מימין ומשמאל: קריאה לחון את אזריה

תגובות סוערות במערכת הפוליטית להרשעת החייל אלאור אזריה. שר החינוך: "מצפה מליברמן שיהיה נאמן להבטחותיו לחנינה מיידית". ח"כ יחימוביץ': "יש לשקול בזהירות אפשרות של חנינה"

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/01/17 13:04 ו בטבת התשעז

מימין ומשמאל: קריאה לחון את אזריה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הלוחם אלאור אזריה הורשע היום (ד') פה אחד בהריגה והתנהגות שאינה הולמת חייל. בעוד כחודש צפוי להינתן גזר הדין וכבר עכשיו יש מי שקורא להביא לחנינה שתמנע את מאסרו הצפוי שעשוי להגיע לתקופה של 20 שנהץ

שר החינוך ויו"ר הבית היהוד נפתלי הגיב על הרשעת החייל אלאור אזריה ודרש ״חנינה מיידית לאלאור אזריה. עכשיו". בנט לא אהב את הכרעת הדין וקבל על ההליך המשפטי הבעייתי, "היום חייל שהרג מחבל בן-מוות שניסה לשחוט חייל, הושם באזיקים והורשע כאחרון העבריינים. צריך לומר את האמת: התהליך זוהם מתחילתו. האמירות החמורות של הדרג המדיני עוד בטרם פתיחת חקירת מצ״ח, היעדרות החייל עצמו (!) מן התחקיר המבצעי ועוד, גרמו לאלאור נזק בלתי הפיך".

שר החינוך פנה לחיילי צה"ל ואמר: "אתם הגיבורים שלנו; העם מאחוריכם. המשיכו לשמור על אזרחי ישראל ועל עצמכם, בלי מורא ובלי חשש. המשיכו להאמין בצהל ובעומד בראשו ללא פקפוק. עם ישראל ישאר מאוחד גם אחרי החלטה זו, כי אתם ראויים לאחדות זו".

לסיום אמר בנט כי הוא "מצפה משר הביטחון שיהיה נאמן לאינספור הבטחותיו ויביא לחנינה מיידית לאלאור אזריה בלא שיישב יום אחד בכלא״.

(צילום: פלאש 90/עמית אלקיים)

שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי "מדובר בפסק דין קשה והייתי רוצה לבקש מכולנו לכבד את ההכרעה המשפטית ולשמור על איפוק גם אם אנחנו פחות אוהבים את ההחלטה". ליברמן הבטיח ש-"למרות פסק הדין הקשה מערכת הביטחון תסייע לחייל ולמשפחתו בכל מה שניתן".

שר הביטחון ניסה להגן על הרמטכ"ל איזנקוט מהמתקפה הציבורית שהוא חווה בימים האחרונים, "אני קורא לאנשי הציבור להפסיק ולהשתלח במערכת הביטחון ובצבא. הרמטכ"ל מחוייב לביטחון ישראל ועשה ועושה רבות למען ביטחון ישראל. חייבים לשמור את הצבא מעל כל ויכוח פוליטי ולשמור עליו כקונצנזוס רחב בחברה הישראלי. כדאי לקחת אויר ולספור עד 3 לפני שנגיב".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי הגיב גם הוא להרשעת אזריה ואמר כי זה "עצוב ומאכזב. ההחלטה כואבת ומאכזבת, למרות היותה צפויה למן הרגע הראשון, הן במישור הערכי-מהותי והן במישור הפרוצדוראלי. במישור הערכי, מחבל שיוצא לרצוח יהודי הוא בן מוות. חייל שהורג אותו בזירת האירוע לא יכול להיות מורשע בהריגה. נקודה. חשוב לוודא שצה"ל יודע לחסל אותו כבר במכת האש הראשונה וכשזה לא קורה זה הכשל הערכי והמבצעי. בהקשר הזה השאלה עם אזריה חשש ממטען או לא היא חסרת משמעות. אזריה פעל ככל הנראה בניגוד לפקודות ועל כך הטיפול בו צריך היה להיעשות במישור המשמעתי פיקודי ולא במישור הפלילי.

במישור הפרוצדוראלי, מהרגע הראשון ועד ממש היום הזה משפטו של אזריה לווה בהתבטאויות לא ראויות של נבחרי ציבור ופקידים שגזרו את דינו לפני ותוך כדי המשפט. כשכל מערכות המדינה פועלים נגדך, אין ולא היה סיכוי למשפט צדק. בצה"ל אין הפרדת רשויות וכשהרמטכ"ל ושר הביטחון מרשיעים את החייל ביום הראשון ומגייסים את המערכת כולה לכל אורך המשפט כדי להרשיע אין שום סיכוי בעולם שבית הדין יפסוק אחרת אחרת. התנהלות זו פגעה באזריה, פגעה במערכת המשפט ופוגעת בכולנו.

לאור מציאות הטרור המורכבת המופעלת נגד מדינת ישראל ולאור ההתערבות הבוטה במשפט שנוהל, אני קורא לנשיא המדינה לגלות אומץ לב ומנהיגות ולחון באופן מהיר את אלאור, לטובת רוח צה"ל והמוטיביציות של לוחמיו, לטובתו ולטובת עם ישראל כולו."

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

ח"כ שלי יחימוביץ' מהמחנה הציוני אמרה כי "בית המשפט נהג במקצועיות ובאומץ לב בהכרעתו על פי דין ועל פי הראיות, וההשתלחויות כלפיו מצמררות וקוראות תיגר על הממלכתיות ועל שלטון החוק. על רקע זה מתעצמת חשיבות הסטנדרטים המוסריים שחידדו מפקדי צה"ל סביב המעשה החמור. עם זאת, בית המשפט הוא שטח סטרילי שבו מדברות הראיות, אך החברה הישראלית היא זירה גועשת ונפיצה, וכתפיו של אזריה צרות מלשאת עליהן את כובד השסע. לכן בתום הליכי המשפט ואחרי שיגזר דינו יש לשקול בזהירות אפשרות של חנינה, בדומה לזו שקיבלו בשעתם אנשי השב"כ בפרשת קוו 300".

עמיר פרץ לא הסכים עם חברת סיעתו וטען כי "כל האמירות על חנינות הן פופוליסטיות ואין להן מקום כרגע. הרמטכ"ל הפגין אומץ לב. הוא גם אחראי על ניהול הצבא בזמן מלחמה וגם על התנהלותו המוסרית"

סגן השר איוב קרא מהליכוד צייץ בטוויטר ש-"בהסתמך על שיחת רוה"מ עם משפחת אזריה והצהרתה של ח"כ יחימוביץ, אגיש בשם רוב הממשלה והכנסת בקשה לחנינה מיידית לשר הביטחון ונשיא המדינה".