מכתב נדיר חושף: המאבק הנוצרי להשתלט על קבר דוד החל כבר בשנות העשרים

מכתב משנות ה-20 של המאה הקודמת חושף כי מלך איטליה ניסה כבר ב-1921 לקדם ניסיונות מדיניים ומשפטים להשתלטות על הקבר שנענו במאבק יהודי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 05/10/14 13:17 יא בתשרי התשעה

מכתב נדיר חושף: המאבק הנוצרי להשתלט על קבר דוד החל כבר בשנות העשרים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

מכתב נדיר משנות העשרים חושף כי הניסיון הנוצרי להשתלט על קבר דוד ותיק בהרבה מהמאבק המוכר בימינו. מהמכתב עולה כי הניסיונות המדיניים והמשפטיים בשנים האחרונות מצד הוותיקן וגורמים נוצריים נוספים לקבל חזקה על מתחם הקבר ומבנים נוספים החלו כבר ב-1921 על ידי מלך איטליה הקתולי. בזמנו, ניסיונות אלו נענו במאבק יהודי-ציוני הנחשף במכתב מטעם 'ועד הצירים'. המכתב יועמד למכירה בשבועות הקרובים בבית המכירות הפומביות 'קדם' בירושלים.

המכתב הרשמי מטעם "ועד הצירים לארץ ישראל" מוען אל הרבנות הראשית לארץ ישראל, ונושאו הוא רכישת חזקה יהודית על קבר דוד. במכתב כותבים אנשי הוועד כי "הממשלה [הבריטית] פנתה אלינו בבקשה לחוות את דעתנו בעניין המקום על הר ציון, הידוע בשם קבר דוד המלך (נַבּי דאוד). כידוע תובע המלך האיטלקי את המקום הזה בטענה שהשלטון התורכי נתן לו את המקום הזה למתנה במשך המלחמה [מלחמת העולם הראשונה]. הוא מנהל מו"מ עם הממשלה הבריטית בנוגע למסירת המקום הזה לרשותו, ואז כמובן יהפוך המקום לבית תפלה קתולי.

"מאידך גיסא דורשים המוסלמים שהמקום יישאר במצבו הנוכחי בתור מקום קדוש וְוקף מוסלמי. הממשלה רוצה לדעת באיזה מן הדרכים יבחרו היהודים אם ישאלו את דעתם בנדון זה, ואסיר תודה נהיה לכם אם תואילו לחוות את דעתכם במהירות הכי אפשרית בשאלה זו. השאלה הגיעה לידי רק היום ועוד טרם הספקתי לעיין בה כדבעי, אבל לפום ריחמא חושבני שיש פה מקום להצעה שהמקום יהפך למקום קדוש לכל העמים ושוקף משותף מיהודים, מושלמים ונוצרים ישגיח ?עליו, היות והוא קדוש לכל הדתות?".

(צילום: בית המכירות הפומביות קדם)

מבנה הקבר שבהר ציון נמצא באלף השנים האחרונות במוקד של סכסוכים רבים. היהודים והמוסלמים כאחד מאמינים שזהו קברו של דוד המלך. הנוצרים מאמינים שבקומה השנייה של המבנה נמצא "אולם הסעודה האחרונה", שבו שהה ישו עם תלמידיו בליל הסדר לפני שהוסגר לרומאים. בין היהודים והנוצרים התגלעו מריבות רבות עד שבמאה ה-16 החליטו נציבי השלטון העֻת'מאני על הפקעת האתר מידי הנִצים. במקום הוקם מסגד, אך זה הפך למקום תפילה יהודי במלחמת העצמאות.

בשנים האחרונות הואץ מאוד תהליך הייהוד של המבנה: הוקמה מחיצה שמפרידה בין נשים לגברים, ארון ספרים גדול הוקם על מקום גומחת התפילה של המסגד והסתיר אותה, הוצבו ספרי קודש ומדי יום נערכים בקבר דוד שיעורים ותפילות. לפני כשנתיים נופצו אריחי הקרמיקה העֻת'אמנים שעיטרו את חדר המבואה של הקבר בידי יהודים, השרידים האחרונים המוסלמים בקבר.

בחודשים האחרונים נראה שהניסיונות הנוצרים לקנות אחיזה באתר קבר דוד המלך עלו הילוך. לפני כשבועיים התגלתה תכנית ראשונית מטעם עיריית ירושלים לשינוי ייעודו של שטח בגודל של 1000 מטרים, שטח המוגדר כעת כשטח ציבורי בסמוך לקבר דוד. במסגרת התוכנית צפוי לקום במקום מבנה דתי נוצרי בגובה 14 מטרים על השטח ובו יהיו חדרי תפילה, חדרי לימוד, מרכז מבקרים, חנות מזכרות ועוד. לפני כחודשיים חשף עו"ד גלעד קורינאלדי כי מתקיים מו"מ סודי עם הוותיקן לפיו יתאפשר לכנסייה לקיים בחדר הסעודה האחרונה, המצוי מעל קבר דוד, מיסות הכוללות פולחן של אמירת תפילות וברכות על לחם ויין ללא הגבלה, זאת כאשר כיום על פי הסטטוס קוו אין לקיים במקום מיסות כלל. לפני כארבעה חודשים הושמעו חששות כי עם ביקורו של האפיפיור לישראל יועברו חלקים מקבר דוד לידי הכנסייה. בסמוך לאותה תקופה התקיימה מיסה של ממש בקבר דוד עצמו, שכללה הנפת נסי צלב בהשתתפות עשרות אנשי כמורה.

מֵרון ארן, מבעלי בית המכירות פומביות 'קדם' מוסיף כי "המאבק על קבר דוד עלה אמנם לכותרות בחודשים האחרונים, אך נראה שהמכתב שנחשף עתה מצביע על ראשית המאבק הנוצרי-יהודי בעת המודרנית על המתחם. נותר רק לקוות לפתרון שיעשה סדר ושכל כלפי כל מי שהמקום קדוש עבורו כפי החזון שמופיע במכתב בן המאה".