מי מחטט בפחי זבל של עמותות שמאל?

עיתון הארץ פרסם תחקיר לפיו תנועת רגבים בראשה עמד ח"כ סמוטריץ' שכרה חוקר פרטי שיחטט בפחי זבל של עמותות שמאל. בתנועת רגבים לא מכחישים

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 19/01/16 17:30 ט בשבט התשעו

מי מחטט בפחי זבל של עמותות שמאל?
shutterstock, צילום: shutterstock

עיתון הארץ פרסם היום (ג') כתבה המאשימה את התנועה הימנית "רגבים", בראשה עמדח"כ בצלאל סמוטריץ', כי שכרה חוקר פרטי שחיפש חומרים המכפישים עמותות שמאל, בין השאר נטען כי במשך שנתיים הוא חיפש ראיות בפחי הזבל של אותן עמותות.

תוצרי החקירה הועברו לתנועת אם תרצו, ומשם בהמשך, נטען כי החומרים הועברו לעיתונים ישראל היום ומקור ראשון. החקירה הפרטית התמקדה במשרדו של עו"ד מיכאל ספרד, ונמשכה משנת 2011 עד 2013. ספרד התלונן במשטרה בטענה שחומרים פנימיים נלקחו ממשרדו, אולם לפני חצי שנה סגרה המשטרה את התיק. כעת מתברר לפי "הארץ" כי עמותת רגבים, היא שעמדה מאחורי החקירה הפרטית.

בסוף 2010 פורסמה בישראל היום כתבה שכותרתה "חשיפה: כך תכנן ארגון יש דין להדביק את המונח 'פשעי מלחמה' לפעולות צה"ל". בכתבה, ובכתבות נוספות שהתפרסמו במקור ראשון, הוצגו חומרים ממשרדו של ספרד, המייצג את תנועות השמאל שלום עכשיו, שוברים שתיקה ועוד. ב-2013 הודה מייסד אם תרצו רונן שובל שתנועתו השתמשה בחומרים שהושגו מחוקרים פרטיים והעבירה אותם לעיתונים. כעבור שנה נחקר שובל באזהרה במשטרה.

החוקר הפרטי שהעביר את המידע לתנועה הוא זאב קורן, קורן סיפר כי "העבודה הייתה להתחקות אחר מספר ארגוני שמאל, ביניהם יש דין. מי שריכז את כל ארגוני השמאל היה עו"ד מיכאל ספרד". בין השאר, העיד בחקירתו כי שיטת הפעולה שלו היתה לאסוף חומרים מפח הזבל ששימש את משרדו של ספרד. "במשך שנתיים שיושבים על משרד מסוים, ידעתי מתי מנקים, מתי מוציאים את הזבל. עשיתי את זה באופן אישי".

לדבריו, "מתוך הזבל הצלחנו לא פעם לחלץ מסמכים או ניירות קרועים או אפילו ניירות גרוסים. מה שהצלחנו לשחזר הצלחנו ומה שלא - לא. אני מניח שזה מה שגרם לו לחשוב שפרצו לו למשרד". ועוד הוסיף כי היו הרבה מסמכים שקשורים בייצוג פלסטינים, אסטרטגיה של ארגוני השמאל ועוד.

מתנועת רגבים מסרו לאתר 'כיפה' כי הם אינם מכחישים או מאשרים שהם עומדים מאחוריי החקירה הפרטית, אך עם זאת ציינו כי "רגבים תעשה כל מאמץ בכדי להיאבק על הריבונות ועל האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל".