"מי שכותב מכתב בדרישה שיקראו לו עצמו רב, כנראה לא ראוי לכך"

הרב הרפורמי אורי רגב, התלונן על כך שהתואר 'רב' הושמט משמו בכתבה של העיתונאי יהודה יפרח. רבנים מהציונות הדתית חיזקו את עמדתו של יפרח: "רב שאיננו שומר מצוות הוא לא רב"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 12/04/16 10:33 ד בניסן התשעו

"מי שכותב מכתב בדרישה שיקראו לו עצמו רב, כנראה לא ראוי לכך"
פלאש 90, צילום: פלאש 90

למי ראוי התואר רב? העיתונאי יהודה יפרח שפרסם בעיתון מקור ראשון כתבה בעניין מתווה הכותל, הזכיר את הרב הרפורמי אורי רגב, אך השמיט את התואר 'רב' משמו.

יפרח קיבל מכתב בתחילת השבוע מרגב, שכעס על כך שהכינוי לא הופיע: "הצטערתי לקרוא את הדרך בה אתה מתאר אותי. אני מניח שקשה היה לצפות כי יצויין תוארי כרב", אמר הרב הרפורמי.

בפוסט שהעלה לפייסבוק שלו, כתב העיתונאי יהודה יפרח כי הוא רוצה לשתף את חבריו הגולשים בדילמה "למי ראוי התואר רב?". יפרח כתב כי הוא מכבד את הרב הרפורמי אורי רגב: "אני גם מאמין שאין טעם לתקוף אדם בשל אמונותיו גם אם הן שגויות לחלוטין. כי אמונה היא חיות, מקור אנרגיה, וכמישהו מתחייה ממשהו לא נכון לחסום לו את צינור ההזנה שלו כל עוד הוא לא פוגע באחרים. בנוסף, תואר פירושו הכרה, וכשמישהו זכה לדעתו להכרה מאד פוגעני לשלול לו אותה".

עם זאת, ציין יפרח כי אי אפשר לכנות את רגב כרב כיוון שאיננו שומר שבת, מוכן להשיא בחתונה יהודית בני זוג שאחד מהם איננו יהודי ושיום הכיפורים אצלו יכול להתבטא ב"פסטיבל עם הופעה מוסיקלית במתנ"ס. זהו אוקסימורון" קבע יפרח ועוד הוסיף "אינני מכיר אישית את עו"ד רגב אבל הוא מגדיר את עצמו כרב רפורמי וכך פועלות הקהילות הרפורמיות".

לבסוף כתב יפרח כי אי אפשר לכנות אדם כרב, אם הוא אינו שומר מצוות בדרך האורתודוקסית: "אנו חיים במדינה שבה זכותו של כל אדם לנהוג על פי ערכיו ואמונותיו, ולכן גם זכותם המלאה של הרפורמים לחיות על פי אמונתם. אבל אל תכריחו אותי לעוות את המציאות ולכבס מושגים למען פוליקטלי קורקט. רב שאיננו שומר מצוות הוא לא רב".

המכתב עורר תגובות בקרב רבנים נוספים מהציונות הדתית. הרב חיים נבון כתב בפייסבוק שלו כי רפורמים שמעוניינים בכינוי רב, כנראה מעריצים את המקור ההלכתי האורתדוקסי: "מעבר לוויכוח האם הרועים הרוחניים של הרפורמים זכאים לתואר ״רב״, בולט עצם העובדה שהם כל כך חפצים בתואר המאוד-מסורתי הזה. המחמאה הכנה ביותר היא החיקוי".

הרב אבינדב אבוקרט כתב, כי אדם שדואג שיקראו לו רב, כנראה איננו ראוי לכך: "אתם שואלים מי ראוי להיקרא בשם רב? פשוט מאוד. נתחיל בעובדה שמי שכותב מכתב בדרישה שיקראו לו עצמו רב, כנראה לא ראוי לכך. עכשיו אפשר להתחיל לדון".