מכון כת"ר: העסקת עובדי קבלן אינה רצויה הלכתית

בדו"ח שחיבר המכון לחקר הכלכלה לפי ההלכה, נטען כי האחריות לעושק העובדים מוטלת לא רק על הקבלנים כי אם גם על שוכרי שירותיהם. "מקבל השירות לא יכול להסתתר מאחורי הקבלן", נטען

חדשות כיפה אורי פולק 09/11/11 10:54 יב בחשון התשעב

מכון כת"ר: העסקת עובדי קבלן אינה רצויה הלכתית
billjacobus1-cc-by, צילום: billjacobus1-cc-by

בעקבות שביתת המשק השבוע כמחאה על תנאי העסקתם של עובדי הקבלן, הכין מכון כת"ר (לחקר הכלכלה על פי ההלכה) דו"ח המציג את עמדת ההלכה בנושא העסקתם של עובדי קבלן בישראל. הדו"ח בחן את אופן העסקתם של העובדים לאור פוסקי ההלכה היהודית ומקורותיה ודן בעיקר בזכויות עובדי הקבלן מול מעסיקיהם.

הדו"ח מצייר תמונה ברורה ממנה עולה כי ההלכה מתייחסת בחומרה רבה לכל פגיעה בשכרו של העובד, אפילו אם מדובר על עיכוב זמני בתשלום השכר ואפילו אם מדובר בזכויות שאינן בסכום נטו אותו היה אמור לקבל העובד אלא בתנאי שכר אותם חייב המעביד לשלם על פי החוק או על פי מה שסוכם עם העובד.

"חלק גדול מהקבלנים מעסיק את עובדיו בשכר הנמוך מהקבוע בחוק כשכר מינימום, ובתנאי עבודה העומדים מתחת לתקן הקבוע בחוק, ומקבל השירות מסתתר מאחרי הקבלן וטוען כי לא הוא האחראי לעושק העובדים אלא הקבלן", מסביר הרב שלמה אישון, ראש מכון כת"ר. הרב אישון סבור כי במקרה בו מקבל השירות יודע או אפילו יכול לדעת על כך שהקבלן אותו הוא מעסיק פוגע בשכרם של עובדיו, עליו "לעשות כל שביכולתו על מנת למנוע פגיעה זו ולהפסיק את התקשורת עם אותו קבלן".

בדו"ח כת"ר הודגש כי "לפי ההלכה, אם למרות זאת מקבל השירות ממשיך להעסיק את הקבלן בשל המחיר הנמוך אותו הוא מציע, ולא מפסיק את ההתקשרות איתו, נעשה הוא מבחינה מוסרית שותף לפגיעה זו, ונמצא תורם במו ידיו להמשך פגיעה זו ומבחינה הלכתית עובר הוא על איסור תורה של "לפני עור לא תתן מכשול", על התמיכה אותה הוא נותן לקבלן עובר העבירה". עוד עולה מתוך הדו"ח כי זכות ההתאגדות הינה זכות יסוד של העובדים המוקנית להם בהלכה, כך שלמעשה צורת העסקת עובדים באמצעות חברות קבלן - פוגעת בזכות זו.

בהמלצות הדו"ח קובעים חוקרי מכון כת"ר כי "ראוי לקבוע את שכר המינימום המגיע לעובד כשכר בו העובד יוכל לפרנס את משפחתו באופן מינימלי" וכי "צורת העסקת עובדים באמצעות קבלני כח אדם אינה רצויה מבחינה הלכתית", זאת מפני שהיא "עוקפת את מערכת יחסי העבודה וההתחייבויות ההדדיות שאמורה להיות בין מקבל השירות ובין העובד", ולכן אינה יכולה לשמש כפתרון של קבע.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן