מי משליך פסולת בכותל הקטן?

ועדת הפנים של הכנסת דנה בטענות לפיהן תושבי מזרח ירושלים המוסלמים, המתגוררים בסמיכות למתחם הכותל הקטן, פוגעים בקדושת המקום על ידי זריקת פסולת בנין, עשיית צרכים וזריקה של פסולת ביתית סמוך למתחם

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/07/13 18:13 ח באב התשעג

מי משליך פסולת בכותל הקטן?
Deror Avi, ויקיפדיה, צילום: Deror Avi, ויקיפדיה

יו"ר וועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מירי רגב, קיימה היום (ב‘) ערב תשעה באב, סיור מיוחד ברחבת הכותל הקטן, במסגרתו ביקשה לעמוד מקרוב על תחזוקת המקום הקדוש ולהבין מן הגורמים המקצועיים האם נכונות הטענות לפיהן תושבי מזרח ירושלים המוסלמים, המתגוררים בסמיכות למתחם הכותל הקטן, פוגעים בקדושת המקום על ידי זריקת פסולת בנין, עשיית צרכים וזריקה של פסולת ביתית סמוך למתחם.

למקום הגיעו נציגי המשטרה, ביניהם מפקד מרחב דוד, נצ"מ משה ברקת, נציג רשות העתיקות ונציגי עיריית ירושלים. מנכ"ל עטרת כוהנים, מתי דן, הציג בפני הוועדה, את טענות התושבים היהודים. דן טען כי בשם השמירה על הסטאטוס קוו בעיר ירושלים, המשטרה מזניחה ומפקירה את הכותל הקטן, ואזלת ידה מביאה לכך שיהודים לא חשים באופן בטוח ברחבה. המשטרה אינה נותנת מענה אבטחתי ראוי, והאחריות הכוללת על המתחם מתגלגלת בין משרדי הממשלה השונים. דן ביקש את התערבות ועדת הפנים בפתרון מספר סוגיות שעלו בדיון , ביניהם, פינוי פסולת הבניין, מתן אבטחה והצבת מצלמות אבטחה באזור.

נציג המשטרה, מפקד מרחב דוד, משה ברקת, דחה את רוב טענותיו של מתי דן וטען כי דווקא המשטרה פועלת לאבטח את האזור ולהסדרת תנאי תפילה נאותים למבקרים במקום. הוא ציין עוד כי עיריית ירושלים היא זו הנושאת באחריות למקום וכי כל שינוי מהותי במתחם, לרבות פינוי פסולת, מחייבת התערבות של הדרגים המדיניים , לאור העובדה שרחבת הכותל הקטן גובלת בכניסה להר הבית, וכל עבודת חפירה ופינוי הן בעלות משמעות אזורית. לכן חשוב להתנהל בתבונה וברגישות המתחייבים.

ח"כ מירי רגב סיכמה את הדיון ואמרה כי דעתה לא נוחה מהמצב וראוי כי יתבצעו מספר שינויים משמעותיים בדגש על שאלת האחריות הכוללת על המתחם. היא ביקשה ממנהלת הוועדה, גב' יפה שפירא, להעביר פנייה רשמית למשרד רה"מ שיסדיר בינו לבין משרד הדתות אחריות כוללת על המתחם, לרבות התחזוקה והטיפול במקום. כמו כן ביקשה את התייחסות משרד רה"מ לפינוי פסולת הבניין.

בנוסף, דרשה רגב מעיריית ירושלים להציב במקום שלט מכובד, המזהיר את הפוקדים את המקום, כי מדובר במקום קדוש וכי כל פגיעה בו תיחשב עבירה פלילית שלצידה קנס כספי. היא ביקשה גם מהמשטרה להציב עוד שתי מצלמות בכניסה ובחלק הפנימי של רחבת הכותל הקטן, כדי לצמצם את הפגיעה בכותל ולהרתיע מלפגוע בקדושת המקום. הוחלט לקיים דיון מעקב בנושא בוועדת הפנים בזמן הקרוב.