מי דוחה את הבחירות לתפקיד הרב הראשי בירושלים?

גורמים המעורבים בתהליך בחירת הרב הראשי טוענים כי גורמים זרים משהים את בחירת הרב אריה שטרן לתפקיד עד הגיעו לגיל 70 - וכך יפתח המרוץ מחדש לטובת מועמד אחר

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 02/01/14 10:29 א בשבט התשעד

מי דוחה את הבחירות לתפקיד הרב הראשי בירושלים?

סאגת בחירת הרב הראשי לירושלים נמשכת: לאחר שביום ראשון האחרון פורסם כי דב קלמנוביץ, נציג הבית היהודי במועצת העיר, יפעל למינוי הרב אריה שטרן, אתמול נשמעה טענה בתוכנית 'לא סותם את הפה' עם קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל בגלי ישראל, לפיו גורמים בעיר משהים בכוונה את המינוי עד שהרב שטרן יגיע לגיל 70.

בעוד שרב יכול להמשיך בתפקידו לאחר גיל זה, מינוי רב עיר לא יעשה לאחר גיל 70 ולדברי אותם גורמים, בשלב כלשהו של המערכת הבוחרת את הרב הראשי בירושלים, משהים את מינויו של הרב שטרן בן ה-69 עד שיאלץ לפרוש ממועמדותו וכך, על פי השמועה, יכנס לנעלי הרב הראשי הרב שמואל אליהו. יש לציין כי הרב שמואל אליהו מכחיש את הטענות על מועמדותו לתפקיד.

כזכור, תהליך בחירת הרב הראשי בירושלים מתמשך כבר עשור כשראש העיר ניר ברקת טען בקדנציה הקודמת כי לא יוכל לפעול להיבחרו של הרב שטרן לתפקיד כל עוד תנועת שס שולטת במשרד הדתות אך כעת אוחזים בבית היהודי במושכות המשרד לשירותי דת ובכירי הרבנים בירושלים מצפים כי ניר ברקת, שנבחר לקדנציה נוספת, יפעל למינויו של הרב שטרן שנבחר ברוב קולות של נציגי הרבנים בעיר.

"מדוע משחקים כאן בפינג פונג?", שאל הרב יוחנן פריד, רב היישוב בית מאיר שבעבר שימש כראש האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך. "פעם מדובר היה בתקופה לפני הבחירות ועכשיו אחרי הבחירות, בעבר אמרו עדיין לא וכעת אומרים שיבחנו את הדברים. אני לא יודע אם הסיבה היחידה היא מינוי של רב כזה או אחר אבל וודאי שזו אחת הסיבות שאומרות שיתנו לדברים להתגלגל לאיטם במקום לעשות את מה שצריך להיעשות".

הרב פריד מתח ביקורת על כלל הגורמים הממונים על תהליך המינוי וטען כי יש תחושת תסכול עמוקה בשטח. "עם כל ההערכה שלי והרצון שלי שהבית היהודי יצליח היא צריכה לא להזניח את העולם התורני", אמר הרב. "יהדות ירושלים מחפשת דמות רב ראשי והעובדה שאין רב ראשי לא מתבטאת רק בעובדה שאין תעודת כשרות. במוצאי שבת פגש הרב לאו, הרב הראשי, את הרב אריה שטרן ואמר לו שהוא רוצה לסיים את הסיפור, שנמאס לו לחתום על תעודות כשרות.

הרב פריד אמר כי אינו מכיר את השמועות אודות הרב שמואל אליהו אך עם זאת אמר כי "עם כל הכבוד לרב שמואל אליהו, תלמידי היקר. רב אריה שטרן הוא אישיות ראויה לתפקיד וזו הדרך היחידה בעניין הזה.