מכון כת"ר: הקיצוצים בתקציב תואמים לסדר העדיפויות ההלכתי

מכון כת"ר לכלכלה על פי ההלכה מפרסם נייר עמדה המתייחס לתקציב המדינה הנידון בימים אלה. על פי המכון, חלק מהתקציב המתייחס לפערים החברתיים, "אינו מתייחס דיו למצב שבשטח"

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 17/06/13 11:29 ט בתמוז התשעג

מכון כת"ר: הקיצוצים בתקציב תואמים לסדר העדיפויות ההלכתי
artemuestra-cc-by-sa, צילום: artemuestra-cc-by-sa

מכון כת“ר לכלכלה על פי ההלכה מפרסם היום (ב‘) נייר עמדה אשר מתייחס לתקציב המדינה שנידון בימים אלה בכנסת. לטענת חוקרי המכון חלקו האינטגרלי של התקציב המתייחס לפערים החברתיים לא מתייחס דיו למצב שבשטח.

"על מנת שהעלאות המס שהוצאו לתקציב 2013 תהיינה מתאימות לדרישות ההלכה, יש לעמוד על הנקודות הבאות", נכתב בנייר העמדה, ”ראשית, מדינת ישראל צריכה לפעול לשם צמצום הפערים החברתיים אם באמצעות מדיניות מס המשיטה על העשירים והחברות העשירות יותר מס באופן משמעותי, אם באמצעות חקיקה מתאימה, ואם באמצעות חוקה נכונה של משאבי במדינה אשר יופנו כלפי השכבות הנמוכות על חשבון המשאבים המופנים לשכבות החזקות“. לטענת חוקרי מכון כת"ר יש צורך להבטיח שמדיניות המס לא תביא להגדלת הפערים החברתיים במדינה, ויש לפעול לכך שאף תביא לצמצומם של פערים אלו.

תנאי נוסף הוא בקביעת שומת המס - עלייה להיקבע לשני בני הזוג ביחד, כך שלא יגבה מס ממשפחה שלאחר שמיצתה את כושר ההשתכרות שלה, סך הכנסותיה אינו מאפשר לה לעבור את קו העוני, אחרי תשלומי העברה.

התנאי האחרון נוגע לסוגיית דמי ביטוח לאומי לעקרות הבית: יש לבטל את חיוב עקרות בית בביטוח בריאות ובביטוח לאומי. לטענתם "קביעת פטור לעקרות הבית נעשתה עד כה במסגרת מצות צדקה המוטלת על המדינה ואין סיבה אמיתית להפסיק מתן פטור זה המהווה נתח קטן מאוד מתקציב המדינה (45 מליון שקלים), אך נטל עצום על משפחות במצוקה (162 שקלים למשפחה)".

מבחינת הקיצוצים בתקציב המדינה, טוענים בכת“ר כי מרבית הקיצוצים בתקציב ”עולים בקנה אחד עם סדר העדיפויות על פי ההלכה“, למעט ההחלטה כי הממשלה תקצה סכום של 345 מיליון שקלים לשם השתתפות בהוצאות הורים לשכר לימוד, כשהשתתפות זו נועדה להיות פרוגרסיבית (מכוונת לשכבות החלשות). בכת“ר טוענים כי ”הפסקת תמיכה זו למעשה פוגעת ישירות בשכבות החלשות ועשויה לפגוע בחינוך ילדיהן ולהעמיק את העוני אצל העניים ויש לבטלה“. לטענתם, יש להחזיר את ההשתתפות הפרוגרסיבית של המדינה בתשלומי הורים עבור משפחות נזקקות.

כמו כן טוענים החוקרים כי יש לבטל את הקיצוץ המוצע בקצבת הילדים אותו יש להמיר בביטול מוחלט של קצבת הילדים למשפחות המשתכרות מעל השכר הממוצע. "לאור הצעת האוצר לשלול קצבת ילדים מבעלי הכנסות גבוהות ביותר דומה כי הדבר אפשרי טכנית ויש להרחיב את ביטול הקצבה גם לבעלי הכנסות מעל הממוצע, כך שהרווח שיתקבל מהפסקת קצבת הילדים למשפחות אלו יאפשר להמשיך ולהעביר קצבת ילדים למשפחות העניות“, נכתב בנייר העמדה.

בנושא חובת לימודי הליבה כתנאי לתמיכה ממשלתית טוענים כי אין להשתמש בתקציב על מנת לכפות תפישת עולם חינוכית על הציבור החרדי באמצעות התנית תמיכה תקציבית בהחלת לימודי ליב"ה ועמידה בבחינות המיצ"ב.

ראש מכון כת"ר, הרב שלמה אישון, הסביר כי ”על רקע התגברות הגרעון המשמעותי שחל בתקופה האחרונה במדינת ישראל ושורת הצעדים להקטנת גרעון התקציב החלטנו לבחון על פי מקורות ההלכה את נושא העלאות המיסים שהוצאו לתקציב 2013, ואף בחנו את סוגיית הקיצוצים בתקציב שחלקם לא עולים בקנה אחד עם סדר העדיפויות ההלכתי. מוטלת עלינו חובה מוסרית להבחין בין קיצוצים הפוגעים ישירות בכיסו של האזרח ובין קיצוצים הפוגעים בשירות אותו מקבל האזרח ממדינת ישראל“.