מימין ומשמאל נפרדים מהשר אורי אורבך ז"ל

חברי כנסת ושרים מימין ומשמאל נפרדים מהשר אורי אורבך שהלך היום לעולמו לאחר מאבק במחלה קשה. זהבה גלאון: "ידע לגשר על העולמות השונים בחברה הישראלית". כתבה מתעדכנת

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 16/02/15 12:59 כז בשבט התשעה

מימין ומשמאל נפרדים מהשר אורי אורבך ז"ל
פלאש 90, צילום: פלאש 90

חברי כנסת ושרים מימין ומשמאל נפרדים מהשר אורי אורבך שנפטר היום לאחר מאבק במחלה קשה.

ח"כ שלי יחימוביץ': "חבר שלי אורי אורבך נפטר וזה עצוב וכואב. מקומם ולא צודק שמסלול חייו של הטוב שבכולם, הנבון שבכולם, הישר וההגון שבכולם, המצחיק שבכולם, דווקא הוא נגדע בגיל כל כך צעיר. ביסורים ובטרם עת. נולדנו באותה שנה, באותו חודש, באותו יום, ובאותה שעה. הקשר בינינו למרות שאנחנו שייכים לשני מחנות פוליטיים הפוכים - היה קרוב ויוצא דופן למרות ההבדלים הפוליטיים. משתתפת באבלם של מיכל ושל הילדים. כשהוחלט על מינוי אייזנקוט לרמטכ"ל אורי התקשר אלי ואמר לי: אני מאוד מודאג מהמינוי. למה, שאלתי. הוא איש מצויין. כן מצויין, אבל זה ממש מפחיד, הוא אמר. נותנים לבן אדם בגיל שלי ושלך לפקד על צה"ל. זה חוסר אחריות", כתבה. שלי יחימוביץ ואורבך נולדו באותו היום.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון: "אני כואבת על מותו בטרם עת של השר אורי אורבך. אורבך אדם הגון, נעים הליכות ושנון, בעל תפיסת עולם יחודית, פרלמנטר חרוץ ומצטיין ובר פלוגתא ראוי. ידע לגשר על העולמות השונים בחברה הישראלית. ליבנו עם המשפחה מי יתן ולא ידעו צער".

שר הבינוי אורי אריאל: "עיני עיני יורדה דמעה. איבדנו היום חבר שפרץ דרכים לציבור שלם. אורי ז״ל תמיד ראה למרחוק וצפה קדימה. הוא היה בעל דעות מקוריות, לשון חדה ושנונה והיה ממובילי הדרך בציונות הדתית בתחום התקשורת, תוך שהוביל צעירים להעז לחלום בגדול. אורי תמיד ידע לתת זוית חיובית בשנינות והומור האופיינים רק לו גם במציאות כואבת וקשה כאשר החיוך והחינניות לא נמחקו מפניו אף לא לרגע. זכיתי לפעול לצידו גם בכנסת כדי לקדם יחד את הערכים החשובים לכולנו. אורי אמנם נלקח מאיתנו אך אין לי ספק שרוחו תמשיך ותלווה אותנו עוד שנים רבות".

יאיר לפיד: "יותר מקולגה וחבר לממשלה, תמיד אזכור את חברי אורי אורבך כמי שפעל עבור הקשישים והגמלאים במדינת ישראל. אורי הוא איש משפחה למופת, אשר ראה בישראל כמשפחתו המורחבת. על אף חילוקי הדעות שהיו בינינו, היתה לנו ידידות אישית אמיצה, והוא ייחסר לי מאוד. אני רוצה לחזק את ידיהם של אישתו מיכל וארבעת ילדיהם - מי ייתן שלא תדעו עוד צער".

ח"כ ניסן סלומינסקי: אורי ז"ל היה איש מיוחד ומופלא אשר ידע לשלב חוכמת חיים עמוקה עם הומור דק. היה לו עמדות מאוד ברורות ביחסים בין דת ומדינה וידע לעמוד עליהם. ליבו היה פתוח לכל הגוונים והדעות במדינת ישראל. אורי עשה רבות למען האזרחים הוותיקים הוא יחסר לי למפלגתי ולעם ישראל.יהי זכרו ברוך".

ח"כ מוטי יוגב: "אורי אורבך. ישר וישיר, צנוע ושנון ובעיקר נעים הליכות. פורה ברעיונותיו, שקול בדעותיו, חד באמירותיו. היכרתיו כמזכ"ל בני עקיבא לפני כ- 15 שנים, עת ביקשתי ממנו משפטי מפתח לחיזוק פעילות חבריא ב' ותוך כשעה, אורי שלח אלי מספר ניסוחים מעוררי חיוך ומוטיבציה לפעולה. את סיפוריו של אורי קראנו בחיוך לילדים, אך המסרים בהם היו לא פחות לנו המבוגרים. כחבר, חבר כנסת ושר, בשיקול דעתך היה בדרך כלל חידוש מפרה וחשיבות. צר לי עליך, אחינו אורי, נעמת לנו מאד. נשמתך, כתיבתך ואמירותך, תהיינה צרורות בצרור החיים וזיכרך יהיה ברוך."

מפלגת הבית היהודי: "המומה ואבלה עם לכתו של בכיר חברנו, היקר לנו מכל, השר לעניני אזרחים ותיקים אורי אורבך. השר אורבך, בן 54 במותו כיהן כחבר כנסת מטעם המפלגה בשש השנים האחרונות כחבר כנסת וכשר בקדנציה האחרונה. אורבך היה סופר, עיתונאי, פובליציסט, סאטריקן, איש רדיו ומהדמויות הבולטות והאהובות בציונות הדתית, מחלוצי העיתונאים הדתיים בישראל וממובילי הקריאה לבני הציונות הדתית להשתלבות בתקשורת.

"בתפקידו האחרון כשר לעניני אזרחים ותיקים הוביל לשינוי ביחס אליהם ובשיפור מעמדם - מאוכלוסיה נזקקת לאוכלוסיה מועילה, תורמת ושמחה. הוא יזם את פרוייקט יחידות סגולה למיצוי זכויות האזרחים הותיקים, הפעיל את פרויקט כאן גרים, במסגרתו מתגוררים סטודנטים עם אזרחים ותיקים בודדים, פתח כיתות לימוד בבתי ספר תיכוניים לגמלאים ויצר חיבור בין הדורות. אורבך יזם את פרוייקט שלישי בשלייקס המאפשר לאזרחים ותיקים פעילות תרבות ופנאי מחוץ לביתם.

השר אורבך הביא לתיקון חוק הגטאות שסייע לעשרים אלף ניצולי שואה החיים בישראל בהיקף של מיליארד שקלים. אורי אורבך היה אהוב על כולם - מקצה בית המחוקקים ועד קצהו, כל כולו אהבת האדם, חיוביות ויראת שמים - איש של מילים חודרות ומעשים חודרים עוד יותר. מורשתו - חיבור בין חלקי העם. אורי הותיר אחריו אשה וארבעה ילדים ומורשת של אמת וטוב לב לכל אדם. לאור האבל הכבד ולאות כבוד תעצור הבית היהודי בימים הקרובים את כל הפעילות הקשורה לקמפיין הבחירות שלה. יהי זכרו של אורי ברוך".

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אומר כי ״אורי אורבך היה דמות מרכזית בחייה של מדינת ישראל בעשורים האחרונים והשפעתו הגדולה על החברה הישראלית תישאר לתמיד. אורבך הצליח להביא לידי ביטוי קבוצה גדולה וחשובה בחברה הישראלית, והיה איש שידע לשלב היטב את אהבת ארץ ישראל ואהבת עם ישראל. יהי זכרו ברוך".

ח״כ מירי רגב: קבלתי עכשיו את הבשורה המרה על לכתו בטרם עת של השר אורי אורבך. "אורי מיצג בעיני יותר מכל את הרצון העז לגשר על פערים, בין דתיים לחילוניים ובין שמאל וימין . קירוב לבבות וסובלנות היו לתמצית פעילותו בתוך כל עיסוקיו הרבים. בנושאים מורכבים בהם היה ניצת ויכוח, ידע אורבך לתבל את הויכוח בהומור באמצעותו שבר מחיצות ופתח פתח לשיח יותר נעים ומכבד. תרומתו לעולם התקשורת בישראל עוטרה בפרסים. כניסתו לעולם הפוליטי היוותה מודל לאנשי תקשורת נוספים שעשו את השינוי ועברו מהצד המסקר לצד המסוקר. את אהבתו לארץ ישראל הביא לידי ביטוי בהשקפותיו הפוליטיות שנאמרו באופן ברור בעיברית רהוטה לצד הרצון העז לבנות כאן חברה טובה יותר, קשובה וסובלנית. אין ספק שאורי יהיה חסר. יהי זכרו ברוך".

השר ישראל כ"ץ: "זהו יום עצוב. אורי אורבך ז"ל היה אדם מיוחד אשר נלחם על חייו עד הרגע האחרון. הוא היה לאחד מאנשי התקשורת הבולטים בציבור הדתי לאומי והשפיע בחייו על אנשים רבים. הוא היה חבר כנסת אקטיבי המונע מאידיאולוגיה ועשה מהפכה במשרד לאזרחים ותיקים. אורי היית לאדם אהוב באופן חוצה מגזרים וחוצה דעות פוליטיות וזה מה שאיחד את העם סביב מיטתך בתקופה האחרונה. תחסר לנו מאוד".

סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן: " איבדתי היום חבר יקר וקרוב. רבות נאמר על שנינותו, חריפותו של אורי אבל אני רוצה לדבר על אורי כחבר, כדואג, כמי שיודע לעודד ולסייע בעת צרה ובזמן קשה. אורי היה הראשון להתקשר לברך אותי על תוצאות הבחירות בפריימריז. כזה הוא אורי, שמח בשמחתם של אחרים. בשנתיים האחרונות שיתפנו פעולה בתחומים רבים ופתאום התברר לי עד כמה דעותינו קרובות אחת לשניה. אין יותר מאפיין מכך שברגע יציאת נשמתו של אורי היו ח"כ אילן גילאון ואלי בן דהן לצידו. ברוך דיין האמת".

סגנית השר ח"כ ציפי חוטובלי אמרה "אורי אורבך חברנו האהוב היה אב רוחני של דור שלם, שבעקבותיו הוסיף לעולם העשייה את עולם עיצוב התודעה. קשה לדמיין את כנסת ישראל בלי החן והצניעות של אורי, שידע להבחין בבעיות הקיום היומיומיות לצד הדיבורים הגבוהים והגדולים על שלמות הארץ. איש ענק. כשרון אדיר, חבר ומורה של כל כך הרבה תלמידים בעולם הפוליטי ובעולם התקשורת. יהי זכרו ברוך".

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת: בטרם עת אורי, בטרם עת.השר המצחיק ביותר, עם הלשון המושחזת והאהבה הגדולה לעם ולמדינה.משתתפת באבל הכבד של המשפחה. תחסר לכולנו, יהי זכרך ברוך.

סגן שר החינוך , ח"כ אבי וורצמן על פטירתו בטרם עת של השר אורי אורבך ז"ל: "איבדתי היום אח קרוב. מיוחדותו של אורי הייתה ביכולת לחבר בין עולמות, ניגודים, אנשים וקהילות שונות. אורי, כשמו כן הוא, נתן מאורו, מנשמתו למען החברה, בכל צומת בה היה. במסגרת תפקידו כשר לאזרחים ותיקים, חולל מהפיכה למען קשישים וניצולי שואה. מהפיכה שקטה ועוצמתית כמו אופיו המיוחד. אורי, מנהיג צנוע, רחב לב ובעל אישיות נדירה יחסר לרבים מעם ישראל. צר לך עליך אחי אורי."

ראשי המחנה הציוני יצחק הרצוג וציפי לבני משתתפים באבל הכבד על מותו של חברם אורי אורבך: "קיבלנו את הידיעה הקשה על אורי אורבך בעצב וכאב. אנו משתתפים באבלם של מיכל, רוני, תמר, שירה, דניאל, המשפחה כולה ושל תנועתו שנפרדת היום ממנהיג ושליח. אורי היה דמות מופלאה, שאיחדה וחיברה בין כל זרמי הציונות ובין כל הישראלים. איש ציבור במלוא מובן המילה, אוהב כל אדם. פוליטקאי שהכניס שנינות והומור למשכן, לצד אידיאולוגיה אמיתית ולוחמנית. נוכחותו תחסר לנו בכנסת ובחיים הציבוריים. יהי זכרו ברוך".

יו"ר יחד, ח"כ אלי ישי: "איש יקר ואהוב, סמל ליושר אישי וניקיון כפיים. לצד חילוקי הדעות, אהבתי אותו מאוד והערכתי את אומץ ליבו והגינותו. ברוך דיין האמת, ותנחומי אמת למשפחתו".

ח"כ יוני שטבון: "ברוך דיין האמת. אני כואב את לכתו של חברי השר אורי אורבך, איש עם אמת פנימית מאוד גדולה ושמחת חיים מיוחדת שהעבירה שיעור משמעותי לכולנו. שולח תנחומים למשפחתו, מי ייתן וינוחמו מן השמיים בתוך שאר אבלי ציון וירושלים״.

איגוד ישיבות ההסדר: "אורי אורבך היה הישראלי היפה, סופר ועיתונאי ציוני אוהב עמו וארצו. אורי, בוגר מחזור ב' בישיבת קרית שמונה, היה מהבוגרים המשמעותיים של הישיבה. שחיבר את כלל ישראל לאמונה, לתורה ולאהבת הבריות. הוא חינך דורות של ילדים לאהבת תורה ולאהבת היהדות בשפה ברורה ובנעימה. תנחומינו למשפחתו ולכל אוהביו".

מועצת יש"ע אבלה על פטירתו בטרם עת של ידיד ההתיישבות השר אורי אורבך ז"ל. "אורי שבמשך שנים התגורר בהתיישבות, היה מחלוצי התקשורת המאוזנת בארץ וממייסדי העיתון נקודה - ביטאון המתנחלים. אורי היה בעל תפיסת עולם כלל ישראלית שבמהלך חייו עסק רבות בחיבור ההתיישבות לכל חלקי העם, וביטא באופן ייחודי את הקשר בין התורה העם והארץ. מאמריו ומטבעות הלשון שלו הפכו לאבן דרך בשיח במדינת ישראל. אנו מבכים את הליכתו, ושולחים תנחומים למשפחתו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן