מכון צומת מציג: ´שמיטון דיגיטלי´

לפני למעלה מ-30 שנים השיקו במכון ביזמת הקיבוץ הדתי מכשיר ´שמיטון´ המאפשר חרישה וזריעה בשנת השמיטה על ידי יהודים. השנה השיקו מערכת דיגיטלית ומותאמת למאה ה-21

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 22/05/14 14:49 כב באייר התשעד

מכון צומת מציג: ´שמיטון דיגיטלי´
מכון צומת, צילום: מכון צומת

ביוזמת הקיבוץ הדתי, המקפיד על עבודה עברית, פותח לפני 5 שמיטות מכשיר 'שמיטון' המאפשר חרישה וזריעה בשנת השמיטה גם ע"י יהודים. הרב שלמה גורן זצ"ל, הרב הראשי דאז, הטיל על מכון 'צומת', בראשות המהנדס הרב ישראל רוזן, לפתח מכשור מתאים לקראת שמיטת תשמ"א (1981) הפועל לפי עקרון ה'גרמא'. שימוש זה הותר לאחר היתר המכירה, ובמקום שימוש בנכרים. הרב גורן נכנס לעבי הקורה ו'ירד' לשדות הקיבוצים ולמוסכי הטרקטורים לבחון מקרוב את הפיתוח ודרכי תפעולו.

הרב גורן זצ"ל בוחן 'שמיטון' ראשוני בקב' עין הנציב, בשנת תש"ם (1980). בצידו - הרב ישראל רוזן (צילום: מכון צומת)

הרבנים שפירא ואליהו זצ"ל שבו ואישרו סידור זה "במקום שאין נכרי", לקראת שמיטת תשמ"ז. הנושא קיבל גם את תמיכתו של הרב שאול ישראלי זצ"ל, שהיה הפוסק הבכיר בסוגיות הלכתיות-חקלאיות בדורותינו. במרוצת השמיטות שחלפו הנושא 'הוריד פרופיל' בשל קשיים תפעוליים בטרקטורים מהדור הקודם בהם הורדת המחרשה והמזרעה לאדמה נעשית בלחץ הידראולי ובאמצעות מנוף מכני.

אישור הרבנים שפירא ואליהו למיכשור הלכטכני לשמיטת תשמ"ז (1987) (צילום: מכון צומת)

השנה, לקראת השמיטה הבעל"ט בתשע"ה, נפתח חלון הזמנות חדש בטרקטורים המופעלים באמצעות מערכת דגיטלית אוטומטית. כל הפעולות בהם הן באמצעות לחצנים ומקשים, ללא זרועות מכניות. ההתערבות ההלכ-טכנית של מכון 'צומת' אמנם מורכבת למדי אך התוצאה הרבה יותר נוחה לתפעול בשדה. הרב אילעאי עופרן, רבה של קבוצת יבנה, יזם פנייה מחודשת למכון 'צומת' ומרכזי ענף הגד"ש בקיבוץ נרתמו לסדרת ניסויים שנערכו בחודשיים האחרונים. אנשי יבנה מדווחים כי שדות נחרשו עתה בשיטת ה'שמיטה' והניסוי הוכתר בהצלחה.

מהנדסי מכון 'צומת' שוקדים עתה על התאמת 'השמיטון הדיגטלי' לדגמי טרקטורים שונים, וקיבוצים נוספים ממתינים לתוצאות, לטובת שמירת השמיטה על פי פסקי רבני הציונות הדתית מימי קום המדינה.