מכון כת"ר: "שעון הקיץ עלול להקשות על שמירת המצוות"

במכון לחקר ההלכה בכלכלה טוענים כי שעון הקיץ עלול להקשות על שמירת המצוות, אך כי מבחינה עקרונית "התורה אינה מייחסת חשיבות גדולה לשעון, אך מייחסת חשיבות עצומה לזמן"

חדשות כיפה אורי פולק, כיפה 24/09/12 12:31 ח בתשרי התשעג

מכון כת"ר: "שעון הקיץ עלול להקשות על שמירת המצוות"
kainet -cc-by, צילום: kainet -cc-by

הרב שלמה אישון, ראש מכון כת"ר לחקר ההלכה בכלכלה, פרסם היום (ב') פסק הלכה הטוען כי שעון הקיץ "עלול להקשות על שמירת המצוות".

"לוח הזמנים של השומר תורה ומצוות מושפע מאוד מזמני הזריחה והשקיעה, כאשר זמן תפילת שחרית תלוי בזמן הזריחה וזמן כניסת וצאת השבת והמועדים תלוי בזמן השקיעה. זמנים אלו נקבעים על פי השמש ואינם תלויים בשעון הנהוג במדינת ישראל", טוען הרב אישון.

עם זאת, לדבריו, "שעון הקיץ עלול להקשות על שמירת המצוות. אף שאורכו של צום יום הכיפורים לא משתנה עם הזזת השעון, קשה יותר מבחינה פסיכולוגית לסיים את הצום שעה מאוחר יותר".

"אי היכולת להתפלל לפני היציאה לעבודה הינה מציאות שהמדינה כמדינה יהודית חייבת לקחת בחשבון ועל כן, בקביעת מועד הזזת השעון יש לוודא שזמן הזריחה לא יעבור את השעה 6:30 לערך, ועל כן יש לקבוע את מועד המעבר לשעון חורף לא יאוחר מתחילת אוקטובר", מסביר הרב אישון.

לדבריו, התועלת הכלכלית שבשעון הקיץ לא הוכחה מבחינה מחקרית לדעתו "לא ניתן לומר כי קיים שיקול כלכלי מובהק המצדיק את הארכת שעון הקיץ". עוד הוא מציין כי "התורה אינה מייחסת חשיבות גדולה לשעון, אך מייחסת חשיבות עצומה לזמן. היהודי נדרש לנצל את זמנו למטרות ערכיות ולא לאבד ולבזבז משאב יקר זה".