מחר: הצבעה על חוק ההסדרה בשתי גרסאות

חוק ההסדרה יעלה לקריאה ראשונה תוך שמירה על האפשרות להמשיך לדון בו עם הסעיפים הנוגעים לעמונה ובלעדיהם, במקביל. היועץ המשפטי של הוועדה:"יש לכנסת סמכות לחקיקה רטרואקטיבית"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 29/11/16 10:35 כח בחשון התשעז

מחר: הצבעה על חוק ההסדרה בשתי גרסאות
אביטל טרקיאלאטוב, צילום: אביטל טרקיאלאטוב

הועדה הדנה בחוק ההסדרה באשר לסעיפים הנוגעים לפינוי עמונה. ח"כ סלומינסקי, יו"ר הועדה חשף כי ההצבעה בקריאה ראשונה על הצעת החוק במליאת הכנסת תיעשה בהליך חריג וייחודי, בהצבעה על שתי וריאציות במקביל. בנוסף, היועץ המשפטי בועדה הדגיש כי קיימת חקיקה רטרואקטיבית בישראל אך הדבר מעולם לא נעשה לאחר שניתן פסק דין חלוט של בג"ץ.

ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר הועדה המיוחדת שדנה בהצעת חוק ההסדרה, אמר לפני מספר דקות באמצע ישיבת הועדה כי "מתגבשים דברים נוספים, מה שאני יכול כרגע לומר זה שהחוק עליו נצביע מחר בבוקר, יהיה יצירה מורכבת, ויורכב משתי אפשרויות. סעיף 7, ו-10 שהינם הסעיפים המדברים על ההקשר של עמונה בבית המשפט, יוגשו מחר בשתי אופציות. ההצבעה על החוק תהיה בשתי וריאציות- אחת עם סעיף 7 ו-10 ואחת בלי סעיף 7 ו-10. כרגע זה דבר אפשרי רק על קריאה ראשונה".

הודעתו של סלומינסקי חוללה סערה בדיון, ח"כ יעל גרמן מסיעת "יש עתיד" אמרה כי "זה משחק פוליטי, משחקים איתנו", ח"כ אוסאמה סעדי, מהרשימה המשותפת כינה את הצעת החוק "יצור כלאיים" ואמר כי הוא דורש חוות דעת של היועץ המשפטי הכוללת תקדימים לאפשרות להעלאת שתי אפשרויות לחוק בקריאה ראשונה. "מדובר בהליך חקיקה אפשרי בשלב הזה, שהוא לא סופי, להצביע על שתי חלופות" ענה יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן.

היועץ המשפטי לועדה, עו"ד אלעזר שטרן אמר כי בעבר הייתה אופציה לועדות שמכינות חוק לקריאה ראשונה, שנייה או שלישית, להגיש למליאת הכנסת שתי גרסאות. במהלך השנים הגיעו חברי ועדת הכנסת למסקנה כי ההליך הזה בקריאה שנייה ושלישית הוא מסורבל ולכן האופציה הזו הוסרה בקריאה שנייה ושלישית.

"לדעתו של היועץ המשפטי לכנסת והיועצת של ועדת הכנסת, זה הליך חריג, לא נפוץ, ב-3-4 שנים האחרונות לא נעשה בו שימוש אבל זה אפשרי, יש לזה תקדימים" הדגיש עו"ד שטרן. "הדבר הזה אומנם חריג אבל הוא אפשרי. המשמעות של להגיש דבר כזה היא שהועדה אומרת למדינה 'יש הצעת חוק, מתווה מסויים שאנחנו רוצים להגיש למליאה, אבל היא מורכבת, אנחנו מבקשים מהמליאה רשות להמשיך לדון בהצעת החוק כששתי האופציות מונחות על השולחן'. ההצבעה בקריאה ראשונה תהיה על הצעת החוק כמכלול ולא הצבעה לטובת גרסה מסויימת. המשמעות היא שהמליאה תאשר לועדה להמשיך ולדון כאשר שתי האופציות מונחות על השולחן. יש לי דוגמאות בהם זה נעשה".

ח"כ סעדי: מה שנעשה פה הוא מעשה שלא יעשה. איך אפשר לבוא ולהצביע במליאת הכנסת על חוק שיש בו שתי אפשרויות סותרות. אני מבקש מהיועץ המשפטי לכנסת שנקבל חוות דעת כתובה עם התקדימים לדבר הזה".

ח"כ יעל גרמן אמרה כי "החוק הזה מבזה את הכנסת, זה משחק פוליטי. אתם רוצים לקבל את ההצבעה של כולנו אז אתם מעלים את זה כאילו אין פה פגיעה בבית המשפט, יש פה פגיעה גם אם תורידו את סעיף 7 ו-10. יש פה דברים שמסכנים אותנו במשפט הבינלאומי. אלה נסיונות מכוערים שבאים לטובת מטרה אחת- הדבר היחיד שאתם רוצים זה שזה יעבור בקריאה ראשונה, תהיו כנים, תפסיקו לשחק עם העם, עם תושבי יהודה ושומרון".

"אף אחד כאן לא מנסה לזרות חול" אמרה ח"כ שולי מועלם-רפאלי, שהשתתפה בדיון. "הצעת החוק שאושרה בועדת שרים לענייני חקיקה כללה את סעיפים 7 ו-10. עמדתנו ברורה, צריך להסדיר את ההתיישבות באופן כוללני ואת עמונה באופן אמיתי. הדברים נאמרים על השולחן,חוק ההסדרה לא בא במקום החלת ריבונות, המטרה שלו היא להסדיר את ההתיישבות היהודית באותן אדמות שהן בהגדרתן הן לא אדמות מדינה".

היועץ המשפטי לועדה, עו"ד שטרן אמר כי "יש לכנסת סמכות לחקיקה רטרואקטיבית. הכנסת יכולה לפעמים לחוקק דברים למפרע. הדבר הזה מוכר והוא אפשרי אבל יש רתיעה מאוד מאוד גדולה ממנו. בכל המצבים שאנחנו בדקנו לא מצאנו דוגמא אחת שבה המחוקק חוקק דברים למפרע והחיל את זה גם על פסקי דין חלוטים"

עו"ד שטרן הוסיף כי "אני לא בטוח שסעיף 7 הוא רטרואקטיבי יכול להיות שהוא רטרוספקטיבי". עו"ד שטרן אמר כי כאשר מדובר במצב בו מחוקק לא מרוצה מפסקי דין ספציפיים ומתערב בהם, הדבר מהווה "פגיעה קשה בהפרדה בין הרשונות ובמעמדו של בית המשפט".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן