מחקר: 43% מהעולים הלא יהודיים מרוסיה רוצים להתחתן בחתונה יהודית

יו"ר וועדת העלייה, הקליטה והתפוצות מתח ביקורת על תהליך בירור היהדות בישראל בתגובה למחקר שטען שרוב הדרושים בירור יהדות רואים עצמם כיהודים. "אני מכיר הרבה אנשים שחשודים ודרושים בירור יהדות. זה משפיל"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 25/06/14 11:09 כז בסיון התשעד

מחקר: 43% מהעולים הלא יהודיים מרוסיה רוצים להתחתן בחתונה יהודית
צהר, צילום: צהר

43% מעולי ברית המועצות מעוניינים בבירור יהדותם ובנישואין על פי היהדות, כך עולה ממחקר חדש של ד"ר ולדימין חנין, המדען הראשי של משרד העלייה והקליטה, שהוזמן על ידי מחלקת שורשים של צהר עם משרד הקליטה ושנחשף הבוקר בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות.

על פי נתוני משרד הפנים, ישנם כרגע למעלה משלוש מאות אלף עולים מברית המועצות לשעבר אשר מוגדרים כחסרי דת, זאת מכיוון שמאז שנת 1990 מועצת הרבנות הראשית החליטה כי כברירת מחדל כל עולה יוגדר כאינו יהודי עד שיביא הוכחות לכך. מאז עלו לישראל למעלה ממיליון עולים. ואולם, מדינת ישראל לא העמידה לרשות העולים סיוע במציאת ראיות להוכחת יהדותם, כך שנטל הבאת הראיות מוטל עליהם. על העולים להציג ראיות בבית הדין הרבני שיחליט בעניינם.

עולים רבים טוענים כי למרות שמבחינתם הינם יהודים לכל דבר, בפועל הם מתקשים להוכיח זאת מכיוון שההוכחות נשארו בבית קרוביהם אשר הלכו לעולמם.

במחקר נחשף כי בפועל, למרות שמבחינת מדינת ישראל עולים אלו אינם יהודיים עד אשר יוכח אחרת, 43% מהם מעדיפים נישואין לפי מסורת ישראל, פי 11 מאלו שהתנגדו לרעיון הנישואין האזרחיים. עוד נחשף כי אם היו מצליחים לפתור את הבעיות ההלכתיות הקיימות, חמישה אחוזים נוספים היו מעדיפים טקס נישואין יהודי מסורתי. עוד נטען כי רוב הדרושים בירור יהדות רואים עצמם כיהודים לכל דבר, אף שאינם יכולים להוכיח זאת.

"אתגר בירורי היהדות העומד לפתחנו הוא פצצת זמן מתקתקת משום שהיכולת להביא ראיות ולראיין את הסבים והסבתות לצורך הבאת ראיות הולכת ונעלמת. על מדינת ישראל להתגייס לתוכנית חומש שתמצא את הפוטנציאל האפשרי של הברורים בחמש השנים הקרובות", אמרו פעילים העוסקים בנושא בשנים האחרונות, בין היתר במסגרת מיזם 'שורשים' של צהר.

יו"ר הוועדה, יואל רזבוזוב, אמר בתגובה לנתונים "אני מכיר מיליון איש שחשודים ודרושים בירור יהדות. זה משפיל ויש לעשות הכל כדי שההליך יהיה כמה שיותר מהיר ונוח, כמו הוספת דיינים והכשרת עוד אנשים שיעסקו בבירור יהדות".