על בעלי עסקים לבל יעסיקו את מקורביו כמשגיחי כשרות ומאידך הרב שלוש מאשים את המועצה הדתית במתן תעודות כשרות לבתי עסק בהם נמכרים גם מוצרי טריפה - ואף בזיופן של תעודות כשרות שכבר חולקו בחודשים האחרונים.

מדובר למעשה בתוצאה של מהלך אותו הוביל הרב שלוש החל מחג הפסח האחרון, כשהחליט להעניק לבעלי העסקים תעודות כשרות לחודש אחד בלבד - בטרם יערוך בדיקה מאסיבית בהתנהלות מחלקת הכשרות העירונית. כל משגיחי הכשרות זומנו ללשכתו של הרב שלוש - ולטענתו - במהלך השיחות הועלו ממצאים חמורים המעידים על התנהלות בלתי תקינה של המועצה הדתית ושל אגף הכשרות בעיר.

מאז, הפסיק הרב שלוש לחתום על תעודות הכשרות ובכך חדל למעשה להעניק אישורי כשרות לכלל בעלי העסקים בעיר - ביניהם גם אולמות אירועים, מסעדות ובתי קפה. כל אלו נאלצו, בעקבות המהלך, להפסיק את עבודתם. אחד מבעלי בתי הקפה בקריית ביאליק סיפר לעיתון "זמן חיפה" כי "אנחנו במצוקה גדולה. אם לא יתנו לנו את תעודת הכשרות המחודשת, הם גוזרים עלינו גזר דין מוות. אנחנו לא צד בכל הסכסוך הזה, ואני מדבר בשם מאות בעלי עסקים שבמצוקה גדולה".

עורך דינו של הרב שלוש, שמעון פרץ, טוען בתגובה כי "כבוד הרב שלוש מכהן כרב הראשי לחיפה וראב"ד בתי הדין הרבניים בחיפה. במסגרת סמכותו הבלעדית כנציג הרבנות הראשית בחיפה, לרב ורק לרב ישנה הסמכות לחתום על תעודות כשרות הנושאות את שמות המשגיחים בבתי העסק". לדבריו, "מאחר והמועצה הדתית בחיפה אמורה לפקח על המשגיחים בבתי העסק ומקומות ההשגחה, היא אמורה לדווח לרב אודות הנעשה ובאם קיימים מחדלים. המועצה אינה מדווחת לרב מאום ומבקשת ממנו לחתום כחותמת גומי על תעודות כשרות ומבלי שתהא לרב כל אינדיקציה באשר לנעשה".

"מאחר וחובתו המוסרית של כבוד הרב לתעודות כשרות, שיש מאחריהן פיקוח אמיתי על הכשרות, מאחר ומחלקת הכשרות במועצה אינה מתפקדת למעט דאגה למקורביהם, כבוד הרב לא יחתום על כל תעודת כשרות נוספת מבלי שיצליח לוודא כי מדובר בבית עסק המפוקח על ידי משגיח, ולא בבית עסק עם משגיחים וירטואליים, כאשר כספי ההשגחה משולשלים לכיסי מי מעובדי המועצה", נמסר מטעם הרב.

מנגד טוען יו"ר המועצה הדתית בעיר, הרב אבי ויצמן, כי "מאז כניסתנו לתפקיד של יו"ר ועדת הכשרות, אבי גליקמן, אנוכי הרב אברהם ויצמן - יו"ר המועצה הדתית, הרב דוד אבו חצירא - יו"ר מחלקת הכשרות, ביצענו רפורמה במחלקת הכשרות. מחשבנו את כל מערכת הכשרות על ידי תוכנה חדשה. כל תעודה יוצאת בשלושה צבעים שונים, כאשר היא ממוספרת. אך ורק ממחשב מזכיר מחלקת הכשרות ובאישורי. כל זאת לאחר שהוברר לי כי העסק שילם אגרה כחוק. אני מקווה שההתעללות בבעלי העסקים תגיע לקיצה, ושעד שבת הקרובה לכל בעלי העסקים בחיפה אשר שילמו אגרה כחוק, תהיה תעודת כשרות".

בהתייחס לטענות בעלי העסקים מסביר הרב ויצמן כי "אעשה הכל על מנת שבעלי העסקים בחיפה לא יסבלו, ולו עוד יום אחד, בשל עיכוב במתן תעודת כשרות, אשר גרמה לנזקים כבדים לכל בעלי העסקים. ליבי איתם".