מחר בכנסת: דיון מיוחד על ההזנחה של הרובע היהודי

המצב הביטחוני והתשתיות הלקויות שברובע היהודי הובילו לירידה משמעותית בכמות התיירים. מחר (ג´) תקיים הכנסת דיון בנושא.

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 14/12/15 13:53 ב בטבת התשעו

מחר בכנסת: דיון מיוחד על ההזנחה של הרובע היהודי
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לידיעה. Miriam Alster, פלאש 90, צילום: אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לידיעה. Miriam Alster, פלאש 90

עם סיום חג החנוכה, אשר נחשב לחג שמוביל רבים מהישראלים לטייל בבירת ישראל - מחליטים לקיים בכנסת דיון מיוחד על מצבו של הרובע היהודי, שבימים האחרונים סובל מירידה בכמות התיירים. לדיון שיתקיים מחר (ג') בשעה 9:00 בבוקר, ואותו יזם חבר הכנסת מיקי לוי, מגיעות טענות על הזנחתו של האזור, מה שגורם לבעלי עסקים לנטוש את המקום "מצב הרובע אינו משביע רצון בלשון המעטה - לכלוך, היעדר פיקוח ואכיפה, בעיות תחזוקה קשות, אי שמירה על הסדר הציבורי ברמה היומיומית - מקשים על פעילותם של העסקים ברובע זה ועוסקים רבים שוקלים להעביר את עסקיהם לאזורים אחרים ברחבי העיר ולנטוש את הרובע היהודי" נכתב במכתב שאותו הגיש הח"כ לוי.

לוי צייו כי הבעיה המרכזית היא ניהול הרובע היהודי על ידי חברה ממשלתית 'החברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי'. הוא טוען כי החברה אינה מטפלת כראוי באזור "קיומה של חברה מנהלת שכזו מהווה מכשול נוסף וכן את אחד הגורמים המרכזיים לכל אותן בעיות שמאיימות על המשך פעילותם של העסקים".

עוד הוסיף לוי כי עיריית ירושלים נמנעת מלספק שירותים לרחובות במתחם הרבוע היהודי בגלל קיומה של החברה הממשלתית. "מחלוקות רבות בין העירייה לבין החברה גורמות לשיבושים קשים בשגרת החיים היומיומית ברובע." את הבעיות הוא מגדיר כחוסר ניקיון,היעדר שילוט מכיוון, היעדר אכיפה כלפיי סוחרים המוציאים מרכולתם אל מרכז המדרכה, לכל אלו הוסיף את המצב הביטחוני שהחריף את הבעיות.

דניאל שוקרון, סמנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי, אומר כי חבר הכנסת מיקי לוי הוטעה "אין ספק שהעסקים ברובע היהודי נפגעים, אך בנוגע לטענות על הניקיון והתשתיות של הרובע, מדובר במנדט מלא ששייך לעירייה עצמה ולא לנו" עוד הוסיף שוקרון כי זהו מכתב מצער "כבודו של חבר הכנסת מיקי לוי מונח במקומו, אך החברה הזו היא ממשלתית ואינה אחראית לטענות שהוצגו בו. יש גורמים בעירייה שכנראה מנסים להוביל מהלך של העברת נכסי הלאום שבידיי הקרן לשיקום ופיתוח הרובע היהודי לידי העירייה עצמה. תפקידם לתקן את הנזקים הללו ולא להילחם בנו. אנחנו נחשבים לחברה משקמת ולכן יש כאן טשטוש ובלבול בתפקידים".

לגבי המצב הביטחוני אמר שוקרון כי המצב הביטחוני לא עושה טוב לעסקים ברובע "הרובע הוא בפוקוס כי הוא בתוך העיר העתיקה ולכן שם יש הרגשה דומיננטית יותר של חוסר ביטחון. אנשים חוששים יותר להגיע לעיר העתיקה".

שמחה שולץ, הבעלים של "מאפיית ניו יורק" ברובע אומר לכיפה כי לא מדובר בהזנחה של אשפה ולכלוך "דווקא רמת הניקיון טובה ויש פחי אשפה בכל פינה. אני חושב שההזנחה היא בדברים אחרים, לדוגמא כל הרובע נראה ישן ואפור, צריך לשים יותר ספסלים ומקומות ישיבה בשביל האנשים שמגיעים לכאן, לטפח שיהיה פה יותר ירוק כי אין הרגשה כזאת. אנשים עלולים ליפול כי הריצוף על המדרכות עקום, וזה קורה די הרבה".

שולץ מעיד כי השנה לא התרחשו פעילויות במהלך כל חג החנוכה ברובע היהודי, בניגוד לשנים קודמות "גם בשנה שעברה לא היה פה עומס בחנוכה, אבל השנה בכלל אין כלום. בעבר הייתי נוהג לפתוח לפעמים עד 5 לפנות בוקר, והשנה הגעתי למצב שסגרתי ב23:00 בלילה". לגבי המחלוקת על הטיפול בין הקרן לפיתוח הרובע היהודי לבין העירייה אומר שולץ כי חייבים למצוא פתרון מיידי "אם יש מחלוקת אז שימצאו מישהו אחר שיגיע וישקיע פה. כי ככל שעובר הזמן, זה הופך למקום זול ואנשים עוזבים".